2011-12-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persbrandt2k
Du behöver inte lossa på skruvarna uppe vid huvudet utan det finns ett par rattar nere vid bryggan som du kan skruva på. Välj ratten för e strängen och skruva tills du får rätt ton. Är gitarren allt för ostämd kommer du att få skruva upp skruvarna vid huvudet. Är inte alls erfaren utav dessa gitarren men jag är till 95% säker på att det är så det går till Hoppas de hjälpte

Edit: Hittade en video som kanske kan hjälpa dig. http://www.youtube.com/watch?v=4uPvABrN7sA

Tack så mycket! Ska pilla lite och se om det löser sig!
Citera
2011-12-04, 00:04
Medlem
Zartazas avatar
Hej, har kört gitarr då och då i några år nu och har börjat köra lite "hårdare" igen. Men jag vet inte hur jag ska lära mig på det snabbaste och bästa sättet. För många år sen innan en längre paus gick jag på musikskola. Där fick jag lära mig en massa visor och körde live framför publik när det var lucia och examen i kyrkan. Slutade för att jag ville lära mig ackord och inte en sträng i taget.
Sedan blev jag äldre och började lyssna mer och mer på rockmusik, vilket gjorde att jag ville spela som de stora idolerna jag har.
Kan några riff ganska så bra, men inte hela låtar. (De låtarna som jag nästan kan till 100% är Spiders av System of a Down och Time of Dying av Three Days Grace.) Men jag vill gå lite längre än så. Är det någon som är en gud på att spela gitarr här som kan ge lite tips på låtar som är väldigt bra att träna på?
Citera
2011-12-04, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Hej, har kört gitarr då och då i några år nu och har börjat köra lite "hårdare" igen. Men jag vet inte hur jag ska lära mig på det snabbaste och bästa sättet. För många år sen innan en längre paus gick jag på musikskola. Där fick jag lära mig en massa visor och körde live framför publik när det var lucia och examen i kyrkan. Slutade för att jag ville lära mig ackord och inte en sträng i taget.
Sedan blev jag äldre och började lyssna mer och mer på rockmusik, vilket gjorde att jag ville spela som de stora idolerna jag har.
Kan några riff ganska så bra, men inte hela låtar. (De låtarna som jag nästan kan till 100% är Spiders av System of a Down och Time of Dying av Three Days Grace.) Men jag vill gå lite längre än så. Är det någon som är en gud på att spela gitarr här som kan ge lite tips på låtar som är väldigt bra att träna på?

det finns många olika sätt att spela, och ju fler av dessa du kan, desto enklare kommer du att ha det både när du lär dig låtar och skriver egna. det jag skulle rekommendera dig är att kika på hur penta, moll och durskalan ser ut, för om du lär dig dessa så kommer du få lite bättre koll på vilka band du ska trycka ner. det känns mer logiskt, och mindre slumpmässigt (fast det kanske du redan har koll på?).

sen är väl det bästa tipset jag kan ge dig att spela det du tycker låter bra, i långsamt tempo till metronom. sen ökar du två bpm i taget till dess att du sätter det. börjar det låta lite "smutsigt" så går du ner i tempo.

ska även avsluta med att säga att du blir bara så bra som timmarna du lägger ner i ditt instrument
Citera
2011-12-07, 18:52
Medlem
B73M31Ns avatar
Finns det ackord som liknar F? (gitarr)

hej.
Undrar ifall det finns ett ackord som man kan spela istället för F som låter ändå lite likt?
isåfall ska det passa till denna låten:
http://tabs.ultimate-guitar.com/a/adele/set_fire_to_the_rain_ver2_crd.htm

( Har letat runt själv men hittar inget! )
Citera
2011-12-07, 18:55
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Fmaj7 kan du testa med eller Marty Schwartz Fusk-F (samma som Fmaj7, men dämpa höga E).
Citera
2011-12-07, 19:03
Avslutad
Fmaj7 som sagt, kan även lägga till ditt lillfinger på ā-strängen på tredje bandet för att få det lite mer likt ett F.

Försök dock nöta barréackord då det är väldigt bra att kunna
Citera
2011-12-07, 19:08
Medlem
Det är en bra idé att lära sig fuska ibland, men det gäller inte innan man lärt sig barré.
Citera
2011-12-09, 23:51
Bannlyst
Behöver lite hjälp med låten Tears in heaven.

Spola till 2:34 i detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=9yC8W_DGwcU.

Någon som vet hur han gör hammer on och pull off precis i det där momentet tillsammans? Spelar han först bara på andra strängen och gör hammer on på andra strängen, andra bandet och sedan en pull off på tredje bandet andra strängen? Hänger inte med riktigt. Hoppas ni gör det.
Citera
2011-12-10, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Behöver lite hjälp med låten Tears in heaven.

Spola till 2:34 i detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=9yC8W_DGwcU.

Någon som vet hur han gör hammer on och pull off precis i det där momentet tillsammans? Spelar han först bara på andra strängen och gör hammer on på andra strängen, andra bandet och sedan en pull off på tredje bandet andra strängen? Hänger inte med riktigt. Hoppas ni gör det.

Han spelar såhär:

----------------------------
---------------2h3p2--------
----------2------------2----
-----------------------------
-------0---------------------
-0h2-----------------------

Hoppas det hjälper.
Citera
2011-12-10, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Han spelar såhär:

----------------------------
---------------2h3p2--------
----------2------------2----
-----------------------------
-------0---------------------
-0h2-----------------------

Hoppas det hjälper.

Jag får inte till 2h3p2, låter förjävligt.

Om det är h så slår man på strängen och om det står p så bendar man på strängen utan att spela den har jag för mig?

Alltså spelar jag sträng 2 som vanligt och gör en hammer on på sträng 3 och sen pull off på sträng 2 eller hur läser man det egentligen?
Citera
2011-12-10, 01:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Jag får inte till 2h3p2, låter förjävligt.

Om det är h så slår man på strängen och om det står p så bendar man på strängen utan att spela den har jag för mig?

Alltså spelar jag sträng 2 som vanligt och gör en hammer on på sträng 3 och sen pull off på sträng 2 eller hur läser man det egentligen?

Nej.

Du slår an andra bandet på B-strängen, gör en hammer-on till tredje (bandet, inte strängen) och en pull-off tillbaka till andra.

Allt sker på samma sträng; B-strängen. 2, hammer on 3, pull off 2.
Citera
2011-12-10, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej.

Du slår an andra bandet på B-strängen, gör en hammer-on till tredje (bandet, inte strängen) och en pull-off tillbaka till andra.

Allt sker på samma sträng; B-strängen. 2, hammer on 3, pull off 2.

Förstår fortfarande inte. Hur gör jag en hammer on från andra bandet till tredje bandet? Ska jag spela strängen först eller vad?

Som jag förstått det nu så spelar jag B-strängen, sen gör jag en hammer on på band 3 och en pull off på band 2?
Senast redigerad av 2Keynote 2011-12-10 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in