2010-05-27, 22:48
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Där tror jag att du har fel. Tumgreppet är inte lika populärt som barrégreppet. Långt ifrån. Visst används tumgreppet, men det är långt ifrån standard.
Ja, men nu pratar vi ju om Fmaj7 med F på låga E (inte allt för bra på ackordbeteckningar.. men ni fattar) och där tror jag de flesta hade tagit det med tummen. "Vanliga" ackord som A, G etc. tar självklart de flesta, även jag, oftast som vanligt barré.

Känns som denna diskussionen nått sin ände nu, men ärligt talat ju mer jag tänker på det ju mer oförståeligt är det för mig att man skulle ta ett Fmaj7 som barré. Man måste ju dämpa höga E också samtidigt som man trycker ner B strängen? Det måste ju vara sjukt mycket svårare hur som helst för en nybörjare än att bara lära sig ta bastoner med tummen, speciellt vid ett snabbt ackordbyte.
Senast redigerad av Casaba 2010-05-27 kl. 23:05.
Citera
2010-05-27, 23:07
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
men ärligt talat ju mer jag tänker på det ju mer oförståeligt är det för mig att man skulle ta ett Fmaj7 som barré..
Det är ju ett vanligt F bara??
Citera
2010-05-27, 23:23
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Det är ju ett vanligt F bara??
Men har du kollat på det han har tabbat eller? Det ska inte spelas, alternativt vara ett E på höga E strängen, samt A strägen ska inte spelas. Alltså måste man muta A och höga E strängen vilket blir bra mycket mer besvärligt med barré än att bara ta ett vanligt Fmaj7 och lägga på tummen på F på låga E.
Citera
2010-05-27, 23:28
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Men har du kollat på det han har tabbat eller? Det ska inte spelas, alternativt vara ett E på höga E strängen, samt A strägen ska inte spelas. Alltså måste man muta A och höga E strängen vilket blir bra mycket mer besvärligt med barré än att bara ta ett vanligt Fmaj7 och lägga på tummen på F på låga E.
Eller så tittar man bara på det som är tabbat och inser att man skall plocka strängarna.
Citera
2010-05-27, 23:36
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Eller så tittar man bara på det som är tabbat och inser att man skall plocka strängarna.
Haha, ja det är sant. En hård dag och trodde tabben hade blivit sned som den brukar bli här. Då kan han ju tydligen heller inte ta barré och då får han det i läxa att lära sig innan han får börja lira med tummen!

Godnatt
Citera
2010-05-28, 00:38
Medlem
Hard To Beats avatar
Alla dessa regler; en duktig gitarrist varierar.
Citera
2010-05-28, 05:48
Medlem
Citat:
  • Gitarr
  • Förstärkare
  • Kabel/kablar
  • Plektrum
  • Extrasträngar
  • Axelband
  • Gitarrcase
  • Stämapparat kan vara skönt att ha
  • Pedaler/effekter
Sistnämnda kan man vänta med att införskaffa. Prioritera det som ligger högst upp på listan.

Tack!
Citera
2010-05-28, 09:50
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dw89
Tack!
Ett capo och en slide kan även vara trevligt att ha.
Citera
2010-05-28, 09:57
Medlem
vargvids avatar
Jag hade tänkt att köpa ny gitarr nu när lönen har kommit så jag behöver förslag så jag lånar tråden lite.

Jag söker efter en gitarr som är perfekt för gore/brutal death metal, nå förslag?
Citera
2010-05-28, 11:13
Medlem
twinkybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Jag hade tänkt att köpa ny gitarr nu när lönen har kommit så jag behöver förslag så jag lånar tråden lite.

Jag söker efter en gitarr som är perfekt för gore/brutal death metal, nå förslag?

Prisklass? Kolla märkena ESP/LTD (LTD är "undermärket" till ESP dvs billigare), Jackson, BC Rich, Ibanez osv.
Citera
2010-05-29, 12:40
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Slänger in en enkel fråga, hoppas jag.

När det i tabsen står exempelvis 8b10, vad är det då tänkt att man ska göra? Att benda strängar har jag inget svårt för, men förstår inte hur det är tänkt att jag ska göra när det är "8 bend to 10". Brukar även r - release(?) i samband med bendsen.

Jag tar ett exempel:
9-12b13b14r12

Är i det här fallet r ansett som en pull off? Eller är det tänkt att man ska slida på något vis i samband med benden?

Hoppas att någon som vet hur man gör kan svara då det troligtvis inte är lätt att förstå av min fråga att döma.

Må väl
Citera
2010-05-29, 12:46
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Slänger in en enkel fråga, hoppas jag.

När det i tabsen står exempelvis 8b10, vad är det då tänkt att man ska göra? Att benda strängar har jag inget svårt för, men förstår inte hur det är tänkt att jag ska göra när det är "8 bend to 10". Brukar även r - release(?) i samband med bendsen.l
Release är när man går från bend till vanligt. Tex, du bendar 15 till 17, sen releasar du 17 till 15 igen. Annars har jag också svårt för hur man exakt skall benda i tabs. Men det är ju bara att lyssna på låten i fråga så hör man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in