2010-05-27, 10:29
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Spelar de nån roll eller ? bara han får ner rätt strängar så spelar väll inte tekniken någon roll
Skulle man kunna tro.
Citera
2010-05-27, 14:27
Medlem
är det typ tabs på den sidan? och lär dom ut lite djupare saker inom teori?
Citera
2010-05-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej, men nej!

Varför ska han hålla med tummen för?! Ta ett vanligt barré-F! Och dämpa/ge fan i att spela på A-strängen.
Skriver även jag under på denna metod. Då får du träna vanligt barré också, vilket är att föredra om du inte spelat så länge. Barré är något som är otroligt viktigt att kunna, när det gäller att spela gitarr!
Citera
2010-05-27, 17:23
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej, men nej!

Varför ska han hålla med tummen för?! Ta ett vanligt barré-F! Och dämpa/ge fan i att spela på A-strängen.
Vadå "nej men nej". När han skrev det som han skrev antog jag att i alla fall höga E skulle spelas öppen, vilket då inte går med ett barré och om man redan kan spela barréackord varför inte lära sig spela barréackord med tummen på låga E, Frusciante och Hendrix style?

Förstår inte varför man skulle ta det som ett barré när det bara är att slänga på tummen där uppe vilket gör ackordet väldigt mycket friare. Känns sjukt onödigt att begränsa sig till att bara kunna spela barré utan att kunna använda tummen på låga E.
Citera
2010-05-27, 17:30
Medlem
Skulle någon kunna hjälpa mej med en tab?

http://www.youtube.com/watch?v=SCplsXu1HRk

är låten jag ska spela. Den börjar ungefär på 0.22.

Tabben hittas på:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/g/guns_n_roses/godfather_theme_ver3_tab.htm

Men problemet kommer när "solot" börjar.

|-13^12^10--13^12^10--13^12^10---/---/--/--------------------------|
|------------------------------12--12--12-12-10-12-10-9-10-12-10-9-|
|------------------------------------------------------------------|

Vad menar han med ^ ? Först trodde jag att det var bends, men sedan märkte jag att det står ett "b" över tabben vid bendsen.

Stämmer tabben ens med den här versionen av låten?

Tacksam för svar.
Citera
2010-05-27, 17:51
Medlem
Är Rise Against - Swing Life away svår att spela? Har precis börjat med gitarr men tycker den är sjukt bra
Citera
2010-05-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaylink
Är Rise Against - Swing Life away svår att spela? Har precis börjat med gitarr men tycker den är sjukt bra

Pröva? Vad vill du ha för för svar? Superlätt enligt mig men har du precis börjat kanske du tycker att den är svår.
Citera
2010-05-27, 18:18
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Förstår inte varför man skulle ta det som ett barré när det bara är att slänga på tummen där uppe vilket gör ackordet väldigt mycket friare.
Tänk sen när han kommer till typ detta ackord:
Kod:
E-|------1-----1
B-|-----2-----2-
G-|---3-----3---
D-|-------------
A-|-1-----1-----
E-|-------------
Då blir det problemskit att få till tummen på A-strängen. Men han har ju lärt sig att det är så man ska göra.. "nåt annat sätt verkar inte fungera". Min poäng är väl att man bör lära "rätt" från början, innan man tar och experimenterar med egna tekniker.
Citera
2010-05-27, 18:29
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Tänk sen när han kommer till typ detta ackord:
Kod:
E-|------1-----1
B-|-----2-----2-
G-|---3-----3---
D-|-------------
A-|-1-----1-----
E-|-------------
Då blir det problemskit att få till tummen på A-strängen. Men han har ju lärt sig att det är så man ska göra.. "nåt annat sätt verkar inte fungera". Min poäng är väl att man bör lära "rätt" från början, innan man tar och experimenterar med egna tekniker.
Men... Jag skrev att jag antog att han kunde ta barré redan och om han skulle komma till det ackordet så får man nog även anta att han skulle kunna ta ett vanligt barré F också.. Och ja man bör lära sig de grundläggande barréackorden innan man börjar med tummen på låga E men men nu var det ju inte ett vanligt barréackord han tabbade heller.

Sen kan jag ju lägga upp ackord där man skulle vara tvungen att ta bastonen i ackordet med tummen och säga samma sak, om han bara hade suttit och lärt sig de grundläggande barréackorden?
Senast redigerad av Casaba 2010-05-27 kl. 18:33.
Citera
2010-05-27, 21:04
Medlem
wzbzs avatar
Kan du inte bara erkänna att du hade fel?
Citera
2010-05-27, 22:40
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Kan du inte bara erkänna att du hade fel?
Antar att du är ironisk.. men annars, fel om vadå? Om man skulle fråga gitarrister om hur de tar det ackordet tror jag majoriteten tar det med tummen. Skulle aldrig få för mig att ta det som barré, sjukt begränsat, man vill ju ha lillfingret till att leka med och kunna hammra med pek, ring och lång.
Senast redigerad av Casaba 2010-05-27 kl. 22:59.
Citera
2010-05-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Antar att du är ironisk.. men annars, fel om vadå? Om man skulle fråga gitarrister om hur de tar det ackordet tror jag majoriteten tar det med tummen.
Där tror jag att du har fel. Tumgreppet är inte lika populärt som barrégreppet. Långt ifrån. Visst används tumgreppet, men det är långt ifrån standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in