2009-10-27, 22:01
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Och du tror att det hela stoppar där?
Vad sägs om detta då? En pantuvarali-skala (i E: E, F, G#, A#, B, C, D# (tillbaka till E))... Den var inte listad?

Jag har rätt. Rakt igenom.
Eller hur. Eftersom en skala kan bestå av vilka noter som helst så finns det 2^12 - 1 = 4095 olika kombinationer. Sen multiplicera detta med 12 igen om du vill köra en för varje tonart = 49140.
Senast redigerad av wzbz 2009-10-27 kl. 22:09.
Citera
2009-10-27, 23:12
Medlem
Plinkaplonkas avatar
Hej.
Nu är det så att jag är väldans sugen på att införskaffa mig min egen gitarr efter att spelat på en nylonsträngad ett tag (ren skit för övrigt), men jag har i alla fall tagit mig tid att lära mig en hel del ackord, byten och sånt mellan ackorden börjar flyta på osv. Men i alla fall, min ekonomi är inte så stark för tillfället och man kommer inte långt på 1000 kronor i månaden.

Frågan är alltså, jag tänkte åka in till stan nu i veckan och titta runt lite. Jag vet att Hobbex(haha) har en stålsträngad gitarr för 600kr. Min undran är alltså, skulle en sådan duga för mig att lära mig spela någorlunda på, eller är det totalt bortkastade pengar? Är det så att, om jag köper den från hobbex, i alla fall lär byta ut alla strängar på den, så närmar sig priset i alla fall 1000kr. Och då är min tanke såhär, att då känns ju en Fender CD-60, http://www.thomann.de/se/fender_cd60_sb.htm , mer prisvärd. Denna skulle kosta 1165 ink. frakt. Jag har en kompis som har en sådan och tycker den känns väldigt skön.

Så, slutsats:
1. Kommer Hobbexgitarren inte hålla måttet på något plan? (Kan ana vilka svar jag får, men jag vågar fråga iaf! )
2. Kommer jag behöva byta strängarna på den i alla fall?

Tacksam för lite hjälp
Citera
2009-10-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Eller hur. Eftersom en skala kan bestå av vilka noter som helst så finns det 2^12 - 1 = 4095 olika kombinationer. Sen multiplicera detta med 12 igen om du vill köra en för varje tonart = 49140.
Exakt! Jag har rätt. Du kan inte räkna till 49140 på dina fingrar och tår. Det blir jävligt jobbigt.
Citera
2009-10-28, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Om någon skulle kunna hjälpa till med detta skulle jag vara tacksam.

Dela upp sekvensen i olika delar, och sätt ihop det hela, när du kan dom bra.

I alla fall jag tycker det är lättare att tänka så.

Det viktigaste när man rullar (gör uppgående sweeps) är att göra exakta dämpningar med plektrumhanden. Det kanske är det du måste lära dig att synka. Antar att det är det du har problem med.
Citera
2009-10-28, 18:36
Medlem
GaletAnonyms avatar
Frågan kanske redan besvarats men i alla fall, när man spelar ett ackord där inte alla strängar ska ringa ut, dämpar man då strängarna med vänsterhanden eller ska man lära sig att slå på rätt strängar med högerhanden? C kan man ju enkelt dämpa lägsta strängen men hur gör man med D?
Citera
2009-10-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Frågan kanske redan besvarats men i alla fall, när man spelar ett ackord där inte alla strängar ska ringa ut, dämpar man då strängarna med vänsterhanden eller ska man lära sig att slå på rätt strängar med högerhanden? C kan man ju enkelt dämpa lägsta strängen men hur gör man med D?

Om det är möjligt så skall man bara slå på de strängar som behövs.

http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/D.asp

X betyder att strängen ej skall slås.

I det här fallet så skall du dämpa B-strängen med vänsterhanden:
http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/Ebsus2.asp
Senast redigerad av laichzeit 2009-10-28 kl. 18:47.
Citera
2009-10-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Dela upp sekvensen i olika delar, och sätt ihop det hela, när du kan dom bra.

I alla fall jag tycker det är lättare att tänka så.

Det viktigaste när man rullar (gör uppgående sweeps) är att göra exakta dämpningar med plektrumhanden. Det kanske är det du måste lära dig att synka. Antar att det är det du har problem med.

Eftersom att du svarar så trevligt så skickar jag en kopia av meddelandet som jag skickade till "Noetlovskij" till din brevlåda.
Citera
2009-10-28, 20:38
Medlem
brainspaces avatar
Jag har kommit på att det är dom små detaljerna som gör skillnad i sitt gitarr-lirande, man slidar in, rakar strängarna, spelar mjukt, hårt...dynamik va. Jag spelar samma toner som john mayer men han låter bättre för han har mer små detaljer som han slänger in....Det tog mig 2 år att inse detta, ville bara säga det
Citera
2009-10-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Jag har kommit på att det är dom små detaljerna som gör skillnad i sitt gitarr-lirande, man slidar in, rakar strängarna, spelar mjukt, hårt...dynamik va. Jag spelar samma toner som john mayer men han låter bättre för han har mer små detaljer som han slänger in....Det tog mig 2 år att inse detta, ville bara säga det
Vad innebär "att raka strängarna"? En googling på sökorden resulterade bara i att jag fann en hemsk tråd från Flashback som handlade om raggarsträngar.
Citera
2009-10-28, 20:55
Medlem
Rawdeys avatar
Jag har nu inhandlat mig en Yamaha C45 för att lära mig spela lite gitarr.

Jag kan en några ackord. A, E, D, C, G, Am, Em, F, A7 och Cadd9 är väl dom jag kan. Jag kan läsa tabs men har lite svårigheter, jag måste verkligen tänka efter hur jag ska sätta fingrarna.

Så nu undrar jag:

1. Vart ska jag gå härifrån? Länkar är mer än gärna välkomna till nyttiga sidor och klipp!

2. Och det där med att läsa tabs. Sitter ni också och tänker till eller kan man läsa "flytande" efter ett tag?

Jag är mycket tacksam för svar!
/mvh
Citera
2009-10-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawdey
Jag har nu inhandlat mig en Yamaha C45 för att lära mig spela lite gitarr.

Jag kan en några ackord. A, E, D, C, G, Am, Em, F, A7 och Cadd9 är väl dom jag kan. Jag kan läsa tabs men har lite svårigheter, jag måste verkligen tänka efter hur jag ska sätta fingrarna.

Så nu undrar jag:

1. Vart ska jag gå härifrån? Länkar är mer än gärna välkomna till nyttiga sidor och klipp!

2. Och det där med att läsa tabs. Sitter ni också och tänker till eller kan man läsa "flytande" efter ett tag?

Jag är mycket tacksam för svar!
/mvh

Ett snabbt svar:
1. www.justinguitar.com är en bra sida, både för en extrem nybörjare och för de som är lite bättre. Han har hundratals pedagogiska videor på Youtube, som oftast är långa och väldigt beskrivande. Sidan är på engelska, vilket du snart märker. Men det är oftast inte så svårt att förstå om man lär sig enklare termer både på svenska och engelska. Det kommer med tiden, helt enkelt.
2. Tablatur är inte extremt svårt att lära sig, det handlar i stort sett om att lära sig de enklaste betydelserna/förkortningarna, tex. "h","p" och så vidare som i sin tur står för "hammer on" och "pull off". www.ultimate-guitar.com är en bra sida med både enkla och svåra tabs. Där finns också guider för hur man använder tabs. Om jag talar för mig själv kan jag väl säga att det tog ett par månader, kanske kortare innan jag helt förstod tab-systemet. Jag
var totalt okunnig innan men lärde mig ändå det relativt fort. Skicka personligt meddelande om du undrar någonting annat (jag borde kunna svara på de flesta nybörjarfrågorna) Lycka till herr Pyro

/Pastejköket
Senast redigerad av Pastejköket 2009-10-28 kl. 21:03.
Citera
2009-10-28, 21:06
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Vad innebär "att raka strängarna"? En googling på sökorden resulterade bara i att jag fann en hemsk tråd från Flashback som handlade om raggarsträngar.

rake? Raka? rakea? rejka? Man mutar strängarna å "rejkar" med plektrumet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in