2008-08-26, 15:32
Medlem
magers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Från början så var det endast olika gitarrmodeller från Fender respektive Gibson. Nu för tiden nämns modellerna dock när man beskriver formen på gitarren även om den inte är tillverkad av Fender eller Gibson.
jaha makes sense tack
Citera
2008-08-26, 19:58
Medlem
Är i behov av hjälp. Har planerat att köpa elgitarr ett bra tag nu, men jag vet inte vad jag ska välja, jag vet inte så mycket om elgitarrer och förstärkare m.m., kvalitet osv.
Om man tar ett nybörjarpaket, som t.ex. detta:
http://www.musikshopen.com/burnout-elgitarrpaket-deluxe-p-5332.html?cPath=22_255
Hur mycket sämre är detta än t.ex. en riktig Gibson eller Fender? Och vad är det som är bättre med ett känt märke?
Tror ni att ett nybörjarpaket som detta är prisvärt?
Citera
2008-08-26, 21:40
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagitta
Är i behov av hjälp. Har planerat att köpa elgitarr ett bra tag nu, men jag vet inte vad jag ska välja, jag vet inte så mycket om elgitarrer och förstärkare m.m., kvalitet osv.
Om man tar ett nybörjarpaket, som t.ex. detta:
http://www.musikshopen.com/burnout-elgitarrpaket-deluxe-p-5332.html?cPath=22_255
Hur mycket sämre är detta än t.ex. en riktig Gibson eller Fender? Och vad är det som är bättre med ett känt märke?
Tror ni att ett nybörjarpaket som detta är prisvärt?

MYCKET sämre än en Gibson eller Fender. Snöa dock inte in dig på att Gibson och Fender är de största och bästa - smaken är som baken och det finns många mer eller mindre kända och utomordentliga märken.

Skillnaden är hur noggrant de är byggda och hur bra kvalité det är på delar och elektronik.

Ett billigt nybörjarpaket kan vara bra om man aldrig spelat förr och inte vet vad man ger sig in på. Kraven är inte så höga och det är billigt. Om du tröttnar så har du inte slösat pengar.

I slutändan så handlar det kanske om budget, ändå... Är den hög? Eller är det 2000 som gäller? I sådana fall - köp ett nybörjarpaket!
Citera
2008-08-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
MYCKET sämre än en Gibson eller Fender. Snöa dock inte in dig på att Gibson och Fender är de största och bästa - smaken är som baken och det finns många mer eller mindre kända och utomordentliga märken.

Skillnaden är hur noggrant de är byggda och hur bra kvalité det är på delar och elektronik.

Ett billigt nybörjarpaket kan vara bra om man aldrig spelat förr och inte vet vad man ger sig in på. Kraven är inte så höga och det är billigt. Om du tröttnar så har du inte slösat pengar.

I slutändan så handlar det kanske om budget, ändå... Är den hög? Eller är det 2000 som gäller? I sådana fall - köp ett nybörjarpaket!
Jag har spelat på min akustiska i kanske 4-5-6 månader, nästan dagligen, och jag tycker att det är roligt att spela gitarr, så jag är egentligen ingen nybörjare, kan ganska mycket. Jag spelar mest låtar som är anpassade till elgitarr, och då vore det bra att HA en elgitarr också.
Så jag är egentligen bara ute efter en elgitarr som håller någorlunda kvalitet ljudmässigt, och jag vill helst inte betala över 2000, faktiskt...
Citera
2008-08-26, 21:59
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Jag har spelat på min akustiska i kanske 4-5-6 månader, nästan dagligen, och jag tycker att det är roligt att spela gitarr, så jag är egentligen ingen nybörjare, kan ganska mycket. Jag spelar mest låtar som är anpassade till elgitarr, och då vore det bra att HA en elgitarr också.
Så jag är egentligen bara ute efter en elgitarr som håller någorlunda kvalitet ljudmässigt, och jag vill helst inte betala över 2000, faktiskt...

Då får det bli ett paket då
Citera
2008-08-26, 22:05
Medlem
Citat:
Då får det bli ett paket då
Tack så mycket för tipsen!
Då kommer jag med ännu en fråga... Någon som vet vilket nybörjarpaket jag ska satsa på under 2000 kr? Något från Burn Out? Ibanez? Thomann?
Citera
2008-08-26, 22:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Tack så mycket för tipsen!
Då kommer jag med ännu en fråga... Någon som vet vilket nybörjarpaket jag ska satsa på under 2000 kr? Något från Burn Out? Ibanez? Thomann?

Ibanez. Mest pålitligt känner jag. Deras finare instrument är oftast grymma.

Så det är nog bättre att köpa ett billigt paket av ett anrikt märke än ett billigt paket av ett tattigt märke.
Citera
2008-08-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ibanez. Mest pålitligt känner jag. Deras finare instrument är oftast grymma.

Så det är nog bättre att köpa ett billigt paket av ett anrikt märke än ett billigt paket av ett tattigt märke.
Tänkte faktiskt likadant... Blir nog té att beställa snart då... Jag tackar dig så mycket, du har vart till stor hjälp.
Citera
2008-08-27, 09:12
Medlem
Får bli en Ebiphone istället.
http://www.thomann.de/se/epiphone_sg_g400_ch_incl_gigba_bundle.htm
Denna gitarr har fått bra betyg i recensioner m.m. Betalar litet mer istället, så jag blir försäkrad om att det är kvalitet jag får.
Citera
2008-08-30, 20:57
Medlem
Murkrets Förstes avatar
Jag fick en bögröd Fender Lead III av min granne för några år sedan.
Den borde väl duga som nybörjargitarr?
Citera
2008-08-30, 22:42
Medlem
wzbzs avatar
Fick en Jackson JS 30 RR (bild) idag och fyfan vad dryg den är att spela sittandes, men den var såå cool så det fick bli den ändå

Hur gör ni när ni spelar sittandes på liknande gitarrer? Att kila fast låret mellan "vingarna" verkar vara vanligast, men sladden går därifrån på denna så jag måste sätta denna ╓ sida av sladden där, men då hamnar sladden i kläm mellan gitarren och låret och det känns som att skiten kan ta skada då.

Edit: också, någon som har någon idé om hur man kan förvara den om man inte har ett ställ? Just nu ligger den på sängen, men jag vill inte sova på golvet inatt.
Senast redigerad av wzbz 2008-08-30 kl. 22:56.
Citera
2008-08-30, 23:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Fick en Jackson JS 30 RR (bild) idag och fyfan vad dryg den är att spela sittandes, men den var såå cool så det fick bli den ändå

Hur gör ni när ni spelar sittandes på liknande gitarrer? Att kila fast låret mellan "vingarna" verkar vara vanligast, men sladden går därifrån på denna så jag måste sätta denna ╓ sida av sladden där, men då hamnar sladden i kläm mellan gitarren och låret och det känns som att skiten kan ta skada då.

Edit: också, någon som har någon idé om hur man kan förvara den om man inte har ett ställ? Just nu ligger den på sängen, men jag vill inte sova på golvet inatt.

Finns hängare som du sätter på väggen. Annars vetefan hur du ska spela sittandes om sladden är i vägen. Nitlott

http://www.thomann.de/se/km_16280_gitarrenwandhalter.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in