2008-12-04, 22:59
Medlem
tomtespels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Du har ingen Fender för 2000. En Squier möjligtvis.

Annars så har "kvaliten"/Priset STOR betydelse för gitarrer. Jag började med en sketen elgura för 3000. Idag kan jag inte ens spela på skithögen, FIREWOOD säger jag bara. Har köpt upp mig och min billigaste gitarr kostar 14.500 och så har jag 5 stycken också. Jag känner sån enorm skillnad på mina gitarrer och andra billiga-skitgitarrer att jag inte ens kan spela på dom.

Visst 5000:- gitarrer går helt OK, men Akustiska kan gå runt 2-3 k för att vara dugliga. Köper du en skitgitarr för 299 så kommer du inte tycka om att spela, då har du slösat 300 kr, köper du en för 2k kommer du älska att spela, och har inte slösat någonting!

där kan jag inte hålla med .jag har testat flera gitarrer som kostar 10 000 och uppåt dom var inget bra bla annat gibson (vilket skräp) den jag har nu kostar 4000 och känns bra bra ljud dessutom.det beror på vem som spealar på gitarren inte vad den kostar
Citera
2008-12-05, 21:05
Medlem
Civile99s avatar
Finns det något dataprogram som kan skapa egna tabs utifrån en mp3?
Citera
2008-12-06, 18:30
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99

Jag vet att det finns ett som i alla fall tar ut ackord, men aldrig testat så vet inte hur exakt. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter :/
Citera
2008-12-06, 22:04
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Jag skulle inte tro det. GuitarPro har en funktion för detta med midifiler (som måste vara grymt mycket lättare än en mp3a), men resultat brukar ändå bli knäppt. Programmet kan ju inte veta på vilken sträng man spelar det där E:et..
Citera
2008-12-06, 23:28
Medlem
mightywarriors avatar
Vilket är det bästa sättet att rensa en hals gjord av maple? Har googlat runt men får mixade resultat där vissa säger emot andra etc.
Citera
2008-12-08, 21:20
Medlem
wzbzs avatar
Lär mig lite Freebird just nu. Men en sak jag inte riktigt fått grepp om:
Den där upprepande delen med 4 noter (börjar 6:38 på min mp3a).
Kod:
e:-----15---------15----------
B:-------18p15------18p15----
G:-------------17---------17--
D:----------------------------
A:----------------------------
E:----------------------------
Detta mönster upprepar sig typ 20 gånger. Jag skulle vilja veta exakt hur man spelar det. Vilken sträng ni slår åt vilket håll och vilka fingrar ni använder.
Citera
2008-12-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Kod:
Detta mönster upprepar sig typ 20 gånger. Jag skulle vilja veta exakt hur man spelar det. Vilken sträng ni slår åt vilket håll och vilka fingrar ni använder.

Skaffa guitar pro eller något motsvarande gratisprogram. Sedan är det bara att leta upp tabben på nätet. Den finns helt säkert.
Citera
2008-12-09, 09:25
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Kod:
Får jag fråga varför du vill veta det? Spela det istället som det känns mest bekvämt för dig.

Men skulle jag gissa (är på jobbet så det är lite dålig tillgång på gitarrer just nu) så skulle jag spela noten på e-strängen med pekfingret, göra en pull-off med lillfingret och långfingret på b-strängen, och slutligen spela sista noten på g-strängen med ringfingret.
Citera
2008-12-09, 20:56
Medlem
För alla nybörjare rekommenderar jag att ni lär er alla skalor och nöter dom tills ni kan dom i sömnen! riktigt bra träning! En extremt bra sida som är tillgänglig för alla är JustinGuitar.com, innehåller alla möjliga skalor och lär dig hur du spelar grunderna i Blues, Metal med mera
Citera
2008-12-09, 21:23
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av krysz1
Jag vet att det finns ett som i alla fall tar ut ackord, men aldrig testat så vet inte hur exakt. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter :/

Digital Music Mentor, DMM, finns det ett som heter.
Funkar rätt bra, har iofs bara testat det en gång.
Citera
2008-12-12, 20:35
Medlem
hallå, ja köpte mig en el gurra för några dagar sen och har börjat lite smått med ackord osv, försökte mig dock på smells like teen spirit idag och förstår mig inte på hur man ska strumma.
Har kollat en del youtube klipp men de visar aldrig hur man ska strumma,
ska man bara fortsätta prova sig fram? känns som jag aldrig kommer fatta.
Citera
2008-12-12, 20:43
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Får jag fråga varför du vill veta det? Spela det istället som det känns mest bekvämt för dig.

Men skulle jag gissa (är på jobbet så det är lite dålig tillgång på gitarrer just nu) så skulle jag spela noten på e-strängen med pekfingret, göra en pull-off med lillfingret och långfingret på b-strängen, och slutligen spela sista noten på g-strängen med ringfingret.
Tack tack. Jag frågade just för att inget sätt känns bekvämt för mig. Undrade om jag hade missat någon uppenbar teknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in