2009-02-23, 20:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
50% av dina inlägg är nog just den

1126,5 inlägg?

Kom med något bättre förslag för hans ändamål, då.
Citera
2009-02-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lua
Jag vill jättegärna lära mig att spela gitarr, har en akustisk hemma, men den är inte stämd. Hur stämmer jag den? Jag har ingen koll på något sånt alls, överhuvudtaget. Tips tack.

Hemsidan www.tunemybass.com är kanon för det ändamålet. Välj 6 string guitar som intrument och håll sedan över respektive sträng så stämmer du därefter. Ta det varsamt med de tunnare strängarna då de har högre risk att smälla. Lyssna, sänk ljudet och testa ackord ska du nog komma någon vart i stämningsprocessen. Från tjockaste till tunnaste strängen är E,A,D,G,B,E. Om du stämmer den tjocka E-strängen korrekt kan du trycka på femte bandet, slå an strängen så har du A-strängens ton. Så kan du göra på alla strängar förutom G till B, då får du trycka på G-strängens fjärde band. Det är ett smidigt sätt att se att strängarna stämmer IHOP, det är alltså ingen garanti att tonerna är korrekta men att de stämmer ihop. Detta är trotsallt det viktigaste. Lycka till med gitarrspelandet.
/Pastejköket
Citera
2009-02-24, 00:37
Medlem
Remlohs avatar
Jag tänkte låna tråden här lite...

Har spelat elgitarr i ca en vecka nu och börjar känna att det går framåt, men nu precis dök en liten fråga upp i min skalle... Plektrum eller inte plektrum, vad är bäst, eller är det helt personligt? Som det känns nu är det lättare och ger finare ljud att spela utan, men - som jag förmodar att det finns - om det finns låtar eller spelstilar som mer eller mindre kräver att man använder plektrum så är det ju lika bra att jag lär mig direkt...

Så vad säger ni?
Citera
2009-02-24, 00:54
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remloh
Jag tänkte låna tråden här lite...

Har spelat elgitarr i ca en vecka nu och börjar känna att det går framåt, men nu precis dök en liten fråga upp i min skalle... Plektrum eller inte plektrum, vad är bäst, eller är det helt personligt? Som det känns nu är det lättare och ger finare ljud att spela utan, men - som jag förmodar att det finns - om det finns låtar eller spelstilar som mer eller mindre kräver att man använder plektrum så är det ju lika bra att jag lär mig direkt...

Så vad säger ni?

Men egentligen är det helt personligt (beroende på musikstil), dock så får du mycket bättre ljud med ett plektrum om du har tänkt spela rock/metal.
Så allt hänger väl på vad du vill lira.
Jag har alltid lirat med plektrum, dock inte när jag var en liten parvel och precis började då man enbart spelade akustiskt och fingerplockade lättare bluesskalor och spelade ackord med tummen.
Citera
2009-02-24, 01:56
Medlem
facemans avatar
tjaa.

just nu känns det lamt som fan att spela gitarr, har spelat i 1,5 år hyfsat intensivt. jag har tröttnat på allt ja kan spela och alla låtar är skit svåra att lära sig! skulle nyss lära mig solot till hey joe men det gick åt helvete !

hur kommer man vidare?
Citera
2009-02-24, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faceman
tjaa.

just nu känns det lamt som fan att spela gitarr, har spelat i 1,5 år hyfsat intensivt. jag har tröttnat på allt ja kan spela och alla låtar är skit svåra att lära sig! skulle nyss lära mig solot till hey joe men det gick åt helvete !

hur kommer man vidare?

prova att spela något helt olikt mot vad du brukar. sen kör du elgitarr så brukar nya effekter göra ditt spelade mer roligt och lärorikt
Citera
2009-02-24, 02:30
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tystnadtunnelav
prova att spela något helt olikt mot vad du brukar. sen kör du elgitarr så brukar nya effekter göra ditt spelade mer roligt och lärorikt

Keep on nöting bara!
Citera
2009-02-24, 02:48
Medlem
scwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faceman
tjaa.

hur kommer man vidare?

Sluta tänka att du måste spela exakt efter en tab eller liknande. Lär dig huvudformerna på låten och försök sen efterlikna resten med hjälp av någon enkel skala(ex. pentaskalan). Enligt min erfarenhet blev det mycket roligare att spela efter att man gått ifrån tabben lite.
Citera
2009-02-26, 14:41
Medlem
0.12-0.56 är det "standard" tjockleken på strängarna?
Citera
2009-02-26, 15:14
Bannlyst
Man använder plektrum! Helst Fenders 1.21or, Extra Heavy. Det gör Yngwie, och det gör ni ochså!
Citera
2009-02-26, 15:22
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Man använder plektrum! Helst Fenders 1.21or, Extra Heavy. Det gör Yngwie, och det gör ni ochså!

Dunlops Jazz III

Helt överlägsna allt annat enligt mig. Otroligt bra kontroll, varesig man kör finlir eller chordmash.
Dom är små, underbara och tack vare texten/logon som är upphöjda går det inte att tappa dom.

Har testat Dunlops 1.0, Fenders .60, Ernie Balls 0.78 och en hel drös andra (kollade runt på skrivbordet och det var dessa jag hittade), men Jazz IIIorna är fan bäst enligt mig.

EDIT: Kanske ska tillägga att mina Jazz IIIor är 0.92, om jag kommer ihåg rätt.
Senast redigerad av Krackshot 2009-02-26 kl. 15:28.
Citera
2009-02-26, 15:25
Medlem
Vilka tjocka ni använder.. Jag har snöat in mig på ett 0.38 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in