2008-09-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag ger inte mycket för en som känner en som polisen har misstänkt och som dessutom ska ha hittat glasögonen själv.
Visst, för all del - källkritik är bra. Personligen så lägger jag inte så stor vikt vid artikeln som uppgiften om att hans glasögon hittats nära hamnen kommer från, då personen som skrev den totalt tappade all trovärdighet genom att inte ens kunna klara av en sån enkel uppgift som att hålla isär namnen Olle Högbom och Johan Asplund - sök på Google så får du se att skribenten ursprungligen skrev "Thomas Quick delgavs misstanke om mord på Johan Högbom".

Om du läser den andra artikeln som Aftonbladet publicerade vid samma tillfälle så står där:

Citat:
Det var till exempel fadern som hittade sonens glasögon i närheten av den plats han sågs sist.
Citat:
Uppgifterna om hitteplats för glasögonen är olika.
Ja, det verkar banne mig inte bättre.

Citat:
Polisen gick väl ut med att det var nära hamnen?
Jag har ingen aning och jag vet heller inte hur vi ska få klarhet i frågan.
Citera
2008-09-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Visst, för all del - källkritik är bra. Personligen så lägger jag inte så stor vikt vid artikeln som uppgiften om att hans glasögon hittats nära hamnen kommer från, då personen som skrev den totalt tappade all trovärdighet genom att inte ens kunna klara av en sån enkel uppgift som att hålla isär namnen Olle Högbom och Johan Asplund - sök på Google så får du se att skribenten ursprungligen skrev "Thomas Quick delgavs misstanke om mord på Johan Högbom".

Om du läser den andra artikeln som Aftonbladet publicerade vid samma tillfälle så står där:

Ja, det verkar banne mig inte bättre.

Jag har ingen aning och jag vet heller inte hur vi ska få klarhet i frågan.

glasögonen och cykelnyckeln hittades på en plats där Olle setts för sista gången d.v.s. långt från hamnen. min teori är att en smitare körde på Olle och sen dumpade kroppen där ingen letat. eller kan leta....

det råder ingen tvekan om att polisen misskött detta fall å det grövsta. jag kan mycket väl förstå Ruben Högboms bitterhet..dock delar jag inte hans uppfattning att polisen själv varit inblandad i pojkens försvinnande.
Citera
2008-09-08, 17:42
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Har du svårt att läsa engelska? Står ju att det är kapacitetsproblem, för många besökare förmodligen. Sidor på Geocities har alltid haft dessa problem, i alla tider.

Det är så va? Tänkte på att det stod att servern var överbelastad men har i minnet att jag alltid fått det meddelandet så fort det står geocities i adressfältet.
Citera
2008-09-08, 23:00
Medlem
babblans avatar
Citat:
Se ovan. Jag har blivit skeptisk till anhörigas uppgifter efter att ha läst så mycket tok och fel från anhöriga i ovan nämnda fall. Jag ger inte mycket för en som känner en som polisen har misstänkt och som dessutom ska ha hittat glasögonen själv. Uppgifterna om hitteplats för glasögonen är olika. Polisen gick väl ut med att det var nära hamnen?
Glasögonen hittades vid gymnastikhuset i närheten där Olle försvann och långt ifrån hamnen. Hans nycklar hittades också där senare. Och det var inte polisen som hittade dom utan en elev på skolan.

Olles pappa var misstänkt för att ha med försvinnandet att göra, men det var på mycket lösa (och märkliga) grunder.
Citat:
Bodde inte hela familjen i grannstaden Härnösand? OH gick väl bara sista gymnasieåret några mil från föräldrahemmet?

Jag tror ingenting om detta fall, förutom att OH är död, precis vad som helst kan ha hänt. Konstaterade bara att polisen intresserat sig för pappan tidigare.
Föräldrarna bodde i Härnösand, Olle hade en studentlägenhet i Nacksta/Sundsvall.

Hemsidan fungerar nu iallafall och där finns en del svar på olika frågor. Olles pappa är ofta inne och svarar på inlägg i gästboken också
Citera
2008-09-09, 22:19
Medlem
Celerons avatar
Intressant fall. Har nu läst sajten om honom.

Detta är vad jag tror hände:

Han blev påkörd där han satt vid järnvägsövergången. Möjligen av någon/några som hade med inbrottet i skolan att göra. Och som fått sticka därifrån i bil ganska panikartat (den där "ligan" som det talas om på hemsidan.) Kan vara en person eller flera i bilen.

I hög fart och med koncentrationen inte riktigt samlad efter det hastiga uppbrottet kör man på Olle Högbom som satt sig vid vägbanan och dessutom är helt svart klädd. Han kan alternativt också just när bilen kom ha satt sig upp och då vinglat till och ramlat ut i körfältet.

OH kan ju ha varit fullare än hans kamrater påstår. Man kan både se fullare ut än vad man faktiskt är eller nyktrare än vad man faktiskt är. Detta faktum kan vi inte enligt min mening utesluta.

Bilen stannar. Kanske måste eftersom OH slungats framför den. De tar snabbt beslutet, kanske också här påverkade av stress/panik, att lägga honom i bilens skuff. Efter det kör de ut från stan.

I brist på annat, kanske lite automatiskt kör bilen mot den lilla ort som personen/-erna i ligan ursprungligen kommer ifrån. Och på den vägen växer också beslutet fram om att gräva ner honom ute i storskogen någonstans.

Tänk på hur mycket det hinner "växa över" på 25 år. Mycket svårt att hitta utan hjälp av de inblandade själva. De kan ju t.o.m själva ha glömt bort platsen.
Citera
2008-09-09, 23:32
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron

Han blev påkörd där han satt vid järnvägsövergången. Möjligen av någon/några som hade med inbrottet i skolan att göra. Och som fått sticka därifrån i bil ganska panikartat (den där "ligan" som det talas om på hemsidan.) Kan vara en person eller flera i bilen.

I hög fart och med koncentrationen inte riktigt samlad efter det hastiga uppbrottet kör man på Olle Högbom som satt sig vid vägbanan och dessutom är helt svart klädd. Han kan alternativt också just när bilen kom ha satt sig upp och då vinglat till och ramlat ut i körfältet.

OH kan ju ha varit fullare än hans kamrater påstår. Man kan både se fullare ut än vad man faktiskt är eller nyktrare än vad man faktiskt är. Detta faktum kan vi inte enligt min mening utesluta.

Bilen stannar. Kanske måste eftersom OH slungats framför den. De tar snabbt beslutet, kanske också här påverkade av stress/panik, att lägga honom i bilens skuff. Efter det kör de ut från stan.

I brist på annat, kanske lite automatiskt kör bilen mot den lilla ort som personen/-erna i ligan ursprungligen kommer ifrån. Och på den vägen växer också beslutet fram om att gräva ner honom ute i storskogen någonstans.

Tänk på hur mycket det hinner "växa över" på 25 år. Mycket svårt att hitta utan hjälp av de inblandade själva. De kan ju t.o.m själva ha glömt bort platsen.

Det är väl bara en av de i "ligan" som lever idag tror jag. Och jo, det snackades kring det där av pundarna i stan, men samtidigt så tror jag inte att de skulle kunna hålla käft så länge. Lösensumman som skulle betalas ut till den som löste brottet skulle ha fått en pundare att sätta dit sin egen morsa om det var så
Citera
2008-09-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Lösensumman som skulle betalas ut till den som löste brottet skulle ha fått en pundare att sätta dit sin egen morsa om det var så
Belöning. En lösesumma är något helt annat.
Citera
2008-09-10, 12:53
Bannlyst
Svenska polisen är verkligen sådana praktpuckon.
Citera
2008-09-10, 12:57
Medlem
Flinta82s avatar
Tänk om han helt enkelt ledsnade på sin snea familj och försvann självmant och numera sitter i Mexico med sin fru och sina barn med helt ny identitet? Fullständigt osannolikt, jag vet. Men samtidigt är det väl väldigt märkligt att kroppen aldrig hittats om han blev mördad? Ben/skelett försvinner väl inte bara sådär.
Citera
2008-09-10, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dobeln1809
Svenska polisen är verkligen sådana praktpuckon.

Undrar om de en kollade upp alla pundare/langare/ungdomar som hetter Kristoffer, Krister och liknande.
Citera
2008-09-10, 13:07
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron

Vart tog blod, hår och fibrer vägen från olycksplatsen då?
Citera
2008-09-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Vart tog blod, hår och fibrer vägen från olycksplatsen då?
Jag kan förstå att du undrar varför blodspår saknas om han nu blev påkörd av en olyckshändelse, men du kan väl inte påstå att det är en enkel uppgift att säkra textilfibrer och hårstrån utomhus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in