2008-09-10, 13:30
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Jag kan förstå att du undrar varför blodspår saknas om han nu blev påkörd av en olyckshändelse, men du kan väl inte påstå att det är en enkel uppgift att säkra textilfibrer och hårstrån utomhus?

Om man hittar blod så hittar man ofta hår och fiber också, i detta fallet finns inga sådana fynd alls.
Citera
2008-09-10, 13:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Föräldrarna bodde i Härnösand, Olle hade en studentlägenhet i Nacksta/Sundsvall.

Vad var bakgrunden till detta arrangemang? Många studenter pendlar mellan dessa två närliggande städer. Det hör inte direkt till vanligheterna att en 17/18-åring har studentbostad så nära föräldrahemmet. Familjeproblem?

Det är märkligt hur inte bara en, utan två pojkar kan försvinna spårlöst i samma stad under loppet av några år. För att 25+ år senare fortfarande vara spårlöst borta. Var i trakten kan JAs och OHs kroppar ha gått upp i rök? Masugnarna är genomsökta, åtminstone efter Asplund, vad jag förstått. Inte alltför långsökt att fundera över (dumpning) i hamnen. Krematorier? Någon av dem borde ha återfunnits under ett kvarts sekel tycker man.
Citera
2008-09-10, 13:39
Medlem
Hur var det med bevisen mot Quick?
Hade han inte befunnit sig på denna plats när Olle försvann eller hur var det med den saken.
Citera
2008-09-10, 13:41
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad var bakgrunden till detta arrangemang? Många studenter pendlar mellan dessa två närliggande städer. Det hör inte direkt till vanligheterna att en 17/18-åring har studentbostad så nära föräldrahemmet. Familjeproblem?

Hans föräldrar var djupt religösa och nykterister, Olle var tydligen full denna kvällen, det säger väl en del, han ville väl vara som vanligt folk och med vanligt folk.
Citera
2008-09-10, 13:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Hans föräldrar var djupt religösa och nykterister, Olle var tydligen full denna kvällen, det säger väl en del, han ville väl vara som vanligt folk och med vanligt folk.

Frågan är hur hans studentbostad med tillkommande kostnader finansierades.
Citera
2008-09-10, 13:46
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:

Vet inte hur det fungerade på tidigt 80-tal med studiemedel, men det var säkerligen så det löstes. Avstånd kan trots att de är korta ställa till med hög tidsåtgång som går ut över studierna.

Annars kanske han hade ett extra jobb.
Citera
2008-09-10, 13:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Hur var det med bevisen mot Quick?
Hade han inte befunnit sig på denna plats när Olle försvann eller hur var det med den saken.

Quick delgavs misstanke om mord på OH. Hans erkännande höll inte vid en granskning. Var Quick befann sig den natten är väl okänt? Annars har jag missat den detaljen.
Citera
2008-09-10, 14:41
Bannlyst
Citat:

Det var mycket lättare att ha råd med studentbostad på den tiden. Det var en bostadsrätt som föräldrarna köpt, dessa var nog inte dyra i Nacksta då.
Jag är själv från södra Norrland och det var inte ovanligt att gymnasiestudenter hade bostäder på studieorten trots relativt korta avstånd. Känner flera som hade det trots ca 2,5-3 mil till skolan, busstrafiken är inte så bra.
Citera
2008-09-10, 14:48
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobeln1809
Det var mycket lättare att ha råd med studentbostad på den tiden. Det var en bostadsrätt som föräldrarna köpt, dessa var nog inte dyra i Nacksta då.
Jag är själv från södra Norrland och det var inte ovanligt att gymnasiestudenter hade bostäder på studieorten trots relativt korta avstånd. Känner flera som hade det trots ca 2,5-3 mil till skolan, busstrafiken är inte så bra.

Förutsatt att föräldrarna bidrog, ja. Tänkte om föräldrarna var religiösa nykterister (som uppgetts), köpte de då en BR åt sin revolterande son som ville flytta hemifrån och supa under studietiden. Hur ställde de sig till hans leverne? Länsbussar fanns det då som nu. Nu fanns väl linjen OH ville gå närmast i grannstaden, annars är det inte bara att flytta hemifrån och få bidrag/studieplats/bostad utan det krävs starka medicinska/psykosociala skäl.
Citera
2008-09-10, 15:14
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Belöning. En lösesumma är något helt annat.
Haha, ja givetvis belöning, jag tror INTE att Olle är kidnappad
Citera
2008-09-10, 15:17
Bannlyst
Citat:
Förutsatt att föräldrarna bidrog, ja. Tänkte om föräldrarna var religiösa nykterister (som uppgetts), köpte de då en BR åt sin revolterande son som ville flytta hemifrån och supa under studietiden. Hur ställde de sig till hans leverne? Länsbussar fanns det då som nu. Nu fanns väl linjen OH ville gå närmast i grannstaden, annars är det inte bara att flytta hemifrån och få bidrag/studieplats/bostad utan det krävs starka medicinska/psykosociala skäl.

Alltså, de flesta jag känner som bodde hemifrån under gymnasietiden hade inackorderingstillägg. Jag hade själv sådant under gymnasietiden, jag bodde 15mil från hemorten. Sen så vet jag folk som tog lån under studietiden. Bostadsbidrag var betydligt lättare att få på den tiden. Du är förmodligen inte gammal nog för att ha upplevt hur det funkade på 80-talet innan krisen på 90-talet.

Detta är en återvändsgränd, du kommer ingen vart på detta vis.
Citera
2008-09-10, 15:21
Medlem
babblans avatar
Citat:
Föräldrarna är inga fanatiska religösa typer som höll Olle med en järnhand, trots att de var lite det som polisen ville bygga tesen om frivilligt försvinnande på.
De är (var med Kerstin eftersom hon dog nyligt)ganska normala, och hade förståelse för att Olle ville vara som andra ungdomar med fester och annat.
Citat:
Studiebidrag samt 2 arbetande föräldrar, det är väl många studenter som bor i lägenhet?
Citat:

Det är märkligt hur inte bara en, utan två pojkar kan försvinna spårlöst i samma stad under loppet av några år. För att 25+ år senare fortfarande vara spårlöst borta. Var i trakten kan JAs och OHs kroppar ha gått upp i rök? Masugnarna är genomsökta, åtminstone efter Asplund, vad jag förstått. Inte alltför långsökt att fundera över (dumpning) i hamnen. Krematorier? Någon av dem borde ha återfunnits under ett kvarts sekel tycker man.

Det är ju ändå 5 mil mellan platserna, och man kanske inte vill sitta på bussen 1 timme varje morgon och en timme varje eftermiddag?
Familjeproblem tror jag inte det var, har en släkting som känner Ruben och Kerstin ganska väl, och det tycks inte ha varit några konstigheter i den familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in