2011-11-09, 16:11
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Har plöjt igenom först Athena: Goddess of War och sedan IRIS (fel ordning egentligen men gjorde absolut ingenting) denna helgen som varit. Väldigt bra serier överlag om du bortser från delar av dektektivarbetet som skulle göra skaparna av både CSI: sättinvalfristad och Hawaii five-0 helt saliga... Precis som sig bör i koreanska serier finns här kärlekshistorier som vävs in i huvudstoryn på ett snyggt vis, det enda problemet är att jag inte håller med valet av kärleksobjekt i någon av serierna...

I båda är det någon typ av triangeldrama med 2 damer och en herre... Och i både väljer herren den karaktären som är helt olik honom och som han dessutom har minst "kemi" med vilket jag iaf personligen finner i det närmaste förolämpande. Tycker det är oehört irriterande att titta på när den "godhjärtade" hela jäkla tiden blir vald och inte den som killen faktiskt har något gemensamt med när det kommer till de inre krafter som driver honom och de upplevelser han haft. Inte heller hjälper det när de som inte blir valda är osjälviska och självuppoffrande och alltid hjälper killen medans den irriterande och godhjärtade mest ställer till bekymmer överallt den drar fram (och aldrig är medveten om det heller).

Ett par saker som var hur trevliga somhelst i båda serierna är den balans som sker mellan actioscenerna, "dramascenerna" (inte kärleksflams utan snarare karaktärsutveckning) samt intrigscener. Allihopa är fläckfritt balanserade och passade min smak i det närmaste hysteriskt bra. Athena ballade emellanåt ur lite när skådisarna började tokskjuta folk emellanåt dock hahahha, är nyfiken på hur många som "dog" onscreen i den serien alltså...
Du är en riktig följare av koreanska serier! Jag kollade upp några stycken som du snackade om, eller iaf 1 som du nämnde. Tror den hette Secret Garden eller nåt sånt. Fastnade inte riktigt i den faktiskt. Det var rätt dråplig humor har jag för mig. Allt började gå i superspeed, typ som benny hill några gånger.

Jag får väl granska den här Athena och IRIS lite närmre nu då! Det är alltid fett att ha nån bra serie att kolla på...
Citera
2011-11-09, 16:23
Medlem
InternationalWOTs avatar
Ja, är skönt att koppla av med deras serier emellanåt då jag anser att de är väldigt duktiga många gånger på att simplifiera komplexa handlingar. Secret Garden har väldigt plump humor ja, så brukar vara fallet när det kommer till asiatisk humor i det stora hela tror jag . IRIS är bland de bästa serierna jag sett. Jag tycker om när det pågår mycket intriger eftersom jag gillar att själv resonera kring lämpliga tillvägagångssätt för att lösa de problem som tas upp i serien, något som amerikanska serier sällan tillåter kan jag tycka.

Kom över en annan serie på 16 avsnitt i måndags som jag tog slut på idag "Prosecutor Princess" som jag började titta på pga. att den skådespelerska som jag fann mest intressant och talangfull i IRIS och Athena (cameo) hade huvudrollen där. Hade inga större förväntningar på showen pga. kassa ratings men den visade sig vara något av ett guldkorn pga. de moralproblem de tog upp där om rättvisa och lojalitet. Brast lite på slutet med saker och ting och jag anser inte att de förvaltade saker och ting riktigt där...

Litet sent tillägg angående IRIS är klippningen som jag fullkomligt älskade. Otroligt hetsigt men ändå snyggt klippt och actionsekvenserna är outstanding.
Citera
2011-11-09, 17:06
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ja, är skönt att koppla av med deras serier emellanåt då jag anser att de är väldigt duktiga många gånger på att simplifiera komplexa handlingar. Secret Garden har väldigt plump humor ja, så brukar vara fallet när det kommer till asiatisk humor i det stora hela tror jag . IRIS är bland de bästa serierna jag sett. Jag tycker om när det pågår mycket intriger eftersom jag gillar att själv resonera kring lämpliga tillvägagångssätt för att lösa de problem som tas upp i serien, något som amerikanska serier sällan tillåter kan jag tycka.

Kom över en annan serie på 16 avsnitt i måndags som jag tog slut på idag "Prosecutor Princess" som jag började titta på pga. att den skådespelerska som jag fann mest intressant och talangfull i IRIS och Athena (cameo) hade huvudrollen där. Hade inga större förväntningar på showen pga. kassa ratings men den visade sig vara något av ett guldkorn pga. de moralproblem de tog upp där om rättvisa och lojalitet. Brast lite på slutet med saker och ting och jag anser inte att de förvaltade saker och ting riktigt där...

Litet sent tillägg angående IRIS är klippningen som jag fullkomligt älskade. Otroligt hetsigt men ändå snyggt klippt och actionsekvenserna är outstanding.
Ok ok! Jag ska då ge både IRIS och Athena en chans! Jag kollar på rätt många olika serier just nu (Dexter, The walking dead, Carnivàle) men det är fint att kunna växla lite! Känner mig verkligen sugen på en bra asiatisk action-serie just nu! Hittade en japansk serie också som jag tänkte ge en chans. Kommer inte ihåg vad den heter, men handlade om nån tjej som hade nå telepatiska förmågor, eller nåt i den stilen. Jag rapporterar vidare om det verkar vara nåt lovande!
Citera
2011-11-09, 17:26
Medlem
InternationalWOTs avatar
Jag har inga riktiga belägg för det annat än vad jag observerat själv men jag misstänker att TV serier har en heeeeelt annan ställning i exempelvis sydkorea om man jämför med exempelvis USA. I USA har ju TV skådisar i många år setts som en lägre stående gren inom showbuissnesen och filmstjärnor har sällan velat låsa fast sig i TV träsket eftersom det är svårt att slå sig ut därifrån (George clooney lyckades, katherine heigl lyckades inte). Detta har förvisso börjat förändras med serier som Game of thrones och The borgias... Tror det har mycket att göra med att i USA så är det 3-4 säsonger minst som gäller för många serier och filmstjärnor binder ogärna upp sig till samma karaktär så länge, medans i korea gör man vääääldigt sällan en serie i mer än en säsong...

Att man bara har en säsong garanterar många gånger även en helt annan kvalité på storyn osv. Man vet hur saker ska börja och sluta. Till skillnad från i USA... Kollar du på koreanska skådisar har nästan allihopa minst en TV serie i sitt CV.
Citera
2011-11-09, 17:47
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Jag har inga riktiga belägg för det annat än vad jag observerat själv men jag misstänker att TV serier har en heeeeelt annan ställning i exempelvis sydkorea om man jämför med exempelvis USA. I USA har ju TV skådisar i många år setts som en lägre stående gren inom showbuissnesen och filmstjärnor har sällan velat låsa fast sig i TV träsket eftersom det är svårt att slå sig ut därifrån (George clooney lyckades, katherine heigl lyckades inte). Detta har förvisso börjat förändras med serier som Game of thrones och The borgias... Tror det har mycket att göra med att i USA så är det 3-4 säsonger minst som gäller för många serier och filmstjärnor binder ogärna upp sig till samma karaktär så länge, medans i korea gör man vääääldigt sällan en serie i mer än en säsong...

Att man bara har en säsong garanterar många gånger även en helt annan kvalité på storyn osv. Man vet hur saker ska börja och sluta. Till skillnad från i USA... Kollar du på koreanska skådisar har nästan allihopa minst en TV serie i sitt CV.

Har noterat samma sak i Japan. Där drama adaptioner av kända manga serier och animes på ca 10 avsnitt är främsta sättet att bli känd och tjäna pengar. De största kändisarna kallas för idoler och är ofta med i reklam, film, tv och har även en musikkarriär. Lite som med Amerikas "Disneykändisar" som Jonas Brothers och Hanna Montana.
Antar att de har ett system som gör att de inte behöver tänka lika allvarligt på vilka projekt de blir involverade i.
Citera
2011-11-10, 16:23
Medlem
InternationalWOTs avatar
Jo även koreanska TV stjärnor är även de många gånger involverade i musik. Jag kan tro att sålänge du inte är superkändis är du ganska hårt kontrollerad av din "talentagency" en stor mängd asiatiska showbizz människor utför ju plastikkirurgi, och detta kontrolleras även det av deras chefer. Tv industrin är en megaindustri i korea med k-pop låtar och specialkomponerad musik till väldigt många shower... Den enda musik från västvärlden jag än så länge hittat är i en biljaktsscen i serien "city hunter" där de faktiskt använder sig av en inceptionlåt... + Non, Je ne regrette rien av Edith Piaf i baker king... Resten är specialkomponerat. Såg en metaserie för 1.5 månader sedan om koreansk drama där man just lade väldigt mycket vikt vid musik
Citera
2011-11-10, 18:24
Medlem
ConjureMes avatar
Någon här som har koll på nyare Pinku Eiga filmer såsom Dorei eller Maid-droid? Är de sevärda eller mest trams? De gamla som t ex Inflatable Sex Doll of the Wastelands är inte så bra varken som erotik eller som thriller betraktat.
Citera
2011-11-10, 18:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Någon här som har koll på nyare Pinku Eiga filmer såsom Dorei eller Maid-droid? Är de sevärda eller mest trams? De gamla som t ex Inflatable Sex Doll of the Wastelands är inte så bra varken som erotik eller som thriller betraktat.

Vet inte riktigt om det är vad du söker men Run Kill Kill gillade jag skarpt, men är väl gränsfall där mellan pinku eller inte.
Citera
2011-11-10, 18:54
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vet inte riktigt om det är vad du söker men Run Kill Kill gillade jag skarpt, men är väl gränsfall där mellan pinku eller inte.

Tja, nyare dekadenta asiatiska filmer. De får gärna flörta med S&M, tidelag och dylikt som de ofta också gör. Som sagt de lite äldre filmerna i genren har inte varit så bra. Problemet är att de är inte så lätta att få tag på och någon kanske har sett de.

T ex http://www.imdb.com/title/tt1163761/
Citera
2011-11-10, 19:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Tja, nyare dekadenta asiatiska filmer. De får gärna flörta med S&M, tidelag och dylikt som de ofta också gör. Som sagt de lite äldre filmerna i genren har inte varit så bra. Problemet är att de är inte så lätta att få tag på och någon kanske har sett de.

T ex http://www.imdb.com/title/tt1163761/

Hm, okej! Ser inte så mycket modern pinku och blir mest äldre former av det ifrån sjuttio och åttiotalet, men om du hittar någonting nytt som är bra så tipsa i tråden!
Citera
2011-11-10, 23:13
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hm, okej! Ser inte så mycket modern pinku och blir mest äldre former av det ifrån sjuttio och åttiotalet, men om du hittar någonting nytt som är bra så tipsa i tråden!

Och vice versa. Det är ett blankt papper för mig med så tänkte om någon kanske hade lite tips men jag kan ge mig in i den djungeln blind och ensam för att se vad jag kan tänkas hitta
Citera
2011-11-11, 14:47
Medlem
alprazolam_s avatar
Idag/ikväll så hade jag tänkt att jag skulle ta och se Sector 7. Det var någon som skrev om den tidigare i tråden, men då tror jag inte att det hade kommit några subs. Iaf så undrar jag om det är någon som sett den, och isf, var det nåt att ha? Kommer nog att se den i vilket fall som helst, men det vore kul att höra ett utlåtande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in