2015-06-07, 13:43
Medlem
Punklivs avatar
Såg A Scene at the Sea i förrgår. Kitano lyckades än en gång att med långsamt och stillsamt tempo, sparsam dialog och simplistiskt foto suga fast mig ifrån första till sista bildruta. Hypnotiskt och meditativt, som vanligt.

Dialogen är väldigt sparsam som sagt, och det är helt rätt; Kitano förmedlar så många känslor och säger så mycket genom sina bilder och Hisaishis musik att ord är överflödiga.

Väldigt rörande, värmande, sorglig och vacker berättelse som rekommenderas till alla.
Citera
2015-06-07, 14:01
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Spännande benämning, eftersom Mindre Asien redan är ett existerande begrepp för Anatolien.

Den åsyftar såklart på länder som inte har lika stor eller erkänd filmproduktion som Japan, Sydkorea och Hong Kong har, utan menar då länder som Vietnamn, Thailand, Taiwan etc. istället. Men jag får väl döpa om den till något annat så att det inte blir något missförstånd.

Efter en snabb googlesökning verkar ju Anatolien vara ett annant namn för Turkiet, eller är det lite mer komplicerat än så?

Tar och postar mina listor för tillfället. Tycker att jag har fått till det ganska bra i fallande skala från 40 till 30 till 20 filmer för Japan, Sydkorea och Hong Kong. Tack än en gång till Rakii, Blackmetal, Brutus, dwe och Alprozam för alla era tips!

Japan:

Sydkorea:

Hong Kong:

Av alla dessa är det bara en som jag har sett tidigare, Old Boy (2003), men då har jag också bara sett den en enda gång och det var för nog tio år sedan så där är en omtitt minst sagt välbehövlig.

Kanske lite väl mycket Kim Ki-Duk i Sydkorealistan, tror att det är 11 filmer av han som jag kommer att titta på.

Japans 60-tal måste vara deras absoluta guldålder vad gäller film! 12 st filmer och då är inte ens Kurosawas fina svit med inräknad som han hade då också. Riktigt intressant årtionde.

"Mindre Asien" eller om jag ska kalla den "Vietnamn+Thailand+Taiwan"-listan eller vad jag nu ska kalla den är den som jag för tillfället håller på och goggle- och imdbsöker filmer som ser sevärda ut. Där har jag kanske bara lyckats skrapa ihop 8 filmer som ser intressanta ut så har ni några tips på filmer från typ övriga Asien utöver Korea, Japan och Kina/Hong Kong så tas det tacksamt emot. (Doften av grön papaya från Vietnamn har jag redan sett dock.)

Battle Royale, Infernal Affairs och Crouching Tiger, Hidden Dragon har jag redan sett annars hade de varit givna i de här listorna. Är det några andra mästerverk eller pärlor som saknas så får ni gärna hojta till så ska jag se om jag kan ändra om lite i ordningen och lägga till dem.

/Mvh, chessjamt.

Citat:
Citat av Punkliv
Såg A Scene at the Sea i förrgår. Kitano lyckades än en gång att med långsamt och stillsamt tempo, sparsam dialog och simplistiskt foto suga fast mig ifrån första till sista bildruta. Hypnotiskt och meditativt, som vanligt.

Dialogen är väldigt sparsam som sagt, och det är helt rätt; Kitano förmedlar så många känslor och säger så mycket genom sina bilder och Hisaishis musik att ord är överflödiga.

Väldigt rörande, värmande, sorglig och vacker berättelse som rekommenderas till alla.

Kitano verkar vara en svår snubbe att få ett grepp om för en oinvigd. Kan han å ena sidan göra coola våldsfilmer som Tarantino och Scorsese och å andra sidan göra lite poetiska filmer som du beskriver här? Är ju en ganska stor räckvidd eller spännvidd på hans register som filmskapare i så fall. Väldigt intressant.
Senast redigerad av chessjamt 2015-06-07 kl. 14:04.
Citera
2015-06-07, 14:27
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Kitano verkar vara en svår snubbe att få ett grepp om för en oinvigd. Kan han å ena sidan göra coola våldsfilmer som Tarantino och Scorsese och å andra sidan göra lite poetiska filmer som du beskriver här? Är ju en ganska stor räckvidd eller spännvidd på hans register som filmskapare i så fall. Väldigt intressant.

Han brukar oftast blanda det poetiska, filosofiska och vackra med inslag av rått våld. Vissa filmer är dock mer våldsfyllda medans andra är mer lugna. Violent Cop till exempel minns jag som mycket våldsam fast inte särskilt poetisk, medans nämnda A Scene at the Sea låter våldet stå åt sidan för det lugna och vackra.

Typiskt för honom är i alla fall långsamt tempo, simplistiskt foto och våld. Hoppas du uppskattar honom, en av mina absoluta favoriter.
Citera
2015-06-07, 14:30
Medlem
Citat:
Efter en snabb googlesökning verkar ju Anatolien vara ett annant namn för Turkiet, eller är det lite mer komplicerat än så?
.

Lite mer komplicerat är det allt. Anatolien är själva halvön, Turkiet är aningen större.

Dessutom är ju Turkiet en stat, det geografiska området Anatolien fanns före Turkiet och kommer finnas även om Turkiet blir mindre/större/försvinner.

Citat:
Men jag får väl döpa om den till något annat så att det inte blir något missförstånd.

Nej då, ville bara vara lite petig!
Citera
2015-06-07, 14:37
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Lite mer komplicerat är det allt. Anatolien är själva halvön, Turkiet är aningen större.

Dessutom är ju Turkiet en stat, det geografiska området Anatolien fanns före Turkiet och kommer finnas även om Turkiet blir mindre/större/försvinner.

Nej då, ville bara vara lite petig!

Aha, tack för geografilärdomen. Typ som Skandinavien som innefattar Norge, Sverige och Danmark, fast det är ju en bergskedja och inte en halvö, typ.

Övriga Asien kanske vore något? Såg att någon på ft har gjort en lista med det namnet:

http://nyheter24.se/filmtipset/yourpage.cgi?member=2786&page=package_view&package =11627
Citera
2015-06-07, 14:40
Medlem
Citat:
Övriga Asien kanske vore något? Såg att någon på ft har gjort en lista med det namnet:

http://nyheter24.se/filmtipset/yourpage.cgi?member=2786&page=package_view&package =11627

Annars har du ju sydostasien, vilket inkluderar allt utöver Taiwan. Övriga Asien skulle ju inkludera hela Mellanöstern, Centralasien, Indien och så vidare. För jag antar att du inte ämnar inkludera dem? Vore samtidigt inte fel, Iran har en fin filmskatt.

Skulle inte förvänta mig mycket av en del av de sydostasiatiska länderna dock. Tyvärr.
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2015-06-07 kl. 14:43.
Citera
2015-06-07, 14:58
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Han brukar oftast blanda det poetiska, filosofiska och vackra med inslag av rått våld. Vissa filmer är dock mer våldsfyllda medans andra är mer lugna. Violent Cop till exempel minns jag som mycket våldsam fast inte särskilt poetisk, medans nämnda A Scene at the Sea låter våldet stå åt sidan för det lugna och vackra.

Typiskt för honom är i alla fall långsamt tempo, simplistiskt foto och våld. Hoppas du uppskattar honom, en av mina absoluta favoriter.

Låter riktigt intressant. En som Tarantino hade aldrig kunnat göra lugna, stillsamma poetiska filmer då han vill att alla filmerna ska som vara en naturlig del i hans universum eller filmografi, ska han ha sagt i en intervju. Han vill att alla filmer ska vara mer eller mindre i samma stil eller liknande de andra som han har gjort tidigare, att inte någon ska sticka ut och uppfattas som en "annorlunda" Tarantinorulle. Sen hur pass väl han lyckas med det är ju en diskussionsfråga. Lite off-topic kanske, förlåt.

Ser verkligen fram emot Kitano, Han är nog den av de japanska snubbarna som jag ser framemot mest i i Japanlistan, tillsammans med Tatsyua Nakadai.

Citat:
Annars har du ju sydostasien, vilket inkluderar allt utöver Taiwan. Övriga Asien skulle ju inkludera hela Mellanöstern, Centralasien, Indien och så vidare. För jag antar att du inte ämnar inkludera dem? Vore samtidigt inte fel, Iran har en fin filmskatt.

Skulle inte förvänta mig mycket av en del av de sydostasiatiska länderna dock. Tyvärr.

Funderade ett kort tag om jag skulle ha med Indien men Bollywood lockar inte så värst mycket tyvärr. Är väl mest Satyajit Ray som låter intressant men annars vette fan.

Iran är om möjligt en ännu större vit fläck än vad sydostasien är. Tror dock jag väntar med att djupdyka mig ner i deras filmer.

Vi får se vad kompletteringslistan för de mindre asiatiska länderna ska kallas. Kanske jag struntar i dem och satsar på att öka antalet Hong Kongfilmer istället? 40+30+30=100 är ju en fin siffra. Nästan så att det lockar mer än att ha med 10+ Vietnamesiska och Thailändska filmer. Skulle bli ett jävligt stort projekt men det känns rent spontant väldigt motiverande att försöka se igenom 100 st asiatiska filmer!
Citera
2015-06-07, 15:37
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
"Mindre Asien" eller om jag ska kalla den "Vietnamn+Thailand+Taiwan"-listan eller vad jag nu ska kalla den är den som jag för tillfället håller på och goggle- och imdbsöker filmer som ser sevärda ut. Där har jag kanske bara lyckats skrapa ihop 8 filmer som ser intressanta ut så har ni några tips på filmer från typ övriga Asien utöver Korea, Japan och Kina/Hong Kong så tas det tacksamt emot. (Doften av grön papaya från Vietnamn har jag redan sett dock.)
Något av Tsai Ming-liang är väl i princip ett måste, helst då The Wayward Cloud som är bland det bästa som har gjorts i min mening. Ninja: The Final Duel och 7 Grand Masters är också två heta tips från Taiwan.

The Protector känns given om man ska ha något från Thailand. Mongol är en riktigt bra film från Mongoliet.

Och om du av någon anledning skulle vara sugen på att slänga in en sjukt dålig film, och då menar jag verkligen SJUKT dålig på alla ätt och vis, då skulle du kunna ta Pyongyang Nalpharam från Nordkorea.

Du kan ju kalla listan för "Övriga Asien" förresten.
Citera
2015-06-07, 16:17
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Något av Tsai Ming-liang är väl i princip ett måste, helst då The Wayward Cloud som är bland det bästa som har gjorts i min mening. Ninja: The Final Duel och 7 Grand Masters är också två heta tips från Taiwan.

The Protector känns given om man ska ha något från Thailand. Mongol är en riktigt bra film från Mongoliet.

Och om du av någon anledning skulle vara sugen på att slänga in en sjukt dålig film, och då menar jag verkligen SJUKT dålig på alla ätt och vis, då skulle du kunna ta Pyongyang Nalpharam från Nordkorea.

Du kan ju kalla listan för "Övriga Asien" förresten.

Tack för tipsen, men jag har mer och mer gått i tankarna nu att bara köra Japan, Sydkorea och Hong Kong/Kina på tillsammans 102 filmer. Ska försöka få det jämnt delbart med 3 så att det blir 34 filmer var från varje land. Filmerna från "Övriga Asien" ska jag nog ta och se också, men det blir mer vid sidan av eller som komplettering efteråt.
Citera
2015-06-07, 22:53
Medlem
alprazolam_s avatar
Chessjamt - Du ska se allt här alltså? Fan vad frodigt!

Jag vill lägga till A dirty carnival och Sunflower i korealistan. Breathless också. 3 mycket bra filmer!
Citera
2015-06-07, 22:59
Medlem
Känns som Long arm of the law och Boat people borde var med bland Hong Kongrullarna med.
Citera
2015-06-07, 23:05
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Chessjamt - Du ska se allt här alltså? Fan vad frodigt!

Jag vill lägga till A dirty carnival och Sunflower i korealistan. Breathless också. 3 mycket bra filmer!

Haha, ja, det ser mycket ut men fan, jag känner mig på! Det kommer dock inte att bli förrän efter sommaren då jag planerar att se en hel del europeisk film under juni och juli och kanske augusti. Har några mindre projekt jag vill beta av först.

Tack för Koreatipsen. Hur det ser ut i slutändan är inte skrivit i sten än men nu lutar jag åt att kanske köra 40+40+40=120. Känns fel att behöva ta bort 6 filmer från Japan bara för att får till det jämnt med de andra två utan ska istället försöka öka upp Hong Kong och Korea till 40 var. Har för tillfället 34 Hong Kong titlar uppskrivna på nya listan efter att ha kollat upp Jackie Chan och Jet Li. Ska se om jag kan posta de uppdaterade listorna imorgon eller övermorgon.

Citat:
Citat av KaptenFantastisk
Känns som Long arm of the law och Boat people borde var med bland Hong Kongrullarna med.

De tas tacksamt emot. Har lagt till Throw Down och The Mission av Johnie To också i den listan. Är det en snubbe jag kan köra hårt med och lägga till flera rullar eller ska jag vara sparsam med vissa titlar som han gjorde på t.ex 00-talet? Apropå HK-rullar.
Senast redigerad av chessjamt 2015-06-07 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in