2015-04-08, 12:23
Medlem
Rakiis avatar
Tänkte slå på Linda Linda Linda snart till mitt sena morgonkaffe, en film jag skjutit på ett antal år nu då premissen inte direkt har lockat mig, men känns ändå på något vis som en film som man bör ha sett. Dessutom min första film av regissören Nobuhiro Yamashita så vet inte riktigt vad man kan förvänta sig, men förhoppningsvis blir man överraskad till det positiva!
Citera
2015-04-08, 12:31
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tänkte slå på Linda Linda Linda snart till mitt sena morgonkaffe, en film jag skjutit på ett antal år nu då premissen inte direkt har lockat mig, men känns ändå på något vis som en film som man bör ha sett. Dessutom min första film av regissören Nobuhiro Yamashita så vet inte riktigt vad man kan förvänta sig, men förhoppningsvis blir man överraskad till det positiva!
Den har man ju hört en del bra om faktiskt. Hoppas på en fin upplevelse för dig.
Citera
2015-04-08, 13:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Den har man ju hört en del bra om faktiskt. Hoppas på en fin upplevelse för dig.

Såg CD1 och den tilltalade mig inte direkt efter 55 minuter så sparar CD2 till imorgon så ser man den efter man varit på Komvux och pluggat i tre timmar, efter det så behövs det film.

Ser nog Sea Fog senare idag om det inte kommer något annat i vägen (polare som vill träffas etc...).

Var även på biblioteket idag och lånade hem nyutgåvan av Kvinnan i sanden (boken alltså) så den ska jag läsa och sen se filmen efteråt, tidigare har jag läst En annans ansikte av Kobo Abe och sett filmen också.
Citera
2015-04-08, 13:52
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:

Var även på biblioteket idag och lånade hem nyutgåvan av Kvinnan i sanden (boken alltså) så den ska jag läsa och sen se filmen efteråt, tidigare har jag läst En annans ansikte av Kobo Abe och sett filmen också.
Kvinnan i Sanden är sjukt bra. Tycker Teshigehara lätt är en av de skickligaste regissörerna någonsin men det är synd att inte mer finns tillgängligt/ att han inte gjorde mer.
Citera
2015-04-08, 20:46
Medlem
despondencys avatar
För ett tag sedan startade jag ett projekt om att kartlägga eftersvallningarna av den asiatiska skräckvågen som svepte över oss under millennieskiftet och de närmaste åren efter. Jag startade men avslutade aldrig. Anledningen var den totala brist på kvalite i samband med det faktum att jag till skillnad från många här har väldigt svårt att se på mycket film. Jag planerar att skriva ett sorts "summa sumarum" över resten av de filmer jag såg (ungefär 5-6 stycken) och sedan gå in lite mer på vad som "gick snett" för jag kan utan tvekan säga att vågen visade sig vara mer tidvatten än tsunami och drog sig tillbaka väldigt snabbt. Jag kommer försöka att påvisa några anledningar till varför men det blir mer sammanfattning än analys för det finns för lite material att läsa och då har jag ändå försökt vara så seriös att jag läst google-översättningar av asiatiska artiklar för att få bättre insikt. Fruktansvärt frustrerande kan jag lova. Hur som helst har jag hoppat skeppet men givetvis ser jag fortfarande på asiatisk film. Detta film-projekt brände tyvärr ut mig ett tag, blev så less på att "tvinga" mig se medioker film att jag inte såg någonting alls förutom vad min sambo valde vilket har gjort att jag sett en hel del action av Liam Neeson och missat en hel del film som faktiskt är värd 90 minuter av mitt liv.

Jag tänker starta ett mycket mer långsiktigt projekt där jag går igenom Koreeda's filmalster. Jag har faktiskt bara sett hans första lång film samt hans dokumentärer men jag tyckte hans första långfilm var mycket bra och hans dokumentärer är, produktionsvärdet i åtanke, fantastiska. Without Memory var helt makalöst gripande och det är så tydligt vart Koreeda hittade sin fallenhet för att hitta det naturliga i dialog och interaktion mellan karaktärer i sina filmer. Jag har bara sett hans debut samt hälften av Nobody Knows men hans bakgrund som dokumentär-filmare lyser igenom och jag har aldrig upplevt asiatisk film så "äkta" som vad jag sett hos Koreeda. Jag är väl medveten om språk- och kulturbarriären men om man som filmskapare kan göra något som transcenderar detta så är det väldigt, väldigt speciellt. Koreeda är en väldig speciell filmmakare, det vågar jag säga utan att ha mer än hans debut och hans tv-dokumentärer avbockade.

Jag kommer försöka följa i utmärkta användarenu DumBeast spår och skriva längre tankar om varje film jag ser utan någon tidsbegränsning eller annat i tanke. De flesta har säkert sett det mest Koreeda har gjort; jag har turen att jag undgått det av olika anledningar.

Har faktiskt tänkt att mina inlägg, som inte är ett direkt svar på en fråga, kommer vara längre inlägg om film. Inte recensioner i sin rätta men mer tankar och åsikter med ett jämnare flyt. Likt DumBeast, som skriver på tok för lite här.
Citera
2015-04-08, 23:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Kvinnan i Sanden är sjukt bra. Tycker Teshigehara lätt är en av de skickligaste regissörerna någonsin men det är synd att inte mer finns tillgängligt/ att han inte gjorde mer.

Sjukt taggad på att se filmen sen då jag kommit en åttio sidor in i boken nu och den är så där kafkatiskt absurd och surrealistisk på ett skönt och skruvat sätt.
Citera
2015-04-09, 12:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Det ser vi fram emot despodency.

Började se tio minuter i början på Sea Fog igår. Ska se klart den idag tror jag, verkar kunna bli ganska bra faktiskt. Har även fått hit mina BMI utgåvor med fyra filmer av Ozu nu, som jag köpte för ett tag sen, så nu har jag både Late Spring och Early Summer + 2 bonusfilmer The Only Son och What Did the Lady Forget att se fram emot när jag känner mig manad att se dem.
Citera
2015-04-09, 12:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Började se tio minuter i början på Sea Fog igår. Ska se klart den idag tror jag, verkar kunna bli ganska bra faktiskt.

Jag hann ju aldrig se den igår då jag träffade vänner och sen gick på bio, men ska se den idag tror jag om allt går som det skall, har i alla fall planerat att se den idag och kanske någon annan asiatisk film.

Börjar nog med Magic Cop och går sen till Sea Fog och kanske ser någon koreansk melodrama eller dylikt.
Citera
2015-04-09, 19:18
Medlem
Rakiis avatar
Göttans fint att det har börjat att dyka upp subs till förra årets asiatiska filmer nu och dragit hem ett antal stycken som ser högst intressanta ut, speciellt japanska My Man verkar vara någonting bra i hästväg och med lite tabubelagda ämnen och våld läste jag. Har även dragit hem Whistleblower och Scarlett Innocence ifrån Korea, nu väntar jag på subs till Miike's och Kim Ki-Duk's nya filmer!
Citera
2015-04-09, 19:38
Medlem
Rakiis avatar
Juste ja, såg ju japanska Ramblers ifrån 2003 som koreanska Daytime Drinking tagit efter med vänner i en avlägsen bergsby någonstans i Japan. Skön slackerstämning och inte så mycket seriös dialog utan det snackas relativt verklighetstroget och skönt avslappnat utan pretentioner och så, kan rekommendera den för er som gillade Daytime... skön film att dricka öl/sake till och käka goda ramennudlar.

Vet inte om det blir någon mer asiatisk idag, blivit två franska filmer dessutom och en fransk/taiwanesisk men får se vad jag orkar med. Känner inte för något långt som de flesta moderna asiatiska filmer är, får leta upp någon kortare film på hårddisken eller på Asiatorrents.
Citera
2015-04-09, 21:11
Medlem
Tycker Sea Fog var rätt bra, men hade nog hoppats på mer.

Själv försöker jag beta av listan (som bara växer sig längre) på asiatiska filmer från detta decennium.
Citera
2015-04-09, 21:16
Medlem
Citat:
Känner inte för något långt som de flesta moderna asiatiska filmer är

Mitt största aber med asiatisk film. Har ett antal filmer jag peppat över som bara ligger och stirrar på mig. Grandmaster, Face Reader, The Eternal Zero...alla med speltider på 130 min eller mer. Ca 10 % av de filmerna jag tänkt se är på 90 min eller kortare. Lite tröttsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in