2015-01-31, 17:43
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tokyo Tribe av Sono är ute, förhoppningsvis med fungerande subs.

Efter Why Don't You Play In Hell? är jag inte riktigt sugen på ännu en komedi av Sono. Gillar inte komedier överlag och har än svårare för asiatiska screwball-komedier. Tokyo Tribe verkar vara åt det komiska hållet och det är inte min kopp thé. Kommer se den ändå förstås men förväntningar är inte stora. Sono är bäst när han blandar satir och svärta med betoningen det på senare. Why Don't You Play In Hell? var inte vad jag önskar se från Sono, den saken är klar. Hoppas Tokyo Tribe blir bättre.
Citera
2015-01-31, 17:46
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Som ett fan av Sono gillade jag Himizu men jag kan säga att Strange Circus inte gick hem hos mig alls.

Av Sono bör man se Suicide Club följt av Noriko's Dinner Table och den oumbärliga Love Exposure. Dessa kan man följa upp med Cold Fish, Guilty Of Romance och, för att få något lättare, en feel-good film i form av Be Sure To Share. Samtliga är bra och klart sevärda. Den sistnämnda känns knappt som en Sono-film eftersom den är så straight-forward men den är en av hans bättre filmer även om den skiljer sig från hans normala galenskaper.

Av Miike vill jag nämna hans inlägg i den överlag utmärkta Three Extremes, en skräck-antalogi bestående av tre skräckfilmer av väl etablerade asiatiska regissörer i form av Miike, Park och Chan. Miike's inlägg är den klart mest obehagliga. Även hans bidrag till den mediokra serien Masters Of Horror är bra och heter Imprint. Visades inte i USA då den ansågs för extrem. Vill man ha två kortare skräckfilmer på rad så är The Box (från antalogin) och Imprint ett mycket gott val. Annars har Miike gjort mycket bra i runt millennieskiftet så som The Bird People Of China och Happiness Of The Katakuris.

Jag håller med om Strange Circus, vet inte riktigt vilket betyg den ska få... kändes ganska konstig och försökte vara pervers och smart som inte riktigt fungerade. Helskruvad film.

Jag har sett Cold Fish, Suicide Club, Love Exposure och Noriko's Dinner Table. Noriko's Dinner Table är den enda jag inte tyckte var bra. Får väl slå ett kik på de andra du listade. Speciellt den där "Feelgood"-rullen!

Jag måste även säga att jag har väldigt svårt för skräckfilmer överlag. Men ska ta mig ett kik! Jag gillar mera drama-skräck med en viss känsla. Typ Halloween, The Shining, Repulsion och jag kan även nämna The Conjuring i det facket.
Senast redigerad av N.I.B 2015-01-31 kl. 17:49.
Citera
2015-01-31, 17:55
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Jag håller med om Strange Circus, vet inte riktigt vilket betyg den ska få... kändes ganska konstig och försökte vara pervers och smart som inte riktigt fungerade. Helskruvad film.

Jag har sett Cold Fish, Suicide Club, Love Exposure och Noriko's Dinner Table. Noriko's Dinner Table är den enda jag inte tyckte var bra. Får väl slå ett kik på de andra du listade. Speciellt den där "Feelgood"-rullen!

Jag måste även säga att jag har väldigt svårt för skräckfilmer överlag. Men ska ta mig ett kik! Jag gillar mera drama-skräck med en viss känsla. Typ Halloween, The Shining, Repulsion och jag kan även nämna The Conjuring i det facket.

Du kommer gilla The Box i sådana fall. Psykologisk skräck även om den leker med övernaturliga element. En väldigt bra film på cirka 45 minuter. Rekommenderar att du tar en titt på Noriko's Dinner Table igen längre fram. Jag gillade den inte heller första gången jag såg den, primärt eftersom jag trodde den skulle vara mer sammankopplad med Suicide Club. Det lämnade en besk eftersmak eftersom den existerar i samma universum men har en helt annan ton och klarar sig bra på egna fötter. Andra gången jag såg den blev jag väldigt tagen av filmen men det var flera år emellan. Ge inte upp på den helt!

Be Sure To Share verkar ha gått under radarn då jag inte hört talas om den och knappast sett den om jag inte hade fått OCD och känt mig tvungen att se allt Sono gjort. Väldigt positivt överraskad och fungerar bra som en motpart efter att man har sett tyngre, mer grafiska filmer som Cold Fish exempelvis. En fin, välbalanserad film som står ut för att den är annorlunda men spelar på känslor vi känner igen från så många andra filmer. Kan rekommendera den till vem som helst, även om man inte gillar Sono. Ingen typisk Sono-film som sagt, utöver det faktum att han undviker genre-klyschor och gör sin egen grej, om än mycket mer finstilt än vad han brukar göra.
Citera
2015-01-31, 18:10
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Du kommer gilla The Box i sådana fall. Psykologisk skräck även om den leker med övernaturliga element. En väldigt bra film på cirka 45 minuter. Rekommenderar att du tar en titt på Noriko's Dinner Table igen längre fram. Jag gillade den inte heller första gången jag såg den, primärt eftersom jag trodde den skulle vara mer sammankopplad med Suicide Club. Det lämnade en besk eftersmak eftersom den existerar i samma universum men har en helt annan ton och klarar sig bra på egna fötter. Andra gången jag såg den blev jag väldigt tagen av filmen men det var flera år emellan. Ge inte upp på den helt!

Jag hoppas bara den inte har något att göra med den amerikanska filmen med samma namn för den var vidrigt usel! Men ska ta mig en titt

Jag hade precis samma beska eftersmak som du beskriver. Jag såg filmerna dagen efter varandra så det var nog kanske därför. Jag får helt enkelt se om den om det är så som du beskriver. Det låter faktiskt väldigt logiskt.
Citera
2015-01-31, 18:37
Medlem
despondencys avatar
Miikes The Box har inget med den amerikanska filmen att göra. Jag gillar den filmen men det hör inte hit. Det är en väldigt stämningsfull skräckfilm som gör sig utmärkt i dess korta format.

Jag hoppas att du kan se Noriko's Dinner Table i ett annat ljus längre fram. Det gjorde jag och är väldigt glad för det.

Enjoy.
Citera
2015-01-31, 18:44
Medlem
loafmasters avatar
Hur bra är egentligen Suicide Club? Mycket snack om den.
Citera
2015-01-31, 18:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag hoppas att du kan se Noriko's Dinner Table i ett annat ljus längre fram. Det gjorde jag och är väldigt glad för det.

Jag gjorde också det, och då gick den hem mycket lättare.

Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster

Den är väldigt bra, du borde absolut ta och se den!
Citera
2015-02-01, 08:06
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster

Fantastisk på flera plan. Ingen "lätt" film dock så det är inte något som alla kommer gilla. Inte felfri heller, Sono fick klippa ned den i tid avsevärt eftersom producenterna insisterade på en speltid på 100 minuter. Det skapar lite oklarheter kring några sub-plots och allt flyter inte perfekt men i slutändan så är filmen fortfarande fullkomligen lysande och en av mina absoluta favorit-filmer. Om du ser den så bry dig inte för mycket om att "lista ut" filmen. Det är inte det den handlar om. Den förmedlar en hopplöshet hos den japanska befolkningen och att förmedla den känslan är vad filmen går ut på. Om splittringen mellan generationerna, om en faders oförståelse inför sina barn och om självmord som pop-kultur i ett land där självmordsstatistiken är så hög att man aktivt döljer den. Hype, hype, hype.
Citera
2015-02-01, 11:01
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Fires on the Plain kommer du nog tycka är en intressant upplevelse. Den gick inte riktigt hem för mig men om det varit för några år sedan hade jag antagligen varit helt såld bara för att den är löjligt brutal. Kommer se Over Your Dead Body på söndagen. Blir min första Miike på bio så hoppas den håller måttet.

Gillade Fires on the Plain riktigt, riktigt mycket. Rätt in i filmen, bara jävligheter från första scen till sista, grisigt, rått och brutalt. Sedan är den stundtals jävligt snygg och kameraarbetet passar perfekt tillsammans med musiken för att skapa ett grymt obehag och klaustrofobisk känsla. En riktigt bra rulle enligt mig.

Tyvärr så gillade jag inte Over your dead body alls, men hoppas du kommer uppskatta den.
Citera
2015-02-01, 11:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Gillade Fires on the Plain riktigt, riktigt mycket. Rätt in i filmen, bara jävligheter från första scen till sista, grisigt, rått och brutalt. Sedan är den stundtals jävligt snygg och kameraarbetet passar perfekt tillsammans med musiken för att skapa ett grymt obehag och klaustrofobisk känsla. En riktigt bra rulle enligt mig.

Tyvärr så gillade jag inte Over your dead body alls, men hoppas du kommer uppskatta den.
Det mesta du säger om Fires on the Plain håller jag med om så det kan vara så att jag var lite hård mot den. Jag tyckte dock kamera-arbetet varierade mellan att vara snyggt och riktigt irriterande och det var något i övrigt som gjorde att jag inte riktigt kom in eller var med i filmen.

Får hoppas jag tycker annorlunda om Over you Dead Body då.
Citera
2015-02-01, 16:23
Medlem
Ratis avatar
Gureitofuru Deddo verkar intressant men hopplöst att försöka få tag på den.
http://www.imdb.com/title/tt3181588/?ref_=nm_knf_t3
https://www.youtube.com/watch?v=GfOIn3td-pQ
Citera
2015-02-01, 16:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Gureitofuru Deddo verkar intressant men hopplöst att försöka få tag på den.

Kan ju vara så enkelt som att ingen har rippat den ännu och därför inte finns på webben?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in