Citat:
Ursprungligen postat av
N.I.B
Jag håller med om
Strange Circus, vet inte riktigt vilket betyg den ska få... kändes ganska konstig och försökte vara pervers och smart som inte riktigt fungerade. Helskruvad film.
Jag har sett Cold Fish, Suicide Club, Love Exposure och Noriko's Dinner Table. Noriko's Dinner Table är den enda jag inte tyckte var bra. Får väl slå ett kik på de andra du listade. Speciellt den där "Feelgood"-rullen!
Jag måste även säga att jag har väldigt svårt för skräckfilmer överlag. Men ska ta mig ett kik! Jag gillar mera drama-skräck med en viss känsla. Typ Halloween, The Shining, Repulsion och jag kan även nämna The Conjuring i det facket.
Du kommer gilla
The Box i sådana fall. Psykologisk skräck även om den leker med övernaturliga element. En väldigt bra film på cirka 45 minuter. Rekommenderar att du tar en titt på
Noriko's Dinner Table igen längre fram. Jag gillade den inte heller första gången jag såg den, primärt eftersom jag trodde den skulle vara mer sammankopplad med
Suicide Club. Det lämnade en besk eftersmak eftersom den existerar i samma universum men har en helt annan ton och klarar sig bra på egna fötter. Andra gången jag såg den blev jag väldigt tagen av filmen men det var flera år emellan. Ge inte upp på den helt!
Be Sure To Share verkar ha gått under radarn då jag inte hört talas om den och knappast sett den om jag inte hade fått OCD och känt mig tvungen att se allt Sono gjort. Väldigt positivt överraskad och fungerar bra som en motpart efter att man har sett tyngre, mer grafiska filmer som
Cold Fish exempelvis. En fin, välbalanserad film som står ut för att den är annorlunda men spelar på känslor vi känner igen från så många andra filmer. Kan rekommendera den till vem som helst, även om man inte gillar Sono. Ingen typisk Sono-film som sagt, utöver det faktum att han undviker genre-klyschor och gör sin egen grej, om än mycket mer finstilt än vad han brukar göra.