Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-16, 10:49
  #7801
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Vilka asiatiska filmer från 2014 är ett måste att se?

Killers är ett måste, sjukt bra film och den bästa från 2014 jag sett. Sedan kan du spana in Man on High Heels, The Raid 2 och The Attorney. Den sistnämnda kom egentligen 2013 men i december och är såpass bra att du borde se den ändå.
Citera
2015-01-16, 11:33
  #7802
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Vilka asiatiska filmer från 2014 är ett måste att se?

Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Killers är ett måste, sjukt bra film och den bästa från 2014 jag sett. Sedan kan du spana in Man on High Heels, The Raid 2 och The Attorney. Den sistnämnda kom egentligen 2013 men i december och är såpass bra att du borde se den ändå.

Bra lista och flikar in med No Tears for the Dead även om den inte var lika bra som The Man from Nowhere.

Sen har ju Kim Ki-Duk släppt en ny film, men finns inga undertexter ännu.
Citera
2015-01-16, 11:54
  #7803
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bra lista och flikar in med No Tears for the Dead även om den inte var lika bra som The Man from Nowhere.

Sen har ju Kim Ki-Duk släppt en ny film, men finns inga undertexter ännu.

Ja, jag gillade den också. Även fast den som du säger, inte var i närheten av The Man from Nowhere.

Ja, den är man ju inte lite taggad på om man säger så, verkar vara en bra story han knaprat ihop. Bara sett 3 filmer av Duk, så tänkte försöka se lite mer innan den filmen får undertexter. De jag sett är Coast Guard som du rekommenderade, Järn 3:an och Isle - Fruktans ö. Alla är väldigt bra.
Citera
2015-01-16, 12:35
  #7804
Medlem
N.I.Bs avatar
Tack för alla tips, ni är grymma! (Tänkte först citera alla men inlägget blev så stort)

Listan:
1. The Raid 2
2. Killers
3. Man on High Heels
4. The Attorney (2013)
5. No Tears for the Dead
6. The Man from Nowhere (2010)

Förövrigt har jag bara sett 3-Iron (2004) och Samaritan Girl (2004) av Ki-duk Kim. Jag gillade båda filmerna. Tror jag gav dom 7/10 i betyg (stark 3/5). Jag ska nog se mera filmer av han. Jag är ganska ny inom "film från asien" så jag har mycket att se!

7. Coast Guard
8. Isle - Fruktans ö
__________________
Senast redigerad av N.I.B 2015-01-16 kl. 12:39.
Citera
2015-01-16, 12:51
  #7805
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Hittade Dao till slut, tydligen döpt till The Blade. Ser den säkert inom en månad eller så.

Viktigare; jag behöver lite hjälp med mitt asiatiska filmprojekt. På tok för mycket mediokritet har letat sig in bland filmerna och jag har redan klarlagt en av mina frågeställningar, nämligen vad som gick fel. Det är ganska tydligt, jag ska bara läsa upp lite om det. Vad jag inte längre behöver är en hop tvåor eller svaga treor. Jag vill se den bästa asiastiska skräck mellan 2004 och 2014 och jag behöver hjälp. Listor, titledrops, vad som.

Måste det bara vara skräckfilm? Annars har jag några tips som kanske hamnat under radarn. Några har du säkert redan sett.

The Hovering Blade (2009)
With the Girl of Black Soil (2007)
Cure (1997)
Peppermint Candy (1999)
The Eel (1997)
Graveyard of Honor (2002)
Late Bloomer (2004)
Hansel and Gretel (2007)
Citera
2015-01-16, 13:17
  #7806
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Förövrigt har jag bara sett 3-Iron (2004) och Samaritan Girl (2004) av Ki-duk Kim. Jag gillade båda filmerna. Tror jag gav dom 7/10 i betyg (stark 3/5). Jag ska nog se mera filmer av han. Jag är ganska ny inom "film från asien" så jag har mycket att se!

7. Coast Guard
8. Isle - Fruktans ö

Kan tipsa om Crocodile och Adress Unknown!
Citera
2015-01-16, 14:45
  #7807
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Måste det bara vara skräckfilm? Annars har jag några tips som kanske hamnat under radarn. Några har du säkert redan sett.

The Hovering Blade (2009)
With the Girl of Black Soil (2007)
Cure (1997)
Peppermint Candy (1999)
The Eel (1997)
Graveyard of Honor (2002)
Late Bloomer (2004)
Hansel and Gretel (2007)

Ja, till större del eftersom målet är att se vad som hände med skräckvågen runt millennieskiftet. Men obehagliga thrillers som Spider Forest och Sun Scarred har tillräckligt med stämning i sig för att platsa. Siktar dock på årtalen 2004 - 2014.
Citera
2015-01-16, 15:45
  #7808
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Hittade Dao till slut, tydligen döpt till The Blade. Ser den säkert inom en månad eller så.

Viktigare; jag behöver lite hjälp med mitt asiatiska filmprojekt. På tok för mycket mediokritet har letat sig in bland filmerna och jag har redan klarlagt en av mina frågeställningar, nämligen vad som gick fel. Det är ganska tydligt, jag ska bara läsa upp lite om det. Vad jag inte längre behöver är en hop tvåor eller svaga treor. Jag vill se den bästa asiastiska skräck mellan 2004 och 2014 och jag behöver hjälp. Listor, titledrops, vad som.
Ett litet urval av skräckfilmer från Asien gjorda från 2004 och framåt, som jag har givit 4/5 eller högre i betyg:

Gosa (2008)
Doll Master (2004)
Dumplings (2004)
Ekusute (2007)
Hansel & Gretel (2007)
Recycle (2006)

Ska bli riktigt spännande att läsa din analys angående vad som gick fel. Älskar skräck från Asien men har tröttnat på all skit som produceras nuförtiden.
Citera
2015-01-17, 00:22
  #7809
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Älskar skräck från Asien men har tröttnat på all skit som produceras nuförtiden.

Jo jag gör det också, men numera är det bara stelt, tråkigt, platt, innehållslöst och dåliga filmer som görs i genren. Eller ja, de få filmer som görs...
Citera
2015-01-17, 15:32
  #7810
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Såg färdigt Chocolate (eller Zen - the warrior within som den också heter) idag och jag gillade den även fast den hade en del stora problem. Yanin Vismitananda var ju självklart filmens höjdpunkt som hade en fantastisk blandning av Tony Jaa och Jackie Chan i sin kampsportsstil, Tony Jaa's thaiboxning medan hennes lekfulla användande av interiör och miljö runt sig påminde om en Jackie Chan under sina toppår, vilket var oerhört skoj att få se.

Tyvärr så var den ändå ganska ojämn i sin koreografi och fightingscener då det ofta gick lite för slött mot vad man är van vid när man ser Jet Li, Tony Jaa eller Jackie Chan vilket givetvis drar ned helheten. Sedan så måste Pinkaew hitta bättre manusförfattare till sina filmer för det är den absoluta svagpunkten med filmen, det är så tunnt och risigt även när man jämför med andra MA-filmer. Även fast det självklart skall läggas vikt på MA så måste det i vart fall finnas något hållbart manus i grunden. Men fortfarande en bra film som följer i Ong-baks och The Protectors spår som håller lika bra. Rekommenderar den till alla som intresserar sig av MA-filmer.
Citera
2015-01-18, 11:35
  #7811
Medlem
despondencys avatar
Asiatisk horror 2004 – 2014: #5-6

29 February (2 Wol 29 Il) 2006

Koreansk by-the-numbers skräck som leverar under en godkänd nivå på de flesta plan. Handlingen kretsar kring en återkommande förbannelse som inträffar varje skottår på en tullplats. Det enda positiva som kan sägas är att det finns en viss fin kemi mellan de två protagonisterna och att kamera-arbetet känns ganska välarbetat i jämförelse med resten av filmen. Handlingen intresserar inte, tvisterna känns forcerade och den psykologiska aspekten följs inte upp som den ska. Kan tyvärr inte ge den godkänt. Projektet första etta. Har sett klart sämre men på tok för tafatt i det stora hela.

1/5

http://www.imdb.com/title/tt0927575/?ref_=fn_al_tt_1

--

The Stranger from Afar (Marebito) 2004

Shimizu, skapare av Ju-On-serien släpper en högintressant psykologisk/surrealistisk skräckfilm där vi får följa en mans psykos allt djupare i hans jakt på den yttersta skräcken. Shin'ya Tsukamoto, regissör till Tetsuo-filmerna, är mycket bra som antihjälten som når en dimension bortom våran och tar med sig något tillbaka.

Som man hör på handlingen finns det klara Lovecraft-referenser, något som författaren Chiaki Konaka, som adapterat sin novell till filmen, erkänt i intervjuer. Att filmen suddat ut alla gränser för vad som är verklighet och vad som är en psykotisk uppfattning av tillvaron är en stor styrka. Att dialogen nästa uteslutande är voice-over från Tsukamoto förstärker detta än mer. Vad vi har är alltså en stilistisk styrka, en mycket stark tematik med rätt referenser, ett manus som är väldigt intressant och en film som känns riktigt fräsch, trots att den släpptes för 11 år sedan. Tyvärr finns det också svagheter. Filmen vacklar i tempo och i riktning och känns väldigt framstressad. Då den spelades in under enbart 8 dagar mellan två av Shimizus större projekt i Ju-On-serien, framför allt hans första resa till Hollywood så förstår man varför den känns så stressad och varför den inte känns färdig. Detta är synd för det här är nog det mest intressanta jag sett från Shimizu. Hans Ju-On-filmer må vara hans trumfkort men Marebito kunde ha tagit honom till en annan nivå. Istället förblir det ett intressant experiment i periferen och något som håller en vision Shimizu inte återfått. Ett otroligt slöseri. Filmen är bra men på tok för stressad och för ett högre betyg.

3/5

http://www.imdb.com/title/tt0434179/?ref_=fn_al_tt_1

--

Next up; Thailändsk kortfilmsantalogi, Hansel & Gretel på inrådan av forumsmedlemmar samt de sista 20 minuterna av Shion Sonos Exte: Hair Extensions.
Citera
2015-01-18, 19:51
  #7812
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Hittade en film precis nu som verkar vara en riktigt bra och obskyr-rulle. När jag såg lite screen-shots och läste handlingen känns det nästan som en sydkoreansk giallo.

Suddenly in Dark night (1981) heter den, skall definitivt se den i de närmaste dagarna!

http://nyheter24.se/filmtipset/film/...h_sort_order=1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback