2011-07-07, 00:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Här är vi eniga, hans stil är konstig, gillade också bara Suicide Club har förvisso bara sett 3 av hans filmer men ändå... (har fortfarande inte sett love exposure, 4 timmar gruvar jag mig nästan inför)

Känns som att du inte kommer att tycka om Love Expsoure.
Citera
2011-07-07, 02:24
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har dykt upp en ny koreansk thriller som baserar sig på en verklig händelse under 1990-talet om ett gäng barn som försvann under en utflykt. Filmen heter Children och förhoppningsvis kan det vara som en ny Memories of Murder.

http://www.imdb.com/title/tt1861982/

Verkar bra, blir att se i helgen. Regissörens andra film Return (Ri-teon) gillade jag.
Citera
2011-07-08, 01:27
Medlem
DumBeasts avatar
Såg ett par filmer idag.

Caterpillar - Välspelat drama om en återvändande soldat under andra världskriget som förlorat armar, ben och talförmåga, och hans fru som tvingas ta hand om honom. Långt ifrån Hisayasu Satos kortfilmsversion av Edogawa Rampos historia i Rampo Noir (2005), Koji Wakamatsus Caterpillar tonar ner ero-guroreferenserna och fokuserar mer på känslor och politik. En del pajig anti-krigspropaganda drar ner helhetsintrycket men filmen rekommenderas starkt för Shinobu Terashimas skådespel.

Bedevilled - Old school rape-revenge korsad med sydkoreansk hämnd och lite otippat, och möjligtvis långsökt, något som påminde om Shohei Imamuras The Insect Woman (1963).

Citera
2011-07-10, 02:26
Medlem
NirvanAs avatar
Helt ärligt var Cold Fish en av de bästa filmerna jag sett på flera år, träffade helt rätt på mig, riktigt riktigt bra

Rekommenderar alla som hänger i denna tråd att se den.

Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
och förstörde faktsikt slutet av Cold Fish.

Visst får man känslan av att det blir "mycket" i slutet men tycker inte man kan säga det förstör filmen eller nåt sånt.
Senast redigerad av NirvanA 2011-07-10 kl. 02:35.
Citera
2011-07-10, 02:58
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Helt ärligt var Cold Fish en av de bästa filmerna jag sett på flera år, träffade helt rätt på mig, riktigt riktigt bra

Rekommenderar alla som hänger i denna tråd att se den.

Visst får man känslan av att det blir "mycket" i slutet men tycker inte man kan säga det förstör filmen eller nåt sånt.

Skrev inte att det förstörde filmen, skrev att det förstörde slutet. Och jämfört med resten av filmen är slutet riktigt larvigt och eftersom större delen av filmen är så pass bra och intressant tycker jag det är synd att de avvek från historien så kraftigt de sista 20 minuterna. Det tar udden av filmen som en verklighetsbaserad thriller och gör den bara så jävla banal med brist på bättre uttryck. Allt man får se i slutet har gjorts tidigare, och det finns andra som gör det bättre än Sono.
Citera
2011-07-10, 03:21
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Skrev inte att det förstörde filmen, skrev att det förstörde slutet. Och jämfört med resten av filmen är slutet riktigt larvigt och eftersom större delen av filmen är så pass bra och intressant tycker jag det är synd att de avvek från historien så kraftigt de sista 20 minuterna. Det tar udden av filmen som en verklighetsbaserad thriller och gör den bara så jävla banal med brist på bättre uttryck. Allt man får se i slutet har gjorts tidigare, och det finns andra som gör det bättre än Sono.
Hmm, han tömde ur köttdelarna i vattnet, han blev verbalt attackerad och förolämpad och flippade ur, våldtog nån här, slog till nån kärring där, mördade nån här, själv diggade jag det, tycker inte det var larvigt ö.h.t.

Är inte påläst på historian bakom mer än att den ska vara "löst baserad på en av japans värsta seriemördare" men vad som verkligen hände och inte vet inte jag iaf, vet du? Så mycket av filmen hände förmodligen inte, kanske inte bara var slutet som var helt urflippat.

Smaksak med "fanservice" ändå, vissa tycker det blir larvigt/banalt men vissa gillar det, själv tillhör jag de sistnämnda.
Senast redigerad av NirvanA 2011-07-10 kl. 03:29.
Citera
2011-07-10, 03:35
Medlem
DumBeasts avatar
Större delen av filmen ska följa verkligheten hyfsat troget, Sono har lagt till Shamotos dotter, familjeproblem och det religiösa temat själv då det är något han verkar vilja klämma in så mycket som möjligt överallt. Denden som spelar Murata (Sekine i verkligheten) är tydligen kusligt lik sin förlaga, lite till utseende men främst till hur han beter sig i filmen och utstrålningen. Det finns två intervjuer på blu-rayutgåvan, en med manusförfattaren som bl.a. berättar om ändringarna Sono gjorde i manuset och en med en journalist som handlar om det verkliga brottet.

Googla lite på Gen Sekine så hittar du hela historien. Det var hundar det rörde sig om, inte fiskar.

Fan service i all ära, men det hade passat bättre i någon annan film tycker jag.
Citera
2011-07-10, 17:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Kommer du att ge Love Exposure en chans nu då du gillade Cold Fish?
Citera
2011-07-10, 17:48
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Kommer du att ge Love Exposure en chans nu då du gillade Cold Fish?
Antagligen, även om den ligger ganska långt ner i prioritetslistan för tillfället, har ca 6-7filmer jag hade tänkt se före, och lär behöva tima in den under en helg då tid inte finns under veckorna. Men bara för jag gillade denna är det ingen garanti att jag gillar love exposure, var inte förtjust alls i Noriko's Dinner table te.x. När en film behandlar seriemördartemat i kombination med bra skådespel och intressanta karaktärer så lyfter det filmen enbart pga det, för mig iaf.

Har du sett Cold Fish ännu? eller skulle du vänta med den?
Senast redigerad av NirvanA 2011-07-10 kl. 17:50.
Citera
2011-07-10, 18:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Antagligen, även om den ligger ganska långt ner i prioritetslistan för tillfället, har ca 6-7filmer jag hade tänkt se före, och lär behöva tima in den under en helg då tid inte finns under veckorna. Men bara för jag gillade denna är det ingen garanti att jag gillar love exposure, var inte förtjust alls i Noriko's Dinner table te.x. När en film behandlar seriemördartemat i kombination med bra skådespel och intressanta karaktärer så lyfter det filmen enbart pga det, för mig iaf.

Har du sett Cold Fish ännu? eller skulle du vänta med den?

Jo det förstår jag att du måste göra då filmen trots allt är så pass lång som den är. Noriko's dinner table är väl en helt okej film, men det tog mig två-tre gånger att se hela filmen, någonting med regissörens filmer som jag har svårt för. Vet inte riktigt vad då jag inte kan sätta fingret på det, men dom känns bara väldigt flummiga och för surrealistiska för mig. Suicide Club är den enda bra film jag sett utav honom. Således kommer jag att avvakta med Cold Fish och fortsätta att beta av Sydkoreansk film i stället, inte direkt sugen på japansk film nu. Och prioriterar lite annat nu, medan jag ser otroligt mycket tv-serier än film så...
Citera
2011-07-10, 20:17
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Jo det förstår jag att du måste göra då filmen trots allt är så pass lång som den är. Noriko's dinner table är väl en helt okej film, men det tog mig två-tre gånger att se hela filmen, någonting med regissörens filmer som jag har svårt för. Vet inte riktigt vad då jag inte kan sätta fingret på det, men dom känns bara väldigt flummiga och för surrealistiska för mig. Suicide Club är den enda bra film jag sett utav honom. Således kommer jag att avvakta med Cold Fish och fortsätta att beta av Sydkoreansk film i stället, inte direkt sugen på japansk film nu. Och prioriterar lite annat nu, medan jag ser otroligt mycket tv-serier än film så...
Personligen tycker jag hans filmer riktar in sig väldigt mycket på Japan och dess kultur och är man helt omedveten om den blir det säkerligen inte lika bra upplevelse med filmerna.
Citera
2011-07-10, 20:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Personligen tycker jag hans filmer riktar in sig väldigt mycket på Japan och dess kultur och är man helt omedveten om den blir det säkerligen inte lika bra upplevelse med filmerna.

Ja, det stämmer nog som du säger och jag har ju ingen direkt stenkoll på Japan förutom vissa småsaker. Om man ska se filmer om japansk kultur så förhåller jag mig nog mera till filmerna som handlar om tonårstjejer som säljer sig i Shibuya och så, tilltalar mig mera än surrealism och flummerier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in