2014-01-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Rocking on Heavens Door hittar jag inte någonstans, har du ett annat namn på den?

Den finns på Asiatorrents. Rockin' on Heaven's Door.
Citera
2014-01-18, 19:01
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Den finns på Asiatorrents. Rockin' on Heaven's Door.
Ah, jag missade fjutten! Då drar jag hem den direkt! Gillar musik i film!

Ska försöka se 1960 versionen av Ozu's Late Autumn ikväll också, filmtipset räknar ut att jag ska ge den en femma!
Citera
2014-01-20, 17:04
Medlem
För de som tänkt besöka Göteborgs filmfestival så visas Hitoshi Matsumoto's R100...bör inte missas!
Annat asiatiskt som känns intressant är Touch of Sin, Norte, the End of History, Anatomy of a Paper Clip, Tale of Iya samt Koreedas senaste Like Father, Like Son (dock utsåld).

Tyvärr känns det koreanska utbudet riktigt svalt.
Citera
2014-01-21, 13:57
Medlem
despondencys avatar
Cold Eyes (Gam-si-ja-deul)

http://www.imdb.com/title/tt2969656/?ref_=fn_al_tt_1

Cold Eyes kretsar kring en kriminell liga med bankrån som specialitet och det övervakningsteam som blivit satt på fallet att identifiera och lokalisera.

Handlingen är rak, tempot är högt och stämningen lyckas vara spännande och pulshöjande samtidigt som man vägt in en god dos av humor i polisens interna jargong. Man brukar även ett starkt modernt, stilistiskt foto vilket passar väl in med den mängd teknologi polisen använder sig av men teknologin är alltid i bakgrunden och vi slipper trampa in i ett CSI-avsnitt.

Det är en film utan egentliga svagheter. Måhända känns den något konventionell ibland men hellre det än att gå den väg som så många andra filmer gjort, där twister i handlingen slängs in för sakens skull. Vad vi har här är ett gedighet hantverk, ett sannerligen utmärkt ensemble och den bästa filmen från Korea med utgivningsdatum under 2013 jag har haft äran att se. En utmärkt polisthriller där man lyckats få in exakt rätt ingredienser och exakt rätt mängd av dessa för att producera en riktigt bra film. Det är inget vi inte sett förut men gör man det så här bra så spelar det ingen roll. Stabil som en klippa. Gå och se.

4/5
Senast redigerad av despondency 2014-01-21 kl. 14:12. Anledning: Typfel.
Citera
2014-01-21, 15:20
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency

Cold Eyes kretsar kring en kriminell liga med bankrån som specialitet och det övervakningsteam som blivit satt på fallet att identifiera och lokalisera.

Handlingen är rak, tempot är högt och stämningen lyckas vara spännande och pulshöjande samtidigt som man vägt in en god dos av humor i polisens interna jargong. Man brukar även ett starkt modernt, stilistiskt foto vilket passar väl in med den mängd teknologi polisen använder sig av men teknologin är alltid i bakgrunden och vi slipper trampa in i ett CSI-avsnitt.

Det är en film utan egentliga svagheter. Måhända känns den något konventionell ibland men hellre det än att gå den väg som så många andra filmer gjort, där twister i handlingen slängs in för sakens skull. Vad vi har här är ett gedighet hantverk, ett sannerligen utmärkt ensemble och den bästa filmen från Korea med utgivningsdatum under 2013 jag har haft äran att se. En utmärkt polisthriller där man lyckats få in exakt rätt ingredienser och exakt rätt mängd av dessa för att producera en riktigt bra film. Det är inget vi inte sett förut men gör man det så här bra så spelar det ingen roll. Stabil som en klippa. Gå och se.

4/5
Den och New World är de bästa koreanska filmerna 2013!

Är det någon här som sett Way of Blue Sky? Kan inte IMDb länka nu, verkar ligga nere eller nåt bara tuggar...
Citera
2014-01-21, 17:18
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:

4/5

Som man skrev ovan, New World! Håller faktiskt den snäppet högre än Cold Eyes. Annars tycker jag du träffar rätt på de flesta av dina uttalanden om filmen ifråga, sett ur i vart fall mitt perspektiv!
Citera
2014-01-21, 17:32
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Som man skrev ovan, New World! Håller faktiskt den snäppet högre än Cold Eyes. Annars tycker jag du träffar rätt på de flesta av dina uttalanden om filmen ifråga, sett ur i vart fall mitt perspektiv!
Tycker också New World var snäppet vassare!

Har du förutom dessa två några thrillers/action korea anno 2013 som är sevärda?
Citera
2014-01-21, 19:09
Medlem
despondencys avatar
Ansåg att det fanns något för många brottsyndikat-filmer för att New World skulle stå ut. The Nameless Gangster kom inte långt före men var i mitt tycke snäppet starkare; går vi bakåt i tiden så vill jag minnas att jag föredrog hela Internal Affairs-trilogin. Då har jag inte nämnt de japanska yakuza-filmerna jag föredrar. Håller Kitanos Outrage-duett högre om man ser dem tillsammans men den åsikten är jag väl ganska ensam om vad jag förstått. New World imponerade tyvärr inte, den lider av att tvingas att jämföras med för många filmer som helt enkelt är bättre. Cold Eyes slapp detta och föreföll den starkare av de två. Det kanske inte är rättvist men sen när är filmomdömen rättvisa?
Citera
2014-01-21, 19:33
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ansåg att det fanns något för många brottsyndikat-filmer för att New World skulle stå ut. The Nameless Gangster kom inte långt före men var i mitt tycke snäppet starkare; går vi bakåt i tiden så vill jag minnas att jag föredrog hela Internal Affairs-trilogin. Då har jag inte nämnt de japanska yakuza-filmerna jag föredrar. Håller Kitanos Outrage-duett högre om man ser dem tillsammans men den åsikten är jag väl ganska ensam om vad jag förstått. New World imponerade tyvärr inte, den lider av att tvingas att jämföras med för många filmer som helt enkelt är bättre. Cold Eyes slapp detta och föreföll den starkare av de två. Det kanske inte är rättvist men sen när är filmomdömen rättvisa?
Nej då, jag gillar Outrage-filmerna, har inte testat att se dem ihop, men kanske skulle ta och göra det då!
Citera
2014-01-21, 19:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Nej då, jag gillar Outrage-filmerna, har inte testat att se dem ihop, men kanske skulle ta och göra det då!

Jag har bara sett Outrage en gång och gillade den inte riktigt så mycket, inte vågat ge mig på uppföljaren dock.
Citera
2014-01-21, 19:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har bara sett Outrage en gång och gillade den inte riktigt så mycket, inte vågat ge mig på uppföljaren dock.
Uppföljaren var bättre! Den borde du våga dig på någon gång!
Citera
2014-01-21, 20:14
Medlem
breakthebutterflys avatar
Vet inte om någon tagit upp den här tidigare: Caught in the web (2012)

Kinesiskt drama om det nuvarande kinesiska samhället. Förutsägbar film, men avsaknaden av en twist på slutet gör inget då det inte är det som är behållningen med filmen. Handlar om att pengar och karriär är allt; typiskt för Kina idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in