2012-12-02, 17:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Jag blev positivt överraskad av castaway of the moon, hade avfärdat den tidigare pga. ett kriminellt dåligt DVD cover kombinerat men en ganska halvdan synopsläsning. Var endast bekant med en skådis dessutom genom K-drama sfären, och det är många gånger inte något positivt då i vart fall jag har större krav på skådisar i filmer än i serier.

Själv visste jag inte alls så mycket om Castaway on the Moon då jag satte mig för att se den en natt i somras, tyckte bara att handlingen lät väldigt charmerande och var inne i en period där jag såg en del japanska filmer om hikkikomoris och kvinnan med motorcykelhjälmen i filmen är ju lite av en hikkikomori. Blev minst sagt blown away av filmen, verkligen min typ av humor och tycker att den är riktigt bra och rolig, fruktansvärt charmerande pärla och den senaste riktigt bra filmen som jag sett ifrån Sydkorea.
Citera
2012-12-02, 17:57
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Själv visste jag inte alls så mycket om Castaway on the Moon då jag satte mig för att se den en natt i somras, tyckte bara att handlingen lät väldigt charmerande och var inne i en period där jag såg en del japanska filmer om hikkikomoris och kvinnan med motorcykelhjälmen i filmen är ju lite av en hikkikomori. Blev minst sagt blown away av filmen, verkligen min typ av humor och tycker att den är riktigt bra och rolig, fruktansvärt charmerande pärla och den senaste riktigt bra filmen som jag sett ifrån Sydkorea.
Får ge den en chans då, antar vi inte delar samma typ av humor men vem vet, man kanske blir överraskad ändå.
Citera
2012-12-02, 19:04
Medlem
Qaas avatar
Fler filmer i liknande anda som:

Castaway on the Moon
My Sassy Girl
Baby and Me
Scandal Makers
Going by the Book

??
Citera
2012-12-02, 21:01
Medlem
HighTemplars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Fler filmer i liknande anda som:

Castaway on the Moon
My Sassy Girl
Baby and Me
Scandal Makers
Going by the Book

??
Last life in the Universe
http://www.imdb.com/title/tt0345549/
I'm a Cyborg, But That's OK
http://www.imdb.com/title/tt0497137/
Citera
2012-12-02, 23:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Får ge den en chans då, antar vi inte delar samma typ av humor men vem vet, man kanske blir överraskad ändå.

Trots att vi kanske inte delar humor så gör det väl ändå inget om du slänger ett öga på den?
Citera
2012-12-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Det är förmodligen för att oscarsgalan är en kollektiv axelklapparfest för amerikanska stornamn inom skådespeleri och regi. Varteviga år ser man samma trattar vara nominerade till ungefär samma arketyproller. Det enda utländska som tillåts delta är mer eller mindre politiska filmer eller möjligtvis arthouse rullar, och även detta ska ske med en amerikansk twist, se bara till filmen som vann förra årets pris för bästa utländkska, en högpolitisk Iransk film som om jag inte missminner mig blev censurerad i Iran men naturligtvis så går den "drömvägen" hela vägen till oscarsgalan och tar hem hela skiten.

Vet inte riktigt om jag håller med, de flesta, både privatpersoner och kritiker har tokhyllat En Separation. En Profet, Biutiful, Hämnden, Det vita bandet, Avsked, Pans Labyrint, Efter bröllopet och Mongol är filmer som dykt upp bara sedan 2007 och framåt.

Känns som att Masquerade hade haft mycket bättre chans än Pieta. Svaret lär vi aldrig få (så länge inte Pieta tar sig till galan, Januarilistan hade förmodligen båda tagit sig till.
Citera
2012-12-03, 14:17
Bannlyst
Pieta

Filmen behöver väl ingen närmare presentation. KI du kim goes indrivare som försonas med sitt förflutna och lär sig att älska. Temat i sig är inget nytt men Pieta är originell tack vare Kims egensinniga touch.

Dessvärre har jag svårt för berättandet och pusslandet. Känslorna finns där men det är på tok för mycket fokus på moderns roll i filmen. Tyvärr tycker jag scenerna med henne drar ner filmen.

Betyg: 2 av 5, en okej film som mest lyfts upp av att den är snygg och emellanåt glänser till mest för Lee Jeong-jin i huvudrollen.
Dock är Pieta ingen av Ki Du kims bättre filmer och förtjänar inte den hype den fått. Tyvärr hamnar Pieta i facket bland årets största besvikelser där även Batman och Prometheus finns.
Citera
2012-12-03, 14:35
Medlem
NirvanAs avatar
Nån som sett koreanska "Soar Into the Sun" ?
Blir lite nyfiken då stridsflygplan är coolt, men tycker inte det blir så bra när koreaner försöker göra "hollywoodfilmer", för jag gillar verkligen inte hollywood.
Senast redigerad av NirvanA 2012-12-03 kl. 14:37.
Citera
2012-12-03, 16:37
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTemplar
Last life in the Universe
http://www.imdb.com/title/tt0345549/
I'm a Cyborg, But That's OK
http://www.imdb.com/title/tt0497137/

Kollade på I'm a Cyborg, but that's OK.

Väldigt intressant och halvrolig.. Men vad var det för abrupt avslutning? Är detta något Chan-wook Park är känd för att göra?
Citera
2012-12-03, 19:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Kollade på I'm a Cyborg, but that's OK.

Väldigt intressant och halvrolig.. Men vad var det för abrupt avslutning? Är detta något Chan-wook Park är känd för att göra?
Ska se om den där filmen då det var många år sedan jag såg den. Kommer inte ihåg slutet riktigt faktiskt...

Finns en del folk här i tråden som inte är speciellt imponerade av varken Chan-Wook Park eller filmen i fråga. Jag har dock för mig att jag tyckte den var okej och inte usel som typ alla utom du och jag verkar tycka. Jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Jahapp, då lär det bli att se Pieta då. Ska bli ytterst intressant då jag gillar farbror ki-duk´s filmer i allmänhet. Jag återkommer med betyg.
Citera
2012-12-03, 19:46
Medlem
Rakiis avatar
Kom över kortfilmen Night Fishing idag, en kortfilm på 30 min gjord på en iPhone i regi av Chan-Wook Park, tänkte se den senare i dag.

http://www.imdb.com/title/tt1817229/
Citera
2012-12-03, 20:02
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kom över kortfilmen Night Fishing idag, en kortfilm på 30 min gjord på en iPhone i regi av Chan-Wook Park, tänkte se den senare i dag.

http://www.imdb.com/title/tt1817229/
AH! Den har jag haft ett bra jäkla tag, men inte sett den. Det var konstig textning som fan kommer jag ihåg. Ska se om det finns någon ny nu. Bara det att den är helt och hållet filmad med en Iphone 4 är ju ganska intressant...

Säg gärna hur den var, för det är jag extremt intresserad av!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in