Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Det är förmodligen för att oscarsgalan är en kollektiv axelklapparfest för amerikanska stornamn inom skådespeleri och regi. Varteviga år ser man samma trattar vara nominerade till ungefär samma arketyproller. Det enda utländska som tillåts delta är mer eller mindre politiska filmer eller möjligtvis arthouse rullar, och även detta ska ske med en amerikansk twist, se bara till filmen som vann förra årets pris för bästa utländkska, en högpolitisk Iransk film som om jag inte missminner mig blev censurerad i Iran men naturligtvis så går den "drömvägen" hela vägen till oscarsgalan och tar hem hela skiten.
Vet inte riktigt om jag håller med, de flesta, både privatpersoner och kritiker har tokhyllat En Separation. En Profet, Biutiful, Hämnden, Det vita bandet, Avsked, Pans Labyrint, Efter bröllopet och Mongol är filmer som dykt upp bara sedan 2007 och framåt.
Känns som att Masquerade hade haft mycket bättre chans än Pieta. Svaret lär vi aldrig få (så länge inte Pieta tar sig till galan, Januarilistan hade förmodligen båda tagit sig till.