2012-07-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
[/b]
Det där har jag definitivt ingen som helst koll på överhuvudtaget... Filmen var bra iaf! Är det han som spelar huvudrollen som du menar? Jag kan gärna ta emot lite tips på fler filmer där han medverkar, om det är några som är värda att se då, naturligtvis.

Vet inte riktigt vad jag ska se nu... Hmm. Jag har dessutom massa filmer sedda som jag måste skriva lite om här relativt snart, medan de fortfarande är färska i minnet.

Någon får gärna tipsa mig om vad jag bör kolla in härnäst! Doomsday Book har jag fortfarande inte sett klart, men det känns inte som något läge för den just nu. Något fartfyllt är jag sugen på.

Jag ska rota lite i arkivet och se vad jag kan skaka fram!

Iran är persiskt. Japp, huvudrollen. Har främst sett honom i amerikanska filmer, där han faktiskt haft ganska stora roller. Både i Flyga Drake och i Agora. Agora rekommenderas för övrigt, mycket intressant och välspelad. De är dock inte asiatiska.
Citera
2012-07-25, 19:49
Medlem
Driver en blogg där jag tipsar om bara asiatiska filmer. Ta er gärna en titt. =) Har en drös med både nya och gamla filmer att lägga upp inom en snar framtid. Är uppe i snart 170 filmer, tror jag.

http://awesomeasianmovies.blogspot.se/

Och om jag ska ge lite direkta filmtips så kommer jag spontant att tänka på Yi Yi, Spring Summer Fall Winter...and Spring och The Quiet Family. Yi Yi är ett storslaget drama och är regisserat fruktansvärt bra. Spring, summer, fall, winter... and spring är en av de få filmer som jag drar liknelsen till att vara en upplevelse, där man får följa en ung munk genom hans liv. Stark film! The Quiet Family är en fruktansvärt rolig och svart komedi om en familj som ska öppna upp en mysig liten 'mountain lodge', men det går väl inte helt genom planerna. I den spelar bl a Choi Min-sik (Oldboy, I Saw the Devil) och Song Kang-ho (The Host, Thirst) innan de var de enorma skådespelare de är idag. Galet rolig och skön. Ajuste, Memories of Murder är också en av mina favoriter. Perfekt thriller och spännande som satan. Baserad på en sann histora om Sydkoreas första seriemördare.
Senast redigerad av MaskrosKanin 2012-07-25 kl. 20:02.
Citera
2012-07-26, 04:10
Bannlyst
Din blogg i alla ära, men det var knappast unika tips du kom med där..
Citera
2012-07-26, 13:24
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskrosKanin
Driver en blogg där jag tipsar om bara asiatiska filmer. Ta er gärna en titt. =) Har en drös med både nya och gamla filmer att lägga upp inom en snar framtid. Är uppe i snart 170 filmer, tror jag.

http://awesomeasianmovies.blogspot.se/

Och om jag ska ge lite direkta filmtips så kommer jag spontant att tänka på Yi Yi, Spring Summer Fall Winter...and Spring och The Quiet Family. Yi Yi är ett storslaget drama och är regisserat fruktansvärt bra. Spring, summer, fall, winter... and spring är en av de få filmer som jag drar liknelsen till att vara en upplevelse, där man får följa en ung munk genom hans liv. Stark film! The Quiet Family är en fruktansvärt rolig och svart komedi om en familj som ska öppna upp en mysig liten 'mountain lodge', men det går väl inte helt genom planerna. I den spelar bl a Choi Min-sik (Oldboy, I Saw the Devil) och Song Kang-ho (The Host, Thirst) innan de var de enorma skådespelare de är idag. Galet rolig och skön. Ajuste, Memories of Murder är också en av mina favoriter. Perfekt thriller och spännande som satan. Baserad på en sann histora om Sydkoreas första seriemördare.
Så långt jag hann se nu hade jag sett det mesta förutom Last Train Home och lite andra. Ska dock gå igenom blogen mer ordentligt sen. Bra initiativ...

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Iran är persiskt. Japp, huvudrollen. Har främst sett honom i amerikanska filmer, där han faktiskt haft ganska stora roller. Både i Flyga Drake och i Agora. Agora rekommenderas för övrigt, mycket intressant och välspelad. De är dock inte asiatiska.
Flyga Drake har jag faktiskt sett, nu när du säger det. Ska kolla upp den andra!
Citera
2012-07-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Din blogg i alla ära, men det var knappast unika tips du kom med där..

Absolut inte. Fortfarande bra skit.
Senast redigerad av MaskrosKanin 2012-07-26 kl. 14:15.
Citera
2012-07-27, 05:07
Medlem
InternationalWOTs avatar
Hong Sang-Soos nya rulle, screenad och allt i cannes verkar ha släppts, någon typ av fusion mellan väst och korea att döma av casten, kan bli oehört intressant att kolla in, särskilt med hans typ av filmstil subs ser jag ingenstans än dock, men sedan vet jag å andra sidan inte hur mycket koreanska de egentligen talar där
Citera
2012-07-27, 18:56
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Hong Sang-Soos nya rulle, screenad och allt i cannes verkar ha släppts, någon typ av fusion mellan väst och korea att döma av casten, kan bli oehört intressant att kolla in, särskilt med hans typ av filmstil subs ser jag ingenstans än dock, men sedan vet jag å andra sidan inte hur mycket koreanska de egentligen talar där
Vad heter den då? (slö som man är så frågar jag...)

Såg Ugetsu Monogatari tidigare. Den var fantastisk och vacker! jäkligt snygga tagningar emellanåt! Gedigen 4/5!

Ni får gärna komma med tips på vilka filmer av Mizoguchi jag bör ta mig an! Sansho the Bailiff är jag sugen på! The Life of Oharu likaså!
Citera
2012-07-27, 20:08
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:

Såg Ugetsu Monogatari tidigare. Den var fantastisk och vacker! jäkligt snygga tagningar emellanåt! Gedigen 4/5!
Bra smak där! Om du vill ha mer bra skit fast i en helt annan typ av film så kan jag inte varmt nog rekommendera Seijun Suzukis Youth of the Beast från 1963. Allt jag sett av Suzuki är riktigt bra, men det här är bland det bästa. Stenhårda Joe Shishido spelar en kille som spelar ut två yakuzabossar mot varandra. Det är Tokyo på 60-talet, det är starka färger, moderiktiga kostymer och frisyrer, cool jazz, gäng och våld.
Citera
2012-07-27, 23:06
Medlem
PetaNs avatar
Citat:

Ni får gärna komma med tips på vilka filmer av Mizoguchi jag bör ta mig an! Sansho the Bailiff är jag sugen på! The Life of Oharu likaså!
Du kan nog ta och köra vidare på den. The Life of Oharu har jag inte hunnit med än så den blir det för mig att se också.

Rekommenderar A Geisha utöver det.
Citera
2012-07-28, 00:03
Medlem
MyMarss avatar
Är det nån som har tips på bra kinesiska (helst inte HK) filmer som inte är bland de mest kända? Har nog sett det mesta "kända" men skulle vilja ha lite tips, kanske på indie-filmer eller filmer som kanske inte är superkända i alla fall.

tack
Citera
2012-07-28, 10:51
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Du kan nog ta och köra vidare på den. The Life of Oharu har jag inte hunnit med än så den blir det för mig att se också.

Rekommenderar A Geisha utöver det.
Tror det får bli den! The Life of Oharu och A Geisha får följa efter den. Jag har ruskigt lätt för att få beslutsångest, så det känns bra att bestämma vad man ska se i förväg...

Såg faktiskt om Kung Fu Hustle inatt! Fan vad cool den filmen är! Har bara sett den en gång tidigare, och den är riktigt skön må jag tycka! Började sen titta på Kung Fu Soccer, men blev för trött, så den har jag planerat att se klart idag!
Citera
2012-07-28, 16:38
Medlem
Rocket-Queens avatar
Vet någon om Outrage Beyond av Kitano kommer att släppas i Sverige/visas på Stockholms Filmfestival? Är nämligen i Japan när den släpps där och funderar på att se den på bio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in