2012-07-10, 14:44
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
En svag 2:a får den av mig skulle jag tro. Möjligt att jag skulle kunna dra upp den till iaf en stabil 2:a men då skulle jag behöva se om den, var trots allt en drös månader sedan jag faktiskt såg den ^^.
När du skriver om obehagligt så får jag faktiskt ett svagt minne av att jag tyckte den kvinnliga karaktären var obehaglig på något sätt. I övrigt så minns jag den också som en 2a och det mycket pga att den var fint filmad i vackra miljöer. Men nu känner jag att det oundvikligen blir så att jag måste se om filmen... Den blev ju så jäkla kritikerhyllad av aftonbladet och övriga pressen, vilket medförde att jag gick in med enorma förväntningar. Nu kanske det blir bättre iom att jag denna gång har väldig låga förväntningar på att jag kommer att tycka den är bättre än jag minns...
Citera
2012-07-10, 20:02
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
När du skriver om obehagligt så får jag faktiskt ett svagt minne av att jag tyckte den kvinnliga karaktären var obehaglig på något sätt. I övrigt så minns jag den också som en 2a och det mycket pga att den var fint filmad i vackra miljöer. Men nu känner jag att det oundvikligen blir så att jag måste se om filmen... Den blev ju så jäkla kritikerhyllad av aftonbladet och övriga pressen, vilket medförde att jag gick in med enorma förväntningar. Nu kanske det blir bättre iom att jag denna gång har väldig låga förväntningar på att jag kommer att tycka den är bättre än jag minns...

Läst ikapp på en del recensioner nu, de flesta fäster stor vikt vid just det visuella, och skriver mycket om det, hur det är en av won kar wais kinematografer som står för fotot, man drar upp hur regissören redan tidigare visat sig vara duktig på att hantera vackra tagningar osv. Men läser inte så mycket om själva historien osv trots att filmen verkar kamma hem ganska stabila 4: or.

Jag har försökt övertyga några bekanta om att vara med på ett socialt experiment genom att utsätta dom för just denna filmen, för att därefter höra vad de tycker. Men de är inte överdrivet förtjusta i asiatisk film tyvärr. För mig är inte ens det visuella i filmen så iögonfallande "speciellt" egentligen, tycker mycket emellanåt det påminner om framför allt en del taiwanesiska filmer man sett med secret, eternal summer och Blue Gate Crossing i spetsen, filmer som jag personligen iaf tycker även har intressantare handling.
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-07-10 kl. 20:08.
Citera
2012-07-10, 20:58
Medlem
o-asen2s avatar
Nu har jag fortsatt min resa inom asiatisk film o sett :

The king of mask.... Gillade, en sån där mäktig film som innehåller massa historiska miljöer o dessutom en underbar story ....4 / av 5

A bittersweet life ..... Näe...jag ogillade huvudpersonen o fick antagligen en rätt dålig översättning som mest bestod av bitch, motherfucker o.sv ...orkade inte se klart 1 / av 5

Birdcage Inn.....Åh så söt ....men sorglig ...3 / av 5

Mother ..... Bra story ...bra skådespelare .. gillas 4 / av 5

The host...Annorlunda "katastroffilm" riktigt bra på många sätt 4 / av 5 ....
Citera
2012-07-10, 21:01
Medlem
o-asen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ingen orsak. Imo är alla filmerna jag nämnde bra. Vill du ha mer tips sen så är det antingen bara att fråga eller kolla igenom tråden. Det finns mycket bra tips att hitta och många kunniga användare att fråga. Eftersom du nämnde drama så kan jag tipsa om ett par till filmer.

Poesi Såg den nyligen, och den var riktigt bra!
http://www.imdb.com/title/tt1287878/

Hana-Bi Som jag nämnde i förra inlägget. Riktigt bra!
http://www.imdb.com/title/tt0119250/

Kikujiro Som jag också droppade i förra inlägget. Den är också riktigt fin!
http://www.imdb.com/title/tt0199683/

Friend
Denna har det alldeles nyligen skrivits om i tråden, och det verkar inte bara vara jag som finner den bra...
http://www.imdb.com/title/tt0281718/

Poesi har jag sett tidigare....den gillades !!!
Citera
2012-07-10, 21:43
Medlem
yoshi.arafats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Någon som har tips på en halvdeppig kärleksfilm (helst från korea eller japan)? Liknande Bin-jip, Tokyo Sonata

Behöver det idag känner jag.. gärna någon känd som inte är så svår att få tag på

http://www.imdb.com/title/tt0428870/combined

är det verkligen ingen mer som sett denna? vet jag har skrivit om den innan. tycker den är fantastiskt fin! påminner lite om serien 1 litre of tears
Citera
2012-07-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Någon som har tips på en halvdeppig kärleksfilm (helst från korea eller japan)? Liknande Bin-jip, Tokyo Sonata

Behöver det idag känner jag.. gärna någon känd som inte är så svår att få tag på

Har inte sett någon av filmerna du nämnde, men Heavenly Forest, Midnight Sun och Eternal First Love är sjukt grymma Japanska filmer
Citera
2012-07-10, 22:03
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoshi.arafat
http://www.imdb.com/title/tt0428870/combined

är det verkligen ingen mer som sett denna? vet jag har skrivit om den innan. tycker den är fantastiskt fin! påminner lite om serien 1 litre of tears

Jo jag har sett den, fin historia, dröjde länge innan jag såg den pga. altzeimers storydraget. Jag rekommenderade den ju förra sidan åt er som var sugna på deppiga kärlekshistorier ^^
Citera
2012-07-10, 23:10
Medlem
InternationalWOTs avatar
-------

The king and the clown - 2005

Mega boxoffice succé i korea, den sågs av histnande 10 miljoner människor det året. Välskriven och tragisk historia (det senare tycks vara ett återkommande tema i koreanska periodfilmer). Filmen börjar med starka, om än många gånger inte alltför underhållande komediinslag. Ett gäng gycklare får anställning på hovet för att då och då underhålla kungen och hans rådgivare, något som inte tycks uppskattas på flera håll.

Allt eftersom storyn fortskrider försvinner de komiska inslagen relativt omgående till förmån för drama intriger med många gånger dödlig utgång. En välskriven historia som kanske inte lämnar alltför stort intryck i efterhand men ändå griper tag i tittaren när man väl ser filmen.

stark2 av 5. Tycker filmen hade kunnat tjäna lite på att kunna bestämma sig för om det skulle vara en komedi eller en drama period film. Som det är nu känndes det som en lite halvtaskig komediversion av a frozen flower...

--------

Kom även på en liten dåldis som folk kanske inte sett: closer to heaven fantastiskt skådespeleri från både Ha ji-won och Kim Myeong-min, och en i mina ögon väldigt bra film. Search for the elephant passar väll inte riktigt in på romantiska melodramer men en oehört tragisk och bra film ändå. även the recipie är riktigt grym.
Citera
2012-07-11, 03:17
Bannlyst
Tycker The King and the Clown har väldigt mycket själ och är underhållande. Tycker ditt betyg är lite missvisande denna gång.
Citera
2012-07-11, 13:18
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Tycker The King and the Clown har väldigt mycket själ och är underhållande. Tycker ditt betyg är lite missvisande denna gång.

Möjligt, jag var inte jätteunderhållen när jag såg den om jag ska vara ärlig. visst, den hade sina stunder, stod och vägde om jag skulle sätta en 3:a men tog det lägre betyget. Gillade slutscenen dock, ska jag tillägga!
Citera
2012-07-11, 18:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Möjligt, jag var inte jätteunderhållen när jag såg den om jag ska vara ärlig. visst, den hade sina stunder, stod och vägde om jag skulle sätta en 3:a men tog det lägre betyget. Gillade slutscenen dock, ska jag tillägga!
Ok ok, jag tycker den verkar bra så jag hoppas att mannen ovan dig har rätt i vad han skriver!

Har du sett nå nya filmer förutom den?
Citera
2012-07-11, 18:30
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-asen2
Nu har jag fortsatt min resa inom asiatisk film o sett :

The king of mask.... Gillade, en sån där mäktig film som innehåller massa historiska miljöer o dessutom en underbar story ....4 / av 5

A bittersweet life ..... Näe...jag ogillade huvudpersonen o fick antagligen en rätt dålig översättning som mest bestod av bitch, motherfucker o.sv ...orkade inte se klart 1 / av 5

Birdcage Inn.....Åh så söt ....men sorglig ...3 / av 5

Mother ..... Bra story ...bra skådespelare .. gillas 4 / av 5

The host...Annorlunda "katastroffilm" riktigt bra på många sätt 4 / av 5 ....
Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att du ger A Bittersweet Life en 1:a. Naturligtvis kan inte alla ha samma smak, men just den filmen är ju en sån som i princip alla tycker är jättecool och bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in