Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
När du skriver om obehagligt så får jag faktiskt ett svagt minne av att jag tyckte den kvinnliga karaktären var obehaglig på något sätt. I övrigt så minns jag den också som en 2a och det mycket pga att den var fint filmad i vackra miljöer. Men nu känner jag att det oundvikligen blir så att jag måste se om filmen... Den blev ju så jäkla kritikerhyllad av aftonbladet och övriga pressen, vilket medförde att jag gick in med enorma förväntningar. Nu kanske det blir bättre iom att jag denna gång har väldig låga förväntningar på att jag kommer att tycka den är bättre än jag minns...
Läst ikapp på en del recensioner nu, de flesta fäster stor vikt vid just det visuella, och skriver mycket om det, hur det är en av won kar wais kinematografer som står för fotot, man drar upp hur regissören redan tidigare visat sig vara duktig på att hantera vackra tagningar osv. Men läser inte så mycket om själva historien osv trots att filmen verkar kamma hem ganska stabila 4: or.
Jag har försökt övertyga några bekanta om att vara med på ett socialt experiment genom att utsätta dom för just denna filmen, för att därefter höra vad de tycker. Men de är inte överdrivet förtjusta i asiatisk film tyvärr. För mig är inte ens det visuella i filmen så iögonfallande "speciellt" egentligen, tycker mycket emellanåt det påminner om framför allt en del taiwanesiska filmer man sett med secret, eternal summer och Blue Gate Crossing i spetsen, filmer som jag personligen iaf tycker även har intressantare handling.