2023-02-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Du får kontakta polisen och be om ett klargörande helt enkelt. Jag _tror_ som sagt inte att alla dessa 100 släktingar fanns i deras eget register, men för ett definitivt svar måste du nog grilla polisen.

Och ja, glöm inte att fråga vad kvinnan heter när du ändå kontaktar dem!

Ha, ha! Alltid roligt att få sig ett gott skratt , även om det som vi behandlar i denna tråd är ytterst tragiskt.
Citera
2023-02-07, 19:01
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Jag kan tänka mig att gärningskvinnan vann Maries förtroende genom att att namedroppa Karin(systern) och möjligen överdriva hur pass mycket Karin och gärningskvinnan kände varandra.

Kanske mer troligt att det är någon som är avundsjuk och förbannad på Maries syster, hon kanske går i samma klass och har fått gå om en klass. Hon kanske tyckte att Maries syster hade allt och hon hade inget. Långsökt men visst det är ju den typ av spår som kan ha förbisetts tidigare.
Citera
2023-02-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Ja det var ju ett intressant spår. Denna "karin" går kanske att finna i skolkataloger tillsammans med den potentiella GM över skolor i Angered vid 2005 strået eller några år tidigare men det är fortfarande långsökt.

Skolkataloger är ju dessutom offentliga handlingar och kan begäras ut av vem som helst.

Det bör ju finnas någon i tråden som bor eller har bott i Angered som har tillgång till skolkataloger
från början av 2000-talet.

Gjorde man inte PRAO på den tiden ?

Hon kan ju ha gjort det hos Marie, syster Karin har fixat praktikplats, mördartjejen kände väl till rutinerna, de använde kanske bakdörren då de lämnade butiken med dagskassan.
Citera
2023-02-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Det bör ju finnas någon i tråden som bor eller har bott i Angered som har tillgång till skolkataloger

Hon kan ju ha gjort det hos Marie, syster Karin har fixat praktikplats, mördartjejen kände väl till rutinerna, de använde kanske bakdörren då de lämnade butiken med dagskassan.

Om GM hade gjort PRAO i syaffären hade hon antagligen blivit topsad direkt. Polisen topsade över 600 kvinnor och detta inkluderade till och med tjejer i Maries gamla högstadieklass.
Citera
2023-02-07, 19:47
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53

Marie arbetade i en annan tygaffär innan hon började på Stuvkällaren, en kollega som arbetade med Marie i den förra butiken berättade att när kollegan hade varit långtidssjukskriven så hörde hon från arbetsplatsen att det hade stulits från butiken när Marie arbetade, Marie förnekade att det var hon.

Jag har funderat om det var en PRAO där då under den tiden saker försvann.
Citera
2023-02-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Nej det är inte systern(Karin) som misstänks. Det är någon som är bekant eller i alla fall indirekt bekant med systern.

Det jag menar är att hon fått reda på denna information genom systern. Systern har säkert berättat
Snick-snack , var har du fått detta ifrån, att den nu genom DNA-bevis bundna bosniskan skulle vara bekant med systern och misstänktes av familjen men att man ändå inte löste mordet förrän dna-träffen?
Det låter väldigt osannolikt i mina öron, tror inte ett smack på detta om jag ska vara ärlig.
Min teori är att bosniskan var helt främmande för både Marie och familjen.
Varför tror jag så? Jo, därför att hon inte fanns i utredningen, inte ens i periferin, och utredningen har man ju gått igenom hela Maries bekantskapskrets.
Citera
2023-02-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Snick-snack , var har du fått detta ifrån, att den nu genom DNA-bevis bundna bosniskan skulle vara bekant med systern och misstänktes av familjen men att man ändå inte löste mordet förrän dna-träffen?

Det har jag verkligen inte påstått. Blir sjutton förvånad över hur mycket märkligt du läser in i vad jag skrivit.

Tagga ner
Citera
2023-02-07, 20:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det är en hypotes från min sida med utgångspunkt i att hon är muslim från Balkan, vilket dna-profilen indikerar, och att hon kom hit i samband med 90-talets krig i Jugoslavien. Så ja det är en spekulation men vi måste spekulera och anta vissa saker om vi ska kunna ringa in henne, hittar vi inte henne med dessa parametrar så får man utöka sökområdet.

Instämmer i princip i att man måste ju börja någonstans. Men vet inte om det bör börjas där. Varför utgår du exempelvis från att hon är muslim?

Gällande balkan-spåret. Det vore intressant att veta hur pass säker metoden som använts för att analysera hennes ursprung faktiskt är.
Citera
2023-02-07, 20:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Samma som menade att mordet började som snatteri?

Det vet jag inte.
Citera
2023-02-07, 20:04
Medlem
Citat:
Min teori är att bosniskan var helt främmande för både Marie och familjen.
Varför tror jag så? Jo, därför att hon inte fanns i utredningen, inte ens i periferin, och utredningen har man ju gått igenom hela Maries bekantskapskrets.

Nej men herregud människa om du läser vad jag skriver inser du att jag inte heller tror att hon funnits i utredningen eller ens i periferin. Ingen har kunnat se kopplingen därför att ingen ens tänkt tanken att gärningskvinnan varit så ung.
Citera
2023-02-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Marie arbetade i en annan tygaffär innan hon började på Stuvkällaren, en kollega som arbetade med Marie i den förra butiken berättade att när kollegan hade varit långtidssjukskriven så hörde hon från arbetsplatsen att det hade stulits från butiken när Marie arbetade, Marie förnekade att det var hon.

Jag har funderat om det var en PRAO där då under den tiden saker försvann.

Kan ju finnas ett samband, den förra butiksägaren borde ju veta om de tog emot PRAO elever .
Citera
2023-02-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Instämmer i princip i att man måste ju börja någonstans. Men vet inte om det bör börjas där. Varför utgår du exempelvis från att hon är muslim?

Gällande balkan-spåret. Det vore intressant att veta hur pass säker metoden som använts för att analysera hennes ursprung faktiskt är.
Därför att hon har turk/mena i sitt DNA och de är i regel muslimer, därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in