2023-02-13, 20:36
Medlem
Gillade tråden som mest när vi spanade efter den person som vi nu har funnit.

Det vore klädsamt att återgå till lite mer seriositet här nu..

Vem var x när hon var 17 år egentligen ? Kniven verkar hon ha haft med sig till affären den där dagen och man kan ju fundera kring hur många höggravida kvinnor som går runt med kniv

Var det verkligen första gången hon använde kniv för att tvinga till sig det hon ville ha ?

Det hade varit väldigt intressant att veta vem pappan är till det första barnet. Jag har försökt leta efter barnet som enligt artikeln hette Albina men hittar ingen lämplig kandidat med detta namn på ratsit

Inte så att vi ska hänga ut detta stackars barn/ungdom men vi behöver nog få fastanställt vem pappan är som sagt för att driva denna tråd framåt
Citera
2023-02-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Intressant! Så det var på Ikea hon åkte fast. Mörderskan har säkert stulit mängder av gånger utan att åka fast men även åkt fast ett antal ggr utan att bli topsad. Polisen bör nog kolla igenom lite ouppklarade rån/rånmord och se om hon eller någon i släkten kan ha koppling

Så komiskt på något sätt... slå dina barn , åk fast för olovlig körning osv och du går fri ifrån topsning men snor du för 700 på Ikea så topsas du...

Stackars Maries anhöriga. Polisen är skyldiga en ursäkt
Citera
2023-02-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Gillade tråden som mest när vi spanade efter den person som vi nu har funnit.

Det vore klädsamt att återgå till lite mer seriositet här nu..

Vem var x när hon var 17 år egentligen ? Kniven verkar hon ha haft med sig till affären den där dagen och man kan ju fundera kring hur många höggravida kvinnor som går runt med kniv

Var det verkligen första gången hon använde kniv för att tvinga till sig det hon ville ha ?

Det hade varit väldigt intressant att veta vem pappan är till det första barnet. Jag har försökt leta efter barnet som enligt artikeln hette Albina men hittar ingen lämplig kandidat med detta namn på ratsit

Inte så att vi ska hänga ut detta stackars barn/ungdom men vi behöver nog få fastanställt vem pappan är som sagt för att driva denna tråd framåt

Om jag inte minns galet har Leif GW sagt att mordvapnet är ett tillhygge som antas funnits på platsen. Han utvecklar sitt resonemang och säger att det då tyder på att mordet inte är planerat. Jag ska leta länk.
Citera
2023-02-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Om jag inte minns galet har Leif GW sagt att mordvapnet är ett tillhygge som antas funnits på platsen. Han utvecklar sitt resonemang och säger att det då tyder på att mordet inte är planerat. Jag ska leta länk.

Jag har också hört detta och la in länken idag men jag undrar om detta verkligen stämmer.
Har polisen mordvapnet eller svamlar den gamle alkisen?

Har även hört på en podd där de pratar om vapnet och att det var på detta som man fann DNA ifrån x
Senast redigerad av Jahre30 2023-02-13 kl. 20:46.
Citera
2023-02-13, 20:47
Medlem
Rubertdrinkszs avatar
Citat:

Det fattar ju dom flesta och GW tror att hans svar är guld värda och inget som man fattar själv som vanlig dödlig.

Ingen tar med sig en sax för att ta död på någon så där utan då tar man ju till ett vassare tillhygge och ingen sax

Det mest troliga är att hon blev upptäckt..Marie reagerade kanske på ett sätt som blev lite fysiskt. Hon kanske tog tag i hennes hand och blev märkbart arg vid upptäckten av snatteriet och då tar GM första bästa vapen och hugger ihjäl henne och sedan blir hon chockad, stannar kvar en stund i affären, täcker blodspåren med provisoriskt tyg och sedan tar pengarna ut från dagskassan och väntar på när kusten är klar.
Citera
2023-02-13, 20:49
Medlem
Citat:
Jag har också hört detta och la in länken idag men jag undrar om detta verkligen stämmer.
Har polisen mordvapnet eller svamlar den gamle alkisen?

Har även hört på en podd där de pratar om vapnet och att det var på detta som man fann DNA ifrån x

Ja, det är frågan. Och då är även frågan om han själv drar slutsatsen med ett oplanerat mord eller om det är utredarnas arbetshypotes.

Här är klippet jag refererar till: https://www.tv4.se/artikel/2dBwCaqpe...emas-omoejligt
Citera
2023-02-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubertdrinksz
Det fattar ju dom flesta och GW tror att hans svar är guld värda och inget som man fattar själv som vanlig dödlig.

Ingen tar med sig en sax för att ta död på någon så där utan då tar man ju till ett vassare tillhygge och ingen sax

Det mest troliga är att hon blev upptäckt..Marie reagerade kanske på ett sätt som blev lite fysiskt. Hon kanske tog tag i hennes hand och blev märkbart arg vid upptäckten av snatteriet och då tar GM första bästa vapen och hugger ihjäl henne och sedan blir hon chockad, stannar kvar en stund i affären, täcker blodspåren med provisoriskt tyg och sedan tar pengarna ut från dagskassan och väntar på när kusten är klar.

Det märkliga är det rejäla övervåldet. Mördaren nöjde sig inte med att hugga ihjäl Marie utan fortsatte hugga och hugga

Jag tror helt klart att denna kvinna har psykiska störningar.
Citera
2023-02-13, 20:57
Medlem
Lite intressant med dessa artiklar som gt nu skriver kring den utpekade..

Är ganska säker på att journalisterna läser denna tråd och tar mycket av det vi skriver

I torsdags började vi prata om X och sedan kommer artikeln på lördagen

Jag tror att det är bara en tidsfråga innan snattaren ifrån Ikea uttalar sig i tidningen och får en slant för det dessutom
Citera
2023-02-13, 21:00
Medlem
Citat:
Det som jag ser som ny information i artikeln är att hon blir påkommen med oscannade varor i självscanningen. Detta sker på IKEA Bäckebol på Hisingen i slutet av 2022. Hon topsas sedan i slutet av januari.

Jag tycker det gick snabbt att få analysen av topsningen. Klart imponerad av NFCs korta handläggningstid vad gäller topsningen.
Citera
2023-02-13, 21:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
För några veckor sen, kanske ett par månader, läste jag om en kvinna som åkt fast på Ikea för att hon inte skannat alla varor, och så erkände hon att hon gjort detta med flit för att familjen skulle få saker till jul. Som jag minns det berättades det inte som ett sympatiskt dåd, utan som ren stöld för att gynna sig själv. Dvs precis vad det var.

Kan det vara hon? Någon som minns artikeln? Kan också ha varit på radion.

Kanske var samma modus operandi på morddagen. Gå runt och klippa till tygbitar, några få ska betalas, resten stjälas. Men det blir ett tygstycke för mycket innanför kläderna. Marie som tidigare fått skit vid stölder vid sin gamla arbetsplats viker inte undan. Ett hårt tag om handleden, men *schmack* kommer en intensiv smärta, livet börjar rinna ur henne. Allt för lite tyg och dålig uppfostran.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-13 kl. 21:13.
Citera
2023-02-13, 21:06
Medlem
Rubertdrinkszs avatar
Citat:
Det märkliga är det rejäla övervåldet. Mördaren nöjde sig inte med att hugga ihjäl Marie utan fortsatte hugga och hugga

Jag tror helt klart att denna kvinna har psykiska störningar.

Kvinnan har största sannolikhet psykiska störningar.

Hon ville se till att Marie försvann och dog så fort möjligt så att hon inte kunde skvallra till polisen i överlevande situation så därför högg hon säkert flera gånger.
Jag tror detta blev planerat så fort efter hon tog första hugget i ren och skär impuls känsla.

Det är rätt bisarrt att man i den åldern kan tänkas att planera ut något sånt här och med tanke på med barnet i magen så kanske GM såg att detta vore en fördel i snattandet och att Marie skulle släppa det så fort som möjligt för att hon var gravid men nej, Marie gjorde motstånd och gjorde vad varenda en borde göra i en situation och inte lägga ner garden men det är förstås en risk och denna risken åkte Marie ut för olyckligt.
Citera
2023-02-13, 21:14
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För några veckor sen, kanske ett par månader, läste jag om en kvinna som åkt fast på Ikea för att hon inte skannat alla varor, och så erkände hon att hon gjort detta med flit för att familjen skulle få saker till jul.

Kan det vara hon? Någon som minns artikeln? Kan också ha varit på radion.
Jag har ingen aning om det var hon men kan det ha varit artikeln nedan du syftar på?
Artikeln publicerades den 19/12.

Några väl valda citat:

Citat:
Innan kvinnan hann köra därifrån kom polis till platsen och gjorde husarannsakan i hennes bil. De hittade 86 varor till ett värde av 16 890 kronor som hon inte hade betalat för.
Citat:
Hon tänkte inte på konsekvenserna av sitt handlande utan vill bara göra alla i familjen glada, sade hon till polisen.

Kvinnan döms nu till 50 dagsböter om 120 kronor, vilket också var åklagarens påföljdsförslag.
https://www.expressen.se/nyheter/kvi...stold-pa-ikea/
Senast redigerad av Mandelbrot 2023-02-13 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in