2023-02-07, 07:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Vi kan börja titta på kvinnor födda 1988 på lexbase. Från göteborgsområdet.

Ja det kan vara något, det bör gå att begränsa också till minde allvarligt brott. Problemet är att om hon inte är dömd så tror jag inte det hamnar på lexbase.

Jag är inte på området nordstan att hon kan bott där, ligger nära platsen (hur långt går det att gå blodig). Med risk att verka fördomsfull men undrar om inte detta är en zigenrqre (dels DNA) men också bör någon plåstrat om hennes hand och klädstilen på bilden ser lite ut åt det hållet
Citera
2023-02-07, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Känns som att det kan vara fel person. Inte att kvinnan inte skulle ha varit på platsen och lämnat DNA, men att det kan vara en äldre släkting som begått själva knivmordet.

Eftersom åklagaren säger som hon gör - "vi hade velat att tingsrätten prövade detta" - så blir jag lite fundersam. Låter lite passivt av åklagaren men det kanske bara är jag som tolkar in något här?
Vad menar du passivt? Klart åklagaren vill det prövas i rätten nu efter dna träffen, åklagaren vill ju hon ska bli dömd. Vet du inte att här i Sverige för att någon ska dömas så krävs det att man måste dömas i rätten och att tingsrätten måste pröva åklagarens bevisning innan.

En åklagare som begär prövning är inte passiv det betyder dom har tillräckligt för dom tror det finns chans till åtal. Annars begär dom inte prövning om dom inte tror bevisningen håller.
Citera
2023-02-07, 07:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Löjligt det här med att kalla 17-åringar för "barn". Hon borde givetvis dömas, om än med dom straffsatser som gällde då. Hon skulle ju teoretiskt kunnat vara 17 år och 10 månader gammalt ("barn") vid gärningen.

Elakt mot offrets föräldrar och anhöriga att bara skita i att göra något när man väl har gärningsperson.
Tror det spelar in rejält, att gärningsperson är en kvinna.

För att förtydliga: Gränsen går, eller åtminstone gick, vid 21 år. Så ja hon kan varit 17 år och 10 månader, men även om hon var 20 år och 10 månader så skulle hon idag inte kunna dömas.
Citera
2023-02-07, 07:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
DNA från Balkan. Låter som en zigenare, som efter brottet sänts ner till släkten där nere tills det hela blåst över. Nu när det hela är preskriberat kan brottsligheten återupptas. Jag har svårt att tro annat. Den udda brottsprofilen: mord vid sjutton års ålder, sedan arton års inaktivitet, sedan ny brottslighet med fängelse på straffskalan (vilket medger topsning) talar sitt tydliga språk. Kommer aldrig att belysas av media.

Jag tror inte heller media kommer återrapportera dina spekulationer och fantasier.
Citera
2023-02-07, 08:00
Medlem
Fattar inte varför man inte skulle kunna utreda och s a s avsluta ett fall även om förövaren inte kan åtalas längre. Är det bara i Sverige?
Citera
2023-02-07, 08:04
Medlem
Om kvinnan inte är född i Sverige är det kanske värt att dubbelkolla om hon verkligen är i den ålder som hon har uppgett. Att invandrare och flyktingar, eller deras familjer ljuger vederbörandes ålder är ju inte helt ovanligt. "Pojken" som var förövare i Luna-fallet är ett ökänt exempel på detta.

Vittnen har dessutom beskrivit att gärningskvinnan såg ut att vara långt äldre 17. Jag har själv gett förklaringar på detta (etnisk utseende, sliten, smal), men en förklaring skulle faktiskt kunna vara att kvinnan egentligen är långt äldre än 17. Om hon har kommit hit i samband med Jugoslavienkrigen kan hon själv eller hennes föräldrar ha ljugit om hennes ålder för att hon ska få asyl.

Det kan inte har varit särskilt enkelt för svenska myndigheter att verifiera åldern på alla "barn" som kom hit från Jugoslavien under 90-talet. Att under brinnande krig dubbelkolla med de nyetablerade folkbokföringarna i de olika länderna som bröt sig ur Jugoslavien måste ha varit näst intill omöjligt.

Sedan vet jag inte hur noga svenska myndigheter skulle varit med att dubbelkolla hennes uppgifter när hon i så fall fick sitt svenska medborgarskap, men mycket tyder väl på att man är godtrogen från svensk sida.

Om den ansvarige åklagaren uppfattar att det finns skäl att tro att kvinnans ålder inte stämmer så kan ju åklagaren definitivt fortsätta förundersökningen.

Om jag varit förundesökningsledare(åklagare) tänker jag mig att jag gjort följande:

1. Noga utrett hennes folkbokföringsuppgifter

2. Om hon inte är född i Sverige hade jag noga forskat i om hennes uppgifter är ordentligt verifierade i hemlandet.

3. Om hon är född i Sverige eller om hennes uppgifter kan anses ordentligt verifierade hade jag ändå kallat henne till vittnesförhör.

4. Om hon inte är född i Sverige och hennes uppgifter inte kan anses ordentligt verifierade i hemlandet hade jag lutat mig tillbaka på det signalement som uppgav att gärningskvinnan såg ut att vara betydligt äldre än 17 år. Sedan hade jag jobbat efter hypotesen att kvinna i själva verket var äldre än 17 när mordet begicks.

Jag är dock inte åklagare eller ens utbildad jurist, så vettesjutton hur saker går till i verkligheten
Citera
2023-02-07, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Men snälla, LÄS artiklarna som tråden handlar om. Hon topsades NU, i samband med ett mindre allvarligt brott.

Men precis, det var ju liksom DET jag menade.
Citera
2023-02-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Hennes ålder om 17 år- hur korrekt är den? Om kvinnan inte är född i Sverige och ser ut som en sliten 30 åring, ja då är något tokigt och i alla tider har svenska myndigheter varit otroligt naiva med åldersuppgifter. Där har polisen något att gå på, dvs ifrågasätta hennes ålder om hon är från något land där de har kass kontroll på detta. En 17 åringing ser inte ut som en sliten 30 åring, men en yngre person har barnbidrag vilket kan få föräldrar att trolla bort några år vid ansökan om svensk medlemskap

Precis!
Citera
2023-02-07, 08:17
Medlem
Jag handlade en del i den tygaffären på 1990-talet. Det jag lade märke till då var att personalen ofta hade långa samtal med någon kund. Man kände/lärde känna sina kunder tydligen, vilket ju stämmer med att 17-åringen skall ha varit i affären i en timme före dådet.
Citera
2023-02-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla
När preskriberas brottet medhjälp till mord? Borde finnas någon vuxen i hennes närhet som märkt något. Kan inte dessa personer höras? MGM kan ju då höras som vittne?

Isåfall är det inte medhjälp till mord utan skyddande av brottsling. Det borde inte vara preskriberat ännu i o m att det är ett mordfall vi talar om. Men lagtexten är generös och det skulle inte förvåna mig om t ex en mamma skulle kunna undkomma straff i detta fall genom att peka på att brottslingen var hennes tonåriga, härjade dotter som hon månade om. Detta kan i sin tur vara en anledning till att Polisen inte finner det värt att rota mer.
Citera
2023-02-07, 09:31
Medlem
jackflashs avatar
Tror vi kan glömma att leta efter dömda kvinnor i åldersspannet. Enligt TV4 har den misstänkte inte varit i kontakt med polisen alls sedan mordet fram tills det nyliga brottet.
Citera
2023-02-07, 09:32
Medlem
Steff83s avatar
Fånigt. GM var ju ändå straffmyndig när det gjordes. Hur är det ens möjligt att man inte tagit höjd för detta scenariot i lagen så att iaf någon påföljd kan vara aktuell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in