Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-07, 09:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Fånigt. GM var ju ändå straffmyndig när det gjordes. Hur är det ens möjligt att man inte tagit höjd för detta scenariot i lagen så att iaf någon påföljd kan vara aktuell?

Det är ju just detta scenario man har tagit höjd för. Det är (eller åtminstone var) lagstiftarens uttryckliga vilja att en för en person under 21 år inte ska kunna åtalas när femton år gått.

Eventuellt att det ändrades 2022.
Citera
2023-02-07, 09:38
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Ja det kan vara något, det bör gå att begränsa också till minde allvarligt brott. Problemet är att om hon inte är dömd så tror jag inte det hamnar på lexbase.

Jag är inte på området nordstan att hon kan bott där, ligger nära platsen (hur långt går det att gå blodig). Med risk att verka fördomsfull men undrar om inte detta är en zigenrqre (dels DNA) men också bör någon plåstrat om hennes hand och klädstilen på bilden ser lite ut åt det hållet
Nu har fördomarna ätit upp dej med hull och hår. Det var väl eoner sedan vi lät det zienska folket bära hundhuvet för snart sagt allsjöns jävelstyg i samhället. Sedan dessa dagar har vi ju fått en drös av andra syndabockar att lasta för all ondska. Fast jag erkänner att jag nån enstaka gång under årens lopp också snuddat vid tanken. Men bara snuddat.
Citera
2023-02-07, 09:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är ju just detta scenario man har tagit höjd för. Det är (eller åtminstone var) lagstiftarens uttryckliga vilja att en för en person under 21 år inte ska kunna åtalas när femton år gått.

Eventuellt att det ändrades 2022.
Jo. Iofs. Men inte på det sättet dom flesta här iaf önskar då.
Citera
2023-02-07, 09:52
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja. Fakta är att mördaren var fullt kapabel att tänka logiskt efter mordet begåtts
hon skylde sina blodiga byxor med ett tygsjok.
Hon tog sig från mordplats-området.
Hon tog tåget flera mil bort, satt och funderade under natten,
tog sedan tåget tillbaka till Göteborg..
tror inte hon varit så förvirrad el psykotisk vid mordtillfället.
Hon/mördaren hade någon närstående som fick veta eller förstått vad som hänt,
och denna person följde troligtvis nyhetsrapporteringen om mordet.
I informationen/rapporteringen från polisen
framgick att den eftersökta mördaren beskrevs vara en äldre/ 30 plus-kvinna.
Den närstående till den då 17åriga flickan som visste vad som hänt men som höll tyst
borde nu- kallas till förhör,
och åtalas för skyddande av brottsling.
Det vore iallafall ett steg i upprättelsen för Maries familj /närstående.

En bra infallsvinkel. Men det finns två risker med detta. Den ena kan vara att slöa poliser och åklagare helt skiter i de anhörigas upprättelse eller arbetet det för med sig. Det andra är att "medhjälparna" redan hunnit dö.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Tror vi kan glömma att leta efter dömda kvinnor i åldersspannet. Enligt TV4 har den misstänkte inte varit i kontakt med polisen alls sedan mordet fram tills det nyliga brottet.

Hon hade väl vistats utomlands? Det kan förklara att hon kunnat leva exv på små medel hos anhöriga och därmed både överleva och hålla sig inom lagens ramar. Sett i ljuset av att hon undgått polisens uppmärksamhet.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Jag hoppas iaf att det kommer fram tex här vem hon är, GM.
Citera
2023-02-07, 09:58
Medlem
Jag tror att de kommer att hitta något som gör att de kan ta in henne och att detta får ett avslut.
Citera
2023-02-07, 10:04
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Fattar inte varför man inte skulle kunna utreda och s a s avsluta ett fall även om förövaren inte kan åtalas längre. Är det bara i Sverige?

Man borde väl kunna göra en sån grej som när 14-åringar mördar som där i Derome. Bevistalan tror jag det heter.
Citera
2023-02-07, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu har fördomarna ätit upp dej med hull och hår. Det var väl eoner sedan vi lät det zienska folket bära hundhuvet för snart sagt allsjöns jävelstyg i samhället. Sedan dessa dagar har vi ju fått en drös av andra syndabockar att lasta för all ondska. Fast jag erkänner att jag nån enstaka gång under årens lopp också snuddat vid tanken. Men bara snuddat.

men vad fan, hennes DNA pekar i riktningen att det kan vara just zigenare, sedan får man väl ändå även i detta land fortfarande säga att det du kallar fördommar bottnar i erfarenheter.

Ta huvudet ur röven nu, var inte så jävla dumsvensk
Citera
2023-02-07, 10:33
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Minns att jag redan år 2019 läste att Polisen börjat nysta bland listor på släktingar till kvinnan som mördade Marie Johansson. Detta tack vare en lagändring som gav polisen rätt att ta fram dna-baserade listor på släktingar till grova brottslingar. Man hade år 2019 fått fram nästan 100 personer. Polisen hade börjat bearbeta listan och nästa steg var att börja topsa. Så trist att man inte hann komma fram i tid då brottet preskriberades år 2020. Dock hade Polisen inte vetskap om detta, dvs att mördaren var omyndig.

Det du säger skulle betyda att hon alls inte begått nåt nytt brott nyligen och att hon därför topsas. Om slutledningen om henne tagit den väg du beskriver så har man helt enkelt letat sej fram via genetiska likheter hos anhörig- eller släktkretsen.

Då kanske man kan släppa nyfikenheten på vad hon nu gjort för sattyg?
Citera
2023-02-07, 10:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra noterat!

"Annars har utredningen gått ut med få uppgifter om kvinnan.
– Eftersom situationen är så himla speciell har vi sagt att den här kvinnan är svensk medborgare och bodde i Sverige då och bor i Sverige alltjämt. Det är allt vi kan säga., säger Ulrika Åberg."

" Trots att det var iskallt och blåsigt satt kvinnan i strumplästen. Hon var cirka 165 centimeter lång och bar ett par smutsiga mörkcerise byxor och en brunbeige jacka. Halv sju nästa morgon satt kvinnan kvar på samma plats, som om hon suttit där hela natten."

Dessa försäkrande ord från åklagaren borde mana till sans och vett när det gäller alla spekulationer om icke-svenskt ursprung.
Citera
2023-02-07, 10:50
Medlem
Beatriceaurores avatar
Nu vet man alltså vem mörderskan är.
Men hon ska gå fri, för att hon var "så ung". Fy fan.
En mörderska går alltså lös, fri och ledig. Att begå fler mord kanske? Det gick ju så bra!
Medan offrets anhöriga lider oerhört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in