2023-02-07, 10:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon hade väl vistats utomlands? Det kan förklara att hon kunnat leva exv på små medel hos anhöriga och därmed både överleva och hålla sig inom lagens ramar. Sett i ljuset av att hon undgått polisens uppmärksamhet.

Uppgiften om att hon vistats utomlands kommer från en kommentar till en artikel på GP.se. Bör nog tas med en nypa salt.
Citera
2023-02-07, 10:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är ju just detta scenario man har tagit höjd för. Det är (eller åtminstone var) lagstiftarens uttryckliga vilja att en för en person under 21 år inte ska kunna åtalas när femton år gått.

Eventuellt att det ändrades 2022.

Japp, det ändrades 2022 när 21-årsgränsen sänktes till 18.
Citera
2023-02-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Dessa försäkrande ord från åklagaren borde mana till sans och vett när det gäller alla spekulationer om icke-svenskt ursprung.

Nej, det borde orden verkligen inte göra
Citera
2023-02-07, 10:58
Medlem
Public-Detectives avatar
Vilka andra gamla mord kan bli en kalldusch när sanningen kommer fram? Dvs att den sannolika mördaren var yngre än 21 år gammal.
Citera
2023-02-07, 11:08
Medlem
Sambambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Hur legit verkar kommentaren? Vem kan ha skrivit det där?
Användaren kallar sig Leif Olsson och har skrivit en bit över 1000 inlägg sedan reg för fyra år sedan. Ser inte fler än tre andra kommentarer från "Leif". Av de tre handlar två om SJ:s direkttåg till Oslo och Hamburg via Göteborg. Inläggen är välformulerade.
Leif "Loket" Olsson...? Tåg... Kanske en nuvarande/f d tågvärd?
Citera
2023-02-07, 11:11
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Vilka andra gamla mord kan bli en kalldusch när sanningen kommer fram? Dvs att den sannolika mördaren var yngre än 21 år gammal.

Skinnbulan som fick handen avhuggen i Stockholm (kanske fryshuset?) 95 är väl en tänkbar kandidat.
Kanske folk som mördat innan 21 för mer än 15 år sen ska börja tala ut, några av dom har säkert lite samvete och kan ge både sig själva och anhöriga en skvätt ro.

MGM i detta fallet måste ju komma fram, den här Marie hade väl inte gjort ett skit? Hon var inte direkt medlem i Headshotligan…
Citera
2023-02-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Om kvinnan inte är född i Sverige är det kanske värt att dubbelkolla om hon verkligen är i den ålder som hon har uppgett. Att invandrare och flyktingar, eller deras familjer ljuger vederbörandes ålder är ju inte helt ovanligt. "Pojken" som var förövare i Luna-fallet är ett ökänt exempel på detta.

Vittnen har dessutom beskrivit att gärningskvinnan såg ut att vara långt äldre 17. Jag har själv gett förklaringar på detta (etnisk utseende, sliten, smal), men en förklaring skulle faktiskt kunna vara att kvinnan egentligen är långt äldre än 17. Om hon har kommit hit i samband med Jugoslavienkrigen kan hon själv eller hennes föräldrar ha ljugit om hennes ålder för att hon ska få asyl.

Det kan inte har varit särskilt enkelt för svenska myndigheter att verifiera åldern på alla "barn" som kom hit från Jugoslavien under 90-talet. Att under brinnande krig dubbelkolla med de nyetablerade folkbokföringarna i de olika länderna som bröt sig ur Jugoslavien måste ha varit näst intill omöjligt.

Sedan vet jag inte hur noga svenska myndigheter skulle varit med att dubbelkolla hennes uppgifter när hon i så fall fick sitt svenska medborgarskap, men mycket tyder väl på att man är godtrogen från svensk sida.

Om den ansvarige åklagaren uppfattar att det finns skäl att tro att kvinnans ålder inte stämmer så kan ju åklagaren definitivt fortsätta förundersökningen.

Om jag varit förundesökningsledare(åklagare) tänker jag mig att jag gjort följande:

1. Noga utrett hennes folkbokföringsuppgifter

2. Om hon inte är född i Sverige hade jag noga forskat i om hennes uppgifter är ordentligt verifierade i hemlandet.

3. Om hon är född i Sverige eller om hennes uppgifter kan anses ordentligt verifierade hade jag ändå kallat henne till vittnesförhör.

4. Om hon inte är född i Sverige och hennes uppgifter inte kan anses ordentligt verifierade i hemlandet hade jag lutat mig tillbaka på det signalement som uppgav att gärningskvinnan såg ut att vara betydligt äldre än 17 år. Sedan hade jag jobbat efter hypotesen att kvinna i själva verket var äldre än 17 när mordet begicks.

Jag är dock inte åklagare eller ens utbildad jurist, så vettesjutton hur saker går till i verkligheten

Tycker att Du ska satsa på en juristutbildning!
Obs! Är inte ironisk.
Du har rätt tänk och common sense.
Citera
2023-02-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Minns att jag redan år 2019 läste att Polisen börjat nysta bland listor på släktingar till kvinnan som mördade Marie Johansson. Detta tack vare en lagändring som gav polisen rätt att ta fram dna-baserade listor på släktingar till grova brottslingar. Man hade år 2019 fått fram nästan 100 personer. Polisen hade börjat bearbeta listan och nästa steg var att börja topsa. Så trist att man inte hann komma fram i tid då brottet preskriberades år 2020. Dock hade Polisen inte vetskap om detta, dvs att mördaren var omyndig.
Hade kvinnan 100 kriminella släktingar eller hade man kommit åt släkten genom några kriminella medlemmar i släkten?
Citera
2023-02-07, 11:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Dessa försäkrande ord från åklagaren borde mana till sans och vett när det gäller alla spekulationer om icke-svenskt ursprung.

Sydöstra Europa eller Norra Mellanöstern.... TURK!!!???
MÖRKA MÖRKA MÖRKA!!

Fan vi gör vad som helst för slicka röv på turken.
Citera
2023-02-07, 11:26
Medlem
Citat:
Har du mördat någon när du är ung? Håll dig undan, ta till exempel ett "jobb" i din kriminella organisation utomlands och se till att inte behöva lämna DNA i Sverige för något. Sen är du fri efter xx år.
Citera
2023-02-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Är det en läsare som kommenterat detta? I så fall är jag skeptisk. Hur vet personen det här?

Förvisso vet vi att kvinnan har sitt ursprung i Sydöstra Europa.

GP: har nyhetsartiklar där du kan kommentera , men du måste logga in med Bank Id eller Mobilt Id,
just denna kommentaren är gjord utav en person med svenskt namn.
Man kan ju undra hur hen kan vetat detta ?
Citera
2023-02-07, 11:55
Medlem
Troians avatar
Citat:

Tror inte det kommer ske igen. Har det inte klarats upp på femton år så tror jag inte att det klaras upp överhuvudtaget.

Men har tänkt att Fryshusmordet kan vara ett sådant fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in