Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-06, 22:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Ska mycket till för att bli topsad.

I det här fallet…troligen inte så mycket.
Citera
2023-02-06, 22:00
Medlem
chribsson2s avatar
Det hänvisas hela tiden till en "regel". Jag är usel på juridik men ska man inte hänvisa till någon paragraf i brottsbalken? Termen "regel" känns som någonting som man lätt kan ändra.
Citera
2023-02-06, 22:06
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Om någon vill ta fram kvinnans identitet så är det nog inte omöjligt. Enligt databasen Sveriges befolkning 1990 fanns sammanlagt strax över 4800 kvinnor födda 1987 eller 1988 i Göteborgs kommun. Det finns en senare databas, Sveriges befolkning 2000 som går att köpa via Sveriges släktforskarförbund. Med hyffsad sannolikhet finns den aktuella kvinnan med i den databasen som boende i Göteborgs kommun. I och med att man vet att hon var 17 år när brottet begicks rör det sig om personer födda inom spannet av ett år. Därmed borde antalet personer kunna begränsas ytterligare till cirka 2400 personer. Hur många av dessa kan ha ursprung från sydösteuropa? Det borde vara lätt gjort att sålla fram utifrån efternamn. Kvar borde man få en relativt kort lista. Utifrån den borde man sedan kunna avgöra om någon av dessa gripits i närtid för ett brott med fängelse i straffskalan. Sedan är saken klar.
Bara å be de 2400 tjejerna (eller var det bara hälften som var kvinnor?) be dem sträcka fram händerna så man ser vem som har ett ärr! Beck hade fixat det
Citera
2023-02-06, 22:07
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Vart kan du se det, är du vän?

Nej inte vän, kollade kommentarerna på Expressens Facebook-sida under ett inlägg om detta mord som de publicerade idag.
Citera
2023-02-06, 22:09
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Det hänvisas hela tiden till en "regel". Jag är usel på juridik men ska man inte hänvisa till någon paragraf i brottsbalken? Termen "regel" känns som någonting som man lätt kan ändra.
Det är väl ändringen i 35 kap. 2§ BrB.
https://www.regeringen.se/contentassets/b1d757d001754b45afeac66b56e81d5a/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga-brott
Citera
2023-02-06, 22:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Jag har läst att kvinnan sågs på perrongen i Karlstad vid elvatiden på kvällen den 14 oktober, dagen efter mordet i Göteborg. Kvinnan betedde sig förvirrat och satt i bara strumplästen på perrongen. Klockan halv sju morgonen därpå sågs hon igen, på samma ställe. Sen tog hon tåget till Göteborg klockan tjugo över sju. Tåget anlände Göteborgs central vid halv elva. Kvinnan sågs senast vid Pressbyrån på Centralen, nära spår 1, i Göteborg. Hon såg, enligt vittnen, rädd och förvirrad ut. Därefter slutar spåren...

Dock måste hon ju tagit vägen någonstans! Om hon hade anhöriga i Göteborg så borde ju de ha kontaktat Polisen, tycker man, efter en sådan noggrann beskrivning av kvinnans förehavanden. barfota i rosa smutsiga byxor...

Jag har för mig att på 2000-talet i alla fall så var det så att den tågvärd som arbetade på sista tåget mellan Göteborg och Karlstad, övernattade i Karlstad och åkte sedan tillbaka dvs arbetade på första tåget mellan Karlstad och Göteborg. Därav att denne/denna tågvärd lyckades göra så många iakttagelser av kvinnan på perrongen i Karlstad.

Oavsett vem som hjälpte henne behövde ju denne aldrig ha gjort kopplingen till mordet. "Jag har varit i Karlstad och jag har skurit mig". Så någon hjälpte henne, kanske föräldrar, kanske pundarkompisar eller rent av en hallick ifall hon var på den banan. Därefter kan hon ha hamnat på psyket och inskriven på vårdintyg.
Citera
2023-02-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Svaret på topsningen kom i veckan. Långt i från säkert att dom har fallit, och det kan också handla om strafföreläggande.

Eftersom hon inte frihetsberövades och brottet inte var allvarligt så skulle jag tro att målet inte är prioriterat.

För att man skall få topsa och jämföra med spårregistret måste brottet inte bara ha fängelse i straffskalan utan det måste vara bedömt att påföljden kommer bli högre än böter dvs frihetsstraff, då borde det väl inte kunna handla om föreläggande utan det borde väl i så fall gå till åtal?

Citat:
I dag får alla som är skäligen misstänkta för brott som kan ge fängelse provtas och registreras i dna-registren. DNA-topsning får dock inte ske om påföljden bedöms stanna vid böter. Genom att göra det obligatoriskt med DNA-topsning vid alla brott med fängelse i straffskalan – oavsett förväntad påföljd – kommer uppklarningsprocenten öka för många brott, såväl vardagsbrott som grövre brott.
https://www.liberalerna.se/nyheter/liberalerna-fler-atgarder-for-en-battre-brottsbekampning
Citera
2023-02-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I det här fallet…troligen inte så mycket.

Har läst att Polisen i detta fall topsat nästan 500 kvinnor under åren som gått.
Citera
2023-02-06, 22:19
Medlem
Gabrielswes avatar
Hittade denna under kommentarer på gp.se;

"En anledning till att man aldrig fick fast henne var också att hon lämnade landet och har under lång tid vistats utomlands. Polisen har också ett tag haft träff på andra kriminella släktingar men inte vetat exakt vem den skyldige var innan hon greps för annat brott.

Själva händelsen var precis som man från början trott, ett snatteriförsök som Marie försökt hindra och inget rånförsök där förövaren försökt komma åt kassan."
Citera
2023-02-06, 22:22
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Inte säkert kvinnan var svensk medborgare vid tidpunkten för mordet. Att hon är svensk medborgare idag, står däremot helt klart.

Som jag förstår, bodde kvinnan i Sverige både 2005 och idag. Men hon hade kanske inte ett svenskt medborgarskap 2005.

Bra noterat!

"Annars har utredningen gått ut med få uppgifter om kvinnan.
– Eftersom situationen är så himla speciell har vi sagt att den här kvinnan är svensk medborgare och bodde i Sverige då och bor i Sverige alltjämt. Det är allt vi kan säga., säger Ulrika Åberg."

" Trots att det var iskallt och blåsigt satt kvinnan i strumplästen. Hon var cirka 165 centimeter lång och bar ett par smutsiga mörkcerise byxor och en brunbeige jacka. Halv sju nästa morgon satt kvinnan kvar på samma plats, som om hon suttit där hela natten."
Citera
2023-02-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Finns inget som tyder på att hon uppehöll sig i Göteborgstrakten 2005, tvärtom pekar en del på att hon är på besök i Göteborg, då hon inte riktigt vet var hon är och frågar efter vägen till Centralen (troligen för att ta sig till en säker bekant plats efter mordet) Vill minnas att hon även frågar efter vart spårvagnen går.
Kan vara född i Sverige med Svensk medborgarskap, de kända uppgifterna om henne säger intet i sakfrågan.

Ok, jag skall erkänna att jag inte är särskilt insatt i de specifika detaljerna, att kvinnan bodde i göteborg vid tiden för mordet var ett rent antagande från min sida. Finns det omständigheter som tyder på att hon var utsocknes ifrån så blir det så klart genast knivigare...
Citera
2023-02-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Hittade denna under kommentarer på gp.se;

"En anledning till att man aldrig fick fast henne var också att hon lämnade landet och har under lång tid vistats utomlands. Polisen har också ett tag haft träff på andra kriminella släktingar men inte vetat exakt vem den skyldige var innan hon greps för annat brott.

Själva händelsen var precis som man från början trott, ett snatteriförsök som Marie försökt hindra och inget rånförsök där förövaren försökt komma åt kassan."

Verkar ju nästan som att hennes släktingar "valt" att placera henne utomlands för att Polisen inte skulle hitta henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in