2008-12-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch
Intressant inlägg, men som jag har förstått det var det mer eller mindre en slump att Maradona hamnade i Napoli och han tvingades stanna där längre än han ville. Han hade blivit lovad av presidenten att få lämna klubben om han vann Uefa-cupen, ett löfte som bröts direkt efter att finalen spelats klart.

Nog om det, tror du att Zlatan kan bli en bandiera om han stannar i Inter karriären ut?

Att jag räknar Maradona till bandiera kan kanske verka en aning märkligt, bl a av de skäl som du nämner. Men han "var" Napoli, deras ledare på plan och talesperson utanför, han symboliserade verkligen Napoli på alla sätt under de år som han spelade där.

Om Ibra ska kunna få en roll som åtminstone liknar en bandiera i framtiden så krävs att han leder dem till minst en, helst flera, CL-titlar. Dessutom naturligtvis, som du skriver, att han stannar kvar i Inter. Det är enda sätten en "utomstående", dvs en person som i princip inte tillbringat hela sin karriär i klubben, kan få den status som bandiera innebär. Att leda laget till titlar som de drömt om. Åtminstone när du talar om storlag som Inter.

Och inte ens då är det säkert att han faktiskt ses som en bandiera, det beror på vilka medspelarna är, hur stor roll han faktiskt spelat, om han tagit en ledarroll på plan, hur han beter sig utanför plan osv.
Citera
2008-12-11, 14:20
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Att jag räknar Maradona till bandiera kan kanske verka en aning märkligt, bl a av de skäl som du nämner. Men han "var" Napoli, deras ledare på plan och talesperson utanför, han symboliserade verkligen Napoli på alla sätt under de år som han spelade där.

Om Ibra ska kunna få en roll som åtminstone liknar en bandiera i framtiden så krävs att han leder dem till minst en, helst flera, CL-titlar. Dessutom naturligtvis, som du skriver, att han stannar kvar i Inter. Det är enda sätten en "utomstående", dvs en person som i princip inte tillbringat hela sin karriär i klubben, kan få den status som bandiera innebär. Att leda laget till titlar som de drömt om. Åtminstone när du talar om storlag som Inter.

Och inte ens då är det säkert att han faktiskt ses som en bandiera, det beror på vilka medspelarna är, hur stor roll han faktiskt spelat, om han tagit en ledarroll på plan, hur han beter sig utanför plan osv.

Skulle dessutom någon med liknande status, typ Zanetti, avgöra finalen.. Så hade inte heller Zlatan fått riktigt samma uppmärksamhet. Men gör han allt på egen hand, så känns han nästan som en fanbärare. Inter är väl dessutom hans favoritklubb? Om jag inte minns galet..
Citera
2008-12-11, 14:56
Medlem
Pumpkings avatar
Udinese - Lazio
Söndag, 15:00
Kanal 9
Citera
2008-12-11, 15:44
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Udinese - Lazio
Söndag, 15:00
Kanal 9

Lite av en ödesmatch i mina ögon. Jag har skrivit ner lite tankar kring Udinese och deras fria fall i ligan på bloggen. Det stora problemet är spelsystemet och att det hämmar våra målskyttar som är långt inne i frysboxen. Kombinera det med en dålig mental inställning och du har dagens Udinese. Problemen är lite av ett mysterium och en poäng är nog max vad vi kan räkna med. Måtte det lossna för våra offensiva krafter snart.
Senast redigerad av 4522 2008-12-11 kl. 15:46.
Citera
2008-12-11, 15:55
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Lite av en ödesmatch i mina ögon. Jag har skrivit ner lite tankar kring Udinese och deras fria fall i ligan på bloggen. Det stora problemet är spelsystemet och att det hämmar våra målskyttar som är långt inne i frysboxen. Kombinera det med en dålig mental inställning och du har dagens Udinese. Problemen är lite av ett mysterium och en poäng är nog max vad vi kan räkna med. Måtte det lossna för våra offensiva krafter snart.

Udinese har verkligen gått i stå på sistone, och har förlorat de 5 senaste matcherna, och tappat poäng de 6 senaste. Visserligen har de stött på tyngre motstånd, i Genoa, Inter, Fiorentina.. Men har samtidigt även förlorat mot; Reggina och Chievo.. Och 2 mål på de 5 senaste, tyder ju som sagt på att målskyttet inte funkar.. Lite tråkigt, med tanke på att de inledde med 6 vinster, de 9 första matcherna..
Citera
2008-12-11, 17:06
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Udinese har verkligen gått i stå på sistone, och har förlorat de 5 senaste matcherna, och tappat poäng de 6 senaste. Visserligen har de stött på tyngre motstånd, i Genoa, Inter, Fiorentina.. Men har samtidigt även förlorat mot; Reggina och Chievo.. Och 2 mål på de 5 senaste, tyder ju som sagt på att målskyttet inte funkar.. Lite tråkigt, med tanke på att de inledde med 6 vinster, de 9 första matcherna..

Stämmer bra det. Ganska viktigt att även poängtera spelschemat i början av säsongen som var relativt enkelt. Men spelet såg riktigt bra ut även i Europa så hoppet tändes med råge trots allt.

Gattuso borta i sex månader, vi får hoppas att hans vilja är intakt och att det tar tre-fyra istället. Går vi efter hans egna uttalanden så ser han det som ännu en utmaning att bemästra. Man kan inte annat än älska killen.
Citera
2008-12-11, 18:18
Medlem
pirates avatar
Bra helg kommer det att bli med många fina matcher och inte minst så kan Inter dra ifrån ytterligare i toppen. Udinese - Lazio lär man inte missa för den matchen lär bli skitbra. Juve - Milan...där kommer det att bli slakteri hehe. Ser fram emot helgen med bara fotboll.
Citera
2008-12-13, 10:51
Medlem
pirates avatar
Ännu en jävla skandal av Adriano i Inter.
Undrar hur länge han får stanna kvar i klubben efter detta nu...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/italien/article3987155.ab
Citera
2008-12-13, 11:27
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Balotelli har talangen att bli en bandiera för Inter, men som jag flera gånger tidigare påpekat så finns det otroligt många frågor som kräver svar innan han kan ta den rollen. Jämför med t ex Giovinco som står som en självklar arvtagare till del Piero, eller De Rossi som Tottis arvtagare.

Det behöver inte nödvändigtvis vara italienare, Zanetti har lyckats ta rollen i Inter och Kaka och Pato kan komma att ta den i Milan. Men jag tror att det på alla sätt underlättar att det faktiskt är en italienare.

Personligen rankar jag såklart Riva som den störste bandiera genom tiderna i Serie A. Före Baresi och Maldini, Boniperti och del Piero, Facchetti och Bergomi, Totti, Maradona och alla de andra stora, just för att han (till viss del som Totti och Maradona) valde att stanna i en mindre klubb och göra dem störst, åtminstone tillfälligt.

Och man ska absolut inte underskatta betydelsen att ha spelare av den kalibern. Personligen anser jag att de är förutsättningen för att lyckas inom calcio.

Det känns som du glömt en av tidernas största bandiera, även om jag förstår att du inte rabblar upp alla, nämligen Gianni Rivera. Vilken jäkla magiker på mittfältet. Han la grunden för det lyckosamma Milan under 60 och 70-talet med sina 500 matcher i klubben. Utan att överdriva för mycket var han Pirlo i kvadrat och är en av Italiens bästa spelare genom tiderna. Kanske till och med den bästa. Den enda hållhaken man kan ha på honom är avsaknaden av ett VM-guld men en andraplats är inte fy skam det heller.
Senast redigerad av 4522 2008-12-13 kl. 11:39.
Citera
2008-12-13, 15:23
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Ännu en jävla skandal av Adriano i Inter.
Undrar hur länge han får stanna kvar i klubben efter detta nu...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/italien/article3987155.ab

Haha, och bara för att friska upp minnet, här har vi de där ljusblå shortsen det skrivs om :P http://madeinbrazilmag.com/sports/adriano-oct19-1.jpg

Jag är jäkligt paff, att han lyckas fucka upp allting.. IGEN! Han har liksom varit i Brasilien i typ ett år, många trodde att han va historia, han kommer tillbaka, han är bra.. Får speltid, kan vara vikten som gör att Inter kan gå vägen i CL detta året.. Istället gör han bort sig, igen och igen. Varför?
Citera
2008-12-13, 15:48
Medlem
Fotzens avatar
Man ser ju att grabben har problem, Men ja pallar inte se han mer i inter. Tycker han bör säljas asap. Han har fått för många chanser och det räcker nu.
Citera
2008-12-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det känns som du glömt en av tidernas största bandiera, även om jag förstår att du inte rabblar upp alla, nämligen Gianni Rivera. Vilken jäkla magiker på mittfältet. Han la grunden för det lyckosamma Milan under 60 och 70-talet med sina 500 matcher i klubben. Utan att överdriva för mycket var han Pirlo i kvadrat och är en av Italiens bästa spelare genom tiderna. Kanske till och med den bästa. Den enda hållhaken man kan ha på honom är avsaknaden av ett VM-guld men en andraplats är inte fy skam det heller.

Absolut! Jag nöjde mig med två namn var, för de tre stora lagen. Dessutom så rankar jag personligen som sagt Riva som den större av de två, under den perioden. Men det är kanske mest jag, med mina personliga preferenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in