Citat:
Ursprungligen postat av Cashmanone
Angående Chelsea matchen anser jag väl kanske att det visar ändå att Roma kan få saker att fungera.
En viktig fråga i saken är att
A: Spela taktiskt och faktiskt slå bra lag eller
B: Spela lite naivt och bli utspelade a´la Man Utd matcherna?
Rimligtvis ska man inte behöva välja.
För hemma mot United så visade vi att vi kan (eller kunde) spela vårt offensiva och på alla sätt upphetsande spel och nå internationell framgång. Mot Chelsea så visade vi alla att vi på alla sätt verkligen är både mindre och totalt sett sämre, genom att släppa alla initiativ till dom och förlita oss på att dom inte satt de (iof få) chanser dom skapade medan vi litade på bättre effektivitet. Vi kan ju jämföra det med Real borta förra året, då vi spelade mot ett "bättre" lag och dessutom borta. Men vi tryckte inte in alla spelare i egna straffområdet. Vi åkte till Spanien för att spela fotboll. Och vi vann på det. Precis som vi tidigare gjort i Barcelona. Och Lyon. Men mot Chelsea så var det nåt helt annat...
Men visst, man kan med rätta hävda spelare var ur form osv och 3-1 är ändå alltid 3-1. Men ändå... Grande Roma hade gjort mer av den situationen. Och kanske förlorat, eller mer sannolikt vunnit. Rometta hade gjort som det blev. Och kanske vunnit.
Så som jag ser det... Var det ett framgångsrikt Roma a la Mazzone, eller en svag men ändå framgångsrik insats a la Grande Roma? Jag tror som sagt vår storhetsperiod är över, men ska jag vara ett mittenlag så har jag helst Zeman vid rodret, även om det naturligtvis finns givna poäng i att gneta sig fram som mot Chelsea.