2008-08-09, 20:30
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag gillar den här tankegången.
Så ett befruktat ägg är en person.
Vissa som säger att Schimpanser inte är personer...
Det gör att ett befruktat ägg har samma lagliga rätt som alla andra personer.
Spännande.

Sen att en död kropp inte existerar,
bara för att hjärnimpulserna avtagit. Också spännande.
Försvinner bara kroppen då, eller hela världen överhuvudtaget?
Det är ju inte riktigt frågan här, passar sig bättre för "Vad händer efter döden"-tråden.
Men det är intressant.
För innan man skaffat en kropp är man inte bara vid liv,
man är en person. Men innan kroppen försvunnit, så existerar man inte.
Dom flesta bio-determinister säger tvärtom,
att man är en person först vid födsel och att man slutar existera
först vid total förmultning.

Men det svarar inte riktigt på frågan.
"Man existerar man inte innan livet."
Vad betyder det, dyker man upp ur ingenting?
Något finns väl, eller?
Var är Jag, innan jag börjar leva?
Finns det något för mig att finnas i,
eller finns inte världen överhuvudtaget?
Rent logiskt, om Jag finns så finns det en värld att finnas i.
Men kan det finnas en värld att finnas i om Jag inte finns?
Varför då i så fall...

Sedan kan man ju utveckla det och undra om gravt förståndshandikappade personer verkligen skall räknas som existerande personer? De är väl ungefär lika intellektuella som ett 20 veckors foster och klarar alltså inte kravet på 21 veckor som någon nämnde Alltså existerar inte dem
Citera
2008-08-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Sedan kan man ju utveckla det och undra om gravt förståndshandikappade personer verkligen skall räknas som existerande personer? De är väl ungefär lika intellektuella som ett 20 veckors foster och klarar alltså inte kravet på 21 veckor som någon nämnde Alltså existerar inte dem
Ja, precis.
Som "personer" eller "människor" verkar dom inte existera iaf. Rent materiellt kan dom existera ändå antar jag. Men det är ändå ganska svårt att säga, var gränsen går exakt. Förmodligen för att det inte finns någon exakt gräns. Fast människor vill gärna kunna peka på vad som är en människa och vad som inte är det. Det är det som gör skillnaden mellan subjekt och objekt.

Men vad är dom då, gravt förståndshandikappade,
är dom zombies, eller robotar?
Citera
2008-08-10, 01:11
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Tänkte på tråden "Vad händer efter döden".

Filosofiskt kan man säga att världen slutar existera för att Ego inte längre är där för att validera den.
Buddhistiskt så händer ingenting, allting är som det alltid varit.

Men före livet då?
Var finns man då?
Finns världen då?
Vad händer där egentligen, innan livet?

En tanke är att inget uppkommer ur ingenting. Det som finns har uppkommit genom kontinuerliga omvandlingar av det som funnits tidigare, och allt som kommer att finnas i framtiden uppkommer ur kontinuerliga omvandligar av det som finns nu. Energi/materia tycks ju följa den principen.
Om allt som finns följer denna princip om kontinuerlig omvandlig så innebär det att inte heller vårt medvetande har uppkommit ur inget, istället har det tidigare funnits i en annan form vilken har omvandlats (utan avbrott) till den nuvarande formen.

Men frågan är ju hur grundläggande kontinutetsprincipen egentligen är. Kanske är den mer grundläggande än vi vanligen tänker oss?
Citera
2008-08-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
En tanke är att inget uppkommer ur ingenting. Det som finns har uppkommit genom kontinuerliga omvandlingar av det som funnits tidigare, och allt som kommer att finnas i framtiden uppkommer ur kontinuerliga omvandligar av det som finns nu. Energi/materia tycks ju följa den principen.
Om allt som finns följer denna princip om kontinuerlig omvandlig så innebär det att inte heller vårt medvetande har uppkommit ur inget, istället har det tidigare funnits i en annan form vilken har omvandlats (utan avbrott) till den nuvarande formen.

Men frågan är ju hur grundläggande kontinutetsprincipen egentligen är. Kanske är den mer grundläggande än vi vanligen tänker oss?
Mm, spännande
Det borde gå ihop väl med tanken om intersubjektivitet,
att subjekt skapas i interaktion med andra subjekt/objekt.
En konstant omvandling, där Jag som talar med Dig är ett annat än det Jag som talar med någon annan, och Jag igår är annorlunda mot för Jag idag, hela tiden ett annorlunda Jag. Men då, så fort man pekar på ett Jag, så finns det inte, då är det ett annat Jag som blir ett annat Jag ad infinitum. Det mer eller mindre konstanta i något sånt är väl själva relationen då, intersubjektiviteten, det som är mellan människor. Ungefär som strukturalismen,
medan människor kommer och går i samhället, så finns fortfarande positionerna kvar, såsom "kung" "statsminister" "chef" "arbetare" och så vidare. Så mellan Jag och en annan person till exempel, kan det finnas "vänskap" eller "misstänksamhet" eller något annat som kan sägas vara lite mer konstant än personen bakom rollen. Och det skapas både här och förr. För man bär ju med sig vissa värderingar man internaliserat, om vad som skapar en god "vän" eller en bra "chef", samtidigt som man själv har en helt egen tanke om vad en god vän och bra chef är efter alla personliga upplevelser man haft.

Nu övertolkar jag, det förstår jag.
Men enligt den här tanken skulle
det universella, det objektiva, vara det som finns före livet,
men det partikulära, det subjektiva, finns under tiden för det.

Det låter ju också ganska logiskt på något sätt.
Det blir som en slags kompromiss.
En relation i sig självt
Citera
2008-10-30, 15:30
Medlem
vi pratar om liv efter döden...men

Vi pratar mycket om att det kanske finns ett liv efter döden. Men hade vi kanske ett liv innan födseln ?
Citera
2008-10-30, 15:40
Medlem
Du (och jag) är inte dom enda som funderat över detta.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=694653
Citera
2008-10-30, 15:46
Medlem
Hotdangs avatar
I vilket befattning? Om man är fatalist - (tror att allt är ödes bundet) så tror man att allt har en förprogrammerad bana, varenda atom i universum har en bana som den kommer röra sig igenom under all tid, ur detta aspekt så har vi ju alltid funnits i någon form av energi, eller byggstenar.
Ur ett rent vetenskapligt perspektiv så har vårt DNA legat och väntat på att få kombineras med någon annans DNA för att bilda en ny människa, så ja ur vissa perspektiv har vi alltid funnits men inte som medvetande organismer/livsformer tror jag iaf
Citera
2008-10-31, 01:40
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Vi pratar mycket om att det kanske finns ett liv efter döden. Men hade vi kanske ett liv innan födseln ?

Ja, det hade vi, och Här:

http://www.allaboutchristian.com/spi...ity/index.html

kan du läsa mer om det

Kram
Citera
2008-10-31, 07:38
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Ja, det hade vi, och Här:

http://www.allaboutchristian.com/spi...ity/index.html

kan du läsa mer om det

Kram
Preexistenta själar är väl ändå utdömt som heterodoxt, eller?
Citera
2008-10-31, 10:52
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Du (och jag) är inte dom enda som funderat över detta.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=694653
Trådar sammanfogade /mod
Citera
2008-10-31, 12:56
Medlem
Loke.ps avatar
vart finns man före livet

Enklaste frågan på länge.
"man" består av en massa kvarkar och leptoner utan medvetande eller handlingskraft.

Sen kanske "man" blir ett barn och "jaget" kommer inte in i bilden förens din hjärna börjar utväcklas.
Citera
2008-10-31, 17:47
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Preexistenta själar är väl ändå utdömt som heterodoxt, eller?

Uhm, kanske...? Jag vet inte Men om så är fallet - och? Sanning är inte demokratisk, per definition

Citat:
Ursprungligen postat av Loke.p
Enklaste frågan på länge.
"man" består av en massa kvarkar och leptoner utan medvetande eller handlingskraft.

Och på vad grundar du ditt antagande eller argument att både kvarkar samt leptoner saknar medvetande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in