• 6
  • 7
2009-04-06, 09:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Själen får väl närmast beskrivas som den upplevda/subjektiva/innehållsmässiga delen av hjärnaktiviteten.
Det tycker jag också. Jag har - ateist som jag är - aldrig haft något problem med att subjektivt anamma begreppet själ. Det passade bra in redan som 7-åring på upplevelsen av att vara ett levande medvetande, som samtidigt även är ett jag, ett självmedvetande och som i det inre känns som stabilt, lugnt, oförstörbart m.m.

Om man försöker titta på denna själ neurofysiologiskt, så måste den vara samma sak som självmedvetandet. Då är den definitivt inte hjärnan. Hjärnan är bara ett organ. Det kan inte heller vara minnen eller andra saker som eventuellt skulle kunna plockas fram till medvetandet, men som inte alltid är närvarande.
Själen=mind=medvetandet=självmedvetandet är i stället det för stunden aktiverade nätverket av neuroner, med Susan Greenfields ord: "the dominant working assembly of neurons".

Hur denna MIND fungerar, hur den kan vara så enhetlig och vilka möjligheter den har - allt det är ännu ett mysterium.
Citera
2009-04-06, 23:15
Medlem
.Kandidatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det låter som att du helt enkelt talar om minnen. Och minnen finns i allra högsta grad.

Kanske klumpigt formulerat. Menade helt enkelt att det är minnen och upplevelser som formar och skapar själen. Sen sa jag att jag inte tror själva själen i sig inte finns, inte att minnen inte finns.
Citera
2009-04-07, 00:07
Medlem
dennihsus avatar
Är det inte så att när man dör så försvinner 25 gram? Vissa säger att det är själen som försvinner.

(ursäkta lite halvt OfT)
Citera
2009-04-07, 00:45
Medlem
-FlashFront-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennihsu
Är det inte så att när man dör så försvinner 25 gram? Vissa säger att det är själen som försvinner.

(ursäkta lite halvt OfT)

Troligt, luften pyser
Citera
2009-04-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FlashFront-
Troligt, luften pyser
lite offT
kanske dumt att jämföra lungorna med en ballong, men när luften pyser i en ballong faller den ner på marken och "väger" mer. jävligt uselt förklarat men ni e smarta nog att förstå. Kan man inte dra den liknelsen med lugnorna? Att när luften pyser borde inte kroppen väga mindre, låter jävligt dumt i mina öron. Någon expert inom "luftpysar" området som kan hjälpa till här?
Citera
2009-04-08, 13:56
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
lite offT
kanske dumt att jämföra lungorna med en ballong, men när luften pyser i en ballong faller den ner på marken och "väger" mer. jävligt uselt förklarat men ni e smarta nog att förstå. Kan man inte dra den liknelsen med lugnorna? Att när luften pyser borde inte kroppen väga mindre, låter jävligt dumt i mina öron. Någon expert inom "luftpysar" området som kan hjälpa till här?
Luft har massa, som all annan materia. När den lämnar lungorna (eller ballongen), betyder det att kroppen förlorar lite massa = blir lättare. Prova att väga en full och en tom ballong.
Citera
2009-04-08, 14:29
Medlem
Citat:
Luft har massa, som all annan materia. När den lämnar lungorna (eller ballongen), betyder det att kroppen förlorar lite massa = blir lättare. Prova att väga en full och en tom ballong.
så är det förstås, men densitet spelar också en roll för vikten. en människa med fyllda lungor väger mindre än en människa med tomma lungor, om man väger människan i vatten

edit:
för övrigt finns det åtminstone en tråd som redan behandlar ämnet.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=694653
Senast redigerad av yidaki 2009-04-08 kl. 14:33.
Citera
2009-04-08, 14:45
Medlem
Citat:

Jo, det vet ja. att luft har massa. Okej, om man väger en tom ballong väger den mindre än en full? :/ faller mitt argument då
Citera
2009-04-08, 14:55
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Jo, det vet ja. att luft har massa. Okej, om man väger en tom ballong väger den mindre än en full? :/ faller mitt argument då
Om den gör det så faller ditt argument, ja.
Citera
2009-04-08, 14:56
Medlem
flipsters avatar
Enligt mig finns det ingen själ. Det är ett påfund människor kommit på.
Citera
2009-04-08, 14:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
för övrigt finns det åtminstone en tråd som redan behandlar ämnet.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=694653
Point taken. Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in