Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hehe, det är en lite elak frågeställning egentligen. Påminner om Sokratiska dialoger, där man alltid kommer fram till att ens åsikter inte har någon grund. (Vilket Derrida också sa 2000år senare...)
Ptja, jag gillar att leka med folk som har förutfattade meningar =) Katt och råtta, liksom ;D
Men hur kan en åsikt inte ha någon grund? Det håller jag inte med om; Jag vet vad jag anser, och jag är ganska säker på varför jag tycker så, i de flesta fall, och i alla fall de fall som jag själv anser vara relevanta. (Dvs, jag vet varför jag tycker att sex är åtminstone lite skönt, t.ex., vilket är en åsikt)
Jag har btw läst många av dina posts här på forumet - mitt intryck är att du är ganska öppensinnad och lite "all over the place"

Så nu frågar jag: Vad är din kosmologiska princip, om du ska sammanfatta den? Dvs, hur ser du på saker och ting. Om det är för Off-Topic, skicka privat
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Själv tror jag att att medvetandet börjar innan hjärnan skapas. För hur kan man tänka på något utan att ha något att tänka på, det vore en ganska absurd idé. Det mest logiska och rationella är att vi föds in i en förexisterande verklighet, som vi påverkar på vissa sätt, och som påverkar oss på andra sätt. Intersubjektivitet torde vara ett bevis för det... Kanske

Jag håller *typ* med, förutom att intersubjektivitet skulle vara ett bevis för något
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Allt ska gå att ifrågasätta. Evolution går också att ifrågasätta, men alla smarta och fritänkande individer kommer ändå till samma slutsats när bevisen börjar radas upp och bristen på bevis för andra teorier belyses.
Inte för att detta är min åsikt om saker och ting, men för att bevisa evolutionen måste man först 1. Anta att materia/rummet/tiden/etc beter sej konstant/beskriveligt, och 2. Att induktion är ett godtagbart sätt att erhålla kunskap igenom.
Och både 1. och 2. kan ifrågasättas och till och med förkastas med extremt agnostiska principer, eller vad vet jag
Citat:
Jag är ganska övertygad att medvetande är ett fenomen av hjärnans funktioner. Eller snarare att medvetande är en illusion och att vi liksom övriga djur bara handlar på instinkter, med enda undantag att våra hjärnor är kopplade på ett mycket mer dynamiskt vis.
Hur kan medvetande vara en illusion?
Och vad spelar hjärnans dynamiska struktur för roll?
Citat:
Ordet "liv" har stötts och nötts på tok för mycket. Det är ett imperfekt ord som fungerar bra i vardagen men mindre bra i filosofiska diskussioner. Det finns ingen konsensus om vad ordet egentligen betyder när man försöker koka bort att fläsk. Därför undviker jag ordet och tittar bara på vad som händer, det vi kan studera (arv och miljö).
?
"koka bort att fläsk"?
Jag håller för övrigt med.
Citat:
Jag spekulerar, men mina spekulationer utgår iaf från den fakta vi har. Sen kan man trolla med ord och säga att "vi existerar" innan vi föds eftersom att spermier/ägg har "liv" osv osv.. men det känns ju bara meningslöst.
Varför känns det meningslöst?
Pussah!