2008-06-17, 08:42
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgrom
Jag gav operativsystemet en ärlig chans, jag var positivt inställd och gav inte upp på direkten.

För det första crashade ubuntu ett antal gånger
, något som vissa linux-fantaster har sagt åt mig att linux aldrig gjorde. För det andra fungerade inte Snabel-a (jag skaffade support på fb men de kunde inte lösa det). För det tredje så uppdaterades inte tray-ikonerna, tillexempel nätverksikonen. För det fjärde så kunde inte texteditorn öppna upp stora filer (ett litet problem fast ändå jobbigt). För det femte så var stilen på ubuntu, enligt mig, ganska ful (den där kuben och det var dock VÄLDIGT Häftigt, men inget som man verkligen behöver i ett OS). För det sjätte så var programen ganska dåliga, många ut av dem i alla fall.

Ungefär samma upplevelse som för mig då.
Efter att ha gjort ungefär samma saker som jag brukar göra i Windows, Vista eller XP spelar ingen roll, brukar krascherna komma som brev på posten, och nu pratar jag inte ens om att leka i config-filer eller skriva random saker i terminalen.
Enbart sånt man kan göra genom menyerna och vanliga inställningar som bakgrunder, nätverk och liknande.

Och för varje problem som dyker upp gäller Google, enbart för att få reda på att det är "skitenkelt, du behöver bara skriva "sudo aptget snoof ftp getget movemove osv osv..." dvs, man ska KUNNA dessa kommando utantill för att få en fulllödig Linux-upplevelse!
Och sen säger de att det är enklare än att komma på att man vill ha ett ftp-program, googla efter vilket folk tycker är bäst och sen ladda ner installationsfilen...
Men alla är vi olika.

Ja, jag vet att jag låter ruskigt negativ till Linux, men saken är den att om sådär en månad eller så kommer jag att sitta här och installera det igen...
Citera
2008-06-17, 09:28
Medlem
rahanjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

Och för varje problem som dyker upp gäller Google, enbart för att få reda på att det är "skitenkelt, du behöver bara skriva "sudo aptget snoof ftp getget movemove osv osv..." dvs, man ska KUNNA dessa kommando utantill för att få en fulllödig Linux-upplevelse!

Haha ! Vad man känner igen sig . Men jag måste säga att min "första - första" linux upplevelse var helt problemfri, ubuntu har ett väldigt enkelt och logiskt gui (dock tack vare bossiemans blogg fick jag allt att funka, tur att jag valde den direkt istället för att köra på egen hand).

När jag kände att alla pratade så mycket skit om att man var noob när man körde ubuntu så valde jag att ta värsting disten (archlinux) och jävlar i helvetet rent ut sagt. Vilka problem jag hade! Dock hade jag lite grundkunskaper sedan innan (från ubuntu) men kommandona / pakethanteraren är ändå inte riktigt likadan (då man måste manuellt pilla i sin xorg.conf, rc.conf etc.).

Jag måste säga att jag hade väldiga problem där och var nära på att ge upp.
Men flashback var så jävla mycket till hjälp, och jag fick praktist taget hjälp genom hela installationen, från att rätta till ägarskap , till att få svenska chars!

Och jag måste säga det. Nu är linux det absolut ultimata för mig, då jag endast använder datorn för att se på film, programmera, msn eller ladda ner

Linux f0 sh0
Citera
2008-06-17, 12:57
Medlem
ojns avatar
Brutit ut ett antal inlägg som handlar om partitionering av hårddiskar → Linux + Windows - att partionera hårddisken.

/Moderator
Citera
2008-06-17, 13:13
Medlem
Jag har använt linux ett tag nu och allt fungerar helt utmärkt.

Jag gick direkt på att använda Gentoo istället för att ta den mesiga vägen med fjant-Ubuntu.

Jag har än så länge inte stött på några problem jag inte har kunnat lösa.
Det är skönt att äntligen ha ett system som inte kraschar eller går trögt, till skillnad från tex XP och Vista (Vista avinstallerade jag efter typ en kvart).
Citera
2008-06-17, 14:13
Medlem
X_surfers avatar
Min första linuxupplevelse var att jag försökte installera Fedora Core 1 rc2 (tror jag det var) och fick en kernelpanic
efter detta provade jag Red Hat, Mandrake, Mandriva 2005 LE, vilka jag inte trivdes med, och provade SuSE Linux 9.0 personal vilket funkade skapligt fortsatte sedan med Suse OpenSuSE fram tills 10.2 sen provade jag Ubuntu numera dualbootar jag då och då emellan Ubuntu och Vista

Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Det gör den visst, och eftersom jag är så snäll talar jag om hur du hittar den: Filter > Förvräng > IWarp

oftopic:
Visst är det en motsvarande funktion men den är inte alls i klass med Liqiudfy i PS.

Du har tex ingen riktig zoom i Iwarp, du ser inte heller storleken på penseln du jobbar med.
Senast redigerad av X_surfer 2008-06-17 kl. 14:18.
Citera
2008-06-17, 14:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constantiuos
Jag har använt linux ett tag nu och allt fungerar helt utmärkt.

Jag gick direkt på att använda Gentoo istället för att ta den mesiga vägen med fjant-Ubuntu.

Jag har än så länge inte stött på några problem jag inte har kunnat lösa.
Det är skönt att äntligen ha ett system som inte kraschar eller går trögt, till skillnad från tex XP och Vista (Vista avinstallerade jag efter typ en kvart).

Alltså, jag vill verkligen inte låta som en fanboy, men jag har aldrig upplevt så många och oförklarliga krascher som i Linux...de gånger det hänt i Windows har jag antingen vetat att det var på gång, pga överklockning t ex, men i Linux har det bara smällt till efter jag försökt få igång ljudet och liknande...
Som sagt, jag säger inte detta för att jag avskyr Linux, men det är min upplevelse av det.
Citera
2008-06-17, 17:21
Medlem
SLOBs avatar
Håll topic nu Det här är icke ännu en tråd om Linux saknar program eller om Linux eller Windows är det mest stabila OSet, eller hur man gör för att få @ under Ubuntu.

mod
Citera
2008-06-20, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

Dagens ungdom.

När jag började köra Unix 1998 så hade jag fortfarande DOS i ganska färskt minne (det var dessutom inte ovanligt att man behövde starta om Win98 i DOS-läge för att spela vissa spel), så att skriva kommandon upplevdes inte alls som speciellt jobbigt, särskilt inte när jag insåg hur kraftfull kommandotolken faktiskt var. DOS/Windows 9X kommandotolk command.com var ju rena skräpet i jämförelse.

Men nuförtiden när dagens unga är så vana vid peka-och-klicka så upplevs det naturligtvis som oändligt jobbigt att behöva skriva några bokstäver på tangentbordet. Jag menar, i Word skriver man ju genom att rita bokstäverna med musen.
Citera
2008-06-20, 02:18
Medlem
d3vions avatar
Drog hem Fedora Core för ett år sen eller något för att se vad allt linux-snack verkligen handlade om. Någorlunda snyggt och hade lite funktioner jag saknar i XP (t.ex. flera "virtuella" skrivbord!), men det höll helt enkelt inte för de saker jag vill kunna göra.

Jag spelar en del (eller väldigt mycket på den tiden) och vill kunna dra igång nått skönt lir utan att behöva starta om datorn. Håller också på en del med C#, vilket blev väldigt krångligt på linux. Slutade med att jag började emulera Windows på min Linuxinstallation Då kändes det väldigt meningslöst och det slutade med att skiten åkte ut igen.

Hade nog kunnat tänka mig att använda ett linuxsystem ifall jag inte var beroende av så mycket windowsprogram.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av init
Men nuförtiden när dagens unga är så vana vid peka-och-klicka så upplevs det naturligtvis som oändligt jobbigt att behöva skriva några bokstäver på tangentbordet. Jag menar, i Word skriver man ju genom att rita bokstäverna med musen.
Haha, sant. Hade gärna lekt med kommandon men det är så jobbigt att nöta in dem! Det jag skriver i Word kan jag redan ju...
Senast redigerad av d3vion 2008-06-20 kl. 02:21.
Citera
2008-06-20, 02:39
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Dagens ungdom.

När jag började köra Unix 1998 så hade jag fortfarande DOS i ganska färskt minne (det var dessutom inte ovanligt att man behövde starta om Win98 i DOS-läge för att spela vissa spel), så att skriva kommandon upplevdes inte alls som speciellt jobbigt, särskilt inte när jag insåg hur kraftfull kommandotolken faktiskt var. DOS/Windows 9X kommandotolk command.com var ju rena skräpet i jämförelse.

Det han menade var nog som sagt snarare att man ska veta vilka kommandom man ska använda i olika sammanhang och för en nybörjare är det kanske inte alltid helt uppenbart vilket kommando som gör vad...
Citera
2008-06-20, 03:20
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
oftopic:
Visst är det en motsvarande funktion men den är inte alls i klass med Liqiudfy i PS.

Du har tex ingen riktig zoom i Iwarp, du ser inte heller storleken på penseln du jobbar med.
OT: Har inte jobbat så mycket med det, men du har nog rätt. Jag sa inte att det var bra, bara att det finns en motsvarighet i GIMP. Menmen, den funktionen lär de ju förbättra så småningom. Inget att grina över imo. Men visst, photoshop är tyvärr fortfarande bättre ö.h.t.

OnT: Constantiuos, berätta mer. Hur lång tid tog det att lära sig? Fördelar mot Ubuntu?
Citera
2008-06-25, 21:42
Medlem
Finlirets avatar
Min första upplevelse osm den är nu är lite sisådär.
Kommer inte in på internet och vet inte vad jag gjort för fel. Han inställt på trådlös, skrivit in att ESSID är 3Com samt mitt lösenord. Men det funkar inte.
Någon vänlig som kan bistå med hjälp?

för jag tänker då fan inte ge mig! Det ska gå!

BTW, funkade ett tag efter att jag pillat här och där men efter omstart var det no more.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in