2008-06-17, 08:42
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgrom
Jag gav operativsystemet en ärlig chans, jag var positivt inställd och gav inte upp på direkten.
För det första crashade ubuntu ett antal gånger, något som vissa linux-fantaster har sagt åt mig att linux aldrig gjorde. För det andra fungerade inte Snabel-a (jag skaffade support på fb men de kunde inte lösa det). För det tredje så uppdaterades inte tray-ikonerna, tillexempel nätverksikonen. För det fjärde så kunde inte texteditorn öppna upp stora filer (ett litet problem fast ändå jobbigt). För det femte så var stilen på ubuntu, enligt mig, ganska ful (den där kuben och det var dock VÄLDIGT Häftigt, men inget som man verkligen behöver i ett OS). För det sjätte så var programen ganska dåliga, många ut av dem i alla fall.
För det första crashade ubuntu ett antal gånger, något som vissa linux-fantaster har sagt åt mig att linux aldrig gjorde. För det andra fungerade inte Snabel-a (jag skaffade support på fb men de kunde inte lösa det). För det tredje så uppdaterades inte tray-ikonerna, tillexempel nätverksikonen. För det fjärde så kunde inte texteditorn öppna upp stora filer (ett litet problem fast ändå jobbigt). För det femte så var stilen på ubuntu, enligt mig, ganska ful (den där kuben och det var dock VÄLDIGT Häftigt, men inget som man verkligen behöver i ett OS). För det sjätte så var programen ganska dåliga, många ut av dem i alla fall.
Ungefär samma upplevelse som för mig då.
Efter att ha gjort ungefär samma saker som jag brukar göra i Windows, Vista eller XP spelar ingen roll, brukar krascherna komma som brev på posten, och nu pratar jag inte ens om att leka i config-filer eller skriva random saker i terminalen.
Enbart sånt man kan göra genom menyerna och vanliga inställningar som bakgrunder, nätverk och liknande.
Och för varje problem som dyker upp gäller Google, enbart för att få reda på att det är "skitenkelt, du behöver bara skriva "sudo aptget snoof ftp getget movemove osv osv..." dvs, man ska KUNNA dessa kommando utantill för att få en fulllödig Linux-upplevelse!
Och sen säger de att det är enklare än att komma på att man vill ha ett ftp-program, googla efter vilket folk tycker är bäst och sen ladda ner installationsfilen...

Men alla är vi olika.
Ja, jag vet att jag låter ruskigt negativ till Linux, men saken är den att om sådär en månad eller så kommer jag att sitta här och installera det igen...