2008-06-16, 00:43
Bannlyst
Min första kontakt med Linux var med Linux Mandrake år nångång mellan år 2000-2002 som fanns med i PC-hemma..Sedan dess har jag nog prövat dom flesta Ubuntu versionerna..
Citera
2008-06-16, 01:02
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Min första kontakt med Linux var slackware 7 eller slackware 8. Efter mycket om och men, med speciellt LILO, fick jag igång det. Fick dock inte igång X och fick fippla med konffilen och läsa på internet genom links för att få det att funka.

Lyckan var enorm när jag fick upp den där shackbrädebakgrunden och kryssmuspekaren, även om jag inte fick upp ett GUI
Citera
2008-06-16, 14:15
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelp
Började min upplevelse med Ubuntu, och fortsatte. Satt och mös länge av stabiliteten och enkelheten. Kan idag irritera mig något på att jag inte har koll på terminalen och hur man integrerar program med varandra samt fixar med plug-ins osv. Men alla problem jag har beror på mig, och det känns skönt.

Och lite på att liquifyfunktionen från PS inte finns i GIMP.
Det gör den visst, och eftersom jag är så snäll talar jag om hur du hittar den: Filter > Förvräng > IWarp

OnT:

Min första var med Ubuntu 7. Fattade inte så mycket och tog bort den efter några dagar. Gjorde ett nytt försök för ett par månader sen i och med Hardy Heron och är idag mycket nöjd. Ett tips till nya är att ha tålamod och läsa guider och sånt.
Senast redigerad av djb2 2008-06-16 kl. 14:18.
Citera
2008-06-16, 16:43
Medlem
SLOBs avatar
Tror jag testade Redhat och OpenLinux som första upplevelse. Jag tyckte OpenLinux var jävligt pigg i att det var grafiskt nästan rakt igenom installationsprocessen. Plus för att man kunde spela tetris medans OSet installerades. Kommer ihåg att det var ett fasligt pulande med fstab samt att jag förvånades över att man var tvungen att montera och avmontera disketter.

Sen har jag kommit och gått i Linuxvärlden - oftast har det stupat på att hårddiskar blivit fulla och jag spelar spel, så Linuxinstallationerna har fått maka på sig.
Citera
2008-06-16, 21:37
Medlem
Dreass avatar
Körde Ubuntu 7.04 i skolan för första gången, gillade det hyffsat men eftersom det var i skolan så lekte vi inte alltför mycket. Installerade 8.04 idag på min dator och får se hur länge det får vara kvar.

Gillar upplägget och allt är så enkelt med 8.04, ska försöka få igång whine framöver, har hört att det är rätt enkelt.
Citera
2008-06-16, 23:35
Medlem
StillFrees avatar
Första kontakten med linux var för cirka ett halvår sedan, skaffade archlinux och har kvar det nu med
Citera
2008-06-17, 03:15
Medlem
FolkeYs avatar
Min första Linux upplevelse var en mardröm. Det var en tidig Ubuntu version och det slutade hela tiden med massa felmedelanden. När jag blev äldre så satte man sig bara ner och tvingade sig själv att lära sig grunderna, vilket är den tråkiga delen enligt mig..

Dagens nybörjare till Linux har det ganska enkelt vilket är bra då det lockar fler till att använda det.
Citera
2008-06-17, 05:27
Medlem
Julen 1998 fick man med redhat 5.0 i PC+(senare och tidigare datormagazin). Lyckan var total när jag installerat det och körde igång xsnow tidigt på julafton-morgonen.
Citera
2008-06-17, 07:04
Bannlyst
Min första ubuntu-upplevelse var "Snyggt operativsystem". Men sedan insåg jag hur usel kvalite det höll.
Citera
2008-06-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgrom
Min första ubuntu-upplevelse var "Snyggt operativsystem". Men sedan insåg jag hur usel kvalite det höll.

Vad är det som är så kasst? Specificera tack.
Citera
2008-06-17, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cupe
Vad är det som är så kasst? Specificera tack.
Jag gav operativsystemet en ärlig chans, jag var positivt inställd och gav inte upp på direkten.

För det första crashade ubuntu ett antal gånger, något som vissa linux-fantaster har sagt åt mig att linux aldrig gjorde. För det andra fungerade inte Snabel-a (jag skaffade support på fb men de kunde inte lösa det). För det tredje så uppdaterades inte tray-ikonerna, tillexempel nätverksikonen. För det fjärde så kunde inte texteditorn öppna upp stora filer (ett litet problem fast ändå jobbigt). För det femte så var stilen på ubuntu, enligt mig, ganska ful (den där kuben och det var dock VÄLDIGT Häftigt, men inget som man verkligen behöver i ett OS). För det sjätte så var programen ganska dåliga, många ut av dem i alla fall.
Citera
2008-06-17, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgrom
Jag gav operativsystemet en ärlig chans, jag var positivt inställd och gav inte upp på direkten.

För det första crashade ubuntu ett antal gånger, något som vissa linux-fantaster har sagt åt mig att linux aldrig gjorde. För det andra fungerade inte Snabel-a (jag skaffade support på fb men de kunde inte lösa det). För det tredje så uppdaterades inte tray-ikonerna, tillexempel nätverksikonen. För det fjärde så kunde inte texteditorn öppna upp stora filer (ett litet problem fast ändå jobbigt). För det femte så var stilen på ubuntu, enligt mig, ganska ful (den där kuben och det var dock VÄLDIGT Häftigt, men inget som man verkligen behöver i ett OS). För det sjätte så var programen ganska dåliga, många ut av dem i alla fall.

1. Det gjorde det för mig de första gångerna också, eller rättare sagt, Synaptic. Jag gav inte upp där.

2. @ i Ubuntu är ett välkänt fenomen, finns massor med info om det.

3. ..

4. "texteditorn" = ? Jag har då inte haft några problem med det.

5. Ja, Ubuntu direkt ur paketet är jävligt fult, men det är ju mest tack vara Gnome. xubuntu ser bättre ut, men fortfarande inte bra. Det är ju dock det som är fördelen med linux, att du kan konfiguera det precis som DU vill ha det.
Du kan väl inte påstå att detta är fult? http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=706

Jo visst kan du det, men då kanske du förstår att du kan konfiguera det PRECIS som du vill ha det.
Och kom för fan inte och säg att "programmen är dåliga", vilka program? Dåliga på vilket sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in