• 1
  • 2
2008-06-15, 19:57
Bannlyst
Fatta vad häftigt, för första gången är jag inne i en Linux
Kubuntu med KE45 - typ. Eller nåt sånt.
Jag gillar det bättre än Ubuntu, som var tråkigt, brunt och kändes som mac.
Nej, det här är grejen för oss som gillar Windows. Upplevelsen är total, och jag har just installerat Firefox. Först kraschade installationsprogrammet 4 gånger dock.
Vad anser ni om er första Linux-upplevelse - var den lika fin som min?
Citera
2008-06-15, 20:00
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Upplevelsen är total, och jag har just installerat Firefox. Först kraschade installationsprogrammet 4 gånger dock.

Mycket krångel och trassel - och till slut fungerar inte allt som det skall ändå. Slutar med att Windows åker in igen
Citera
2008-06-15, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
Mycket krångel och trassel - och till slut fungerar inte allt som det skall ändå. Slutar med att Windows åker in igen

haha.. men jag har inte installerat på riktigt, utan körde den där varianten där man installerar ett program i windows som gör så att när man bootar kan man välja ubuntu/kubuntu/xubuntu som körs typ inne i en virtuell maskin. På så vis är det bara att avinstallera kubuntu från windows sen som ett vanligt program. Bekvämt! Man fick vid installationen välja hur mycket man skulle ge programmet - så jag har avsatt 15 GB åt detta. Får se om man ledsnar eller blir hooked, Ubuntu avinstallerade jag efter en timme. Men Kubuntu med KDE tycker jag känns mysigare
Citera
2008-06-15, 20:20
Medlem
kentabarss avatar
Citat:
haha.. men jag har inte installerat på riktigt, utan körde den där varianten där man installerar ett program i windows som gör så att när man bootar kan man välja ubuntu/kubuntu/xubuntu som körs typ inne i en virtuell maskin. På så vis är det bara att avinstallera kubuntu från windows sen som ett vanligt program. Bekvämt! Man fick vid installationen välja hur mycket man skulle ge programmet - så jag har avsatt 15 GB åt detta. Får se om man ledsnar eller blir hooked, Ubuntu avinstallerade jag efter en timme. Men Kubuntu med KDE tycker jag känns mysigare

Använder du dig av Wubi? När jag körde det så upplevde jag att mitt Linux buggade rätt mycket.
Citera
2008-06-15, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kentabars
Använder du dig av Wubi? När jag körde det så upplevde jag att mitt Linux buggade rätt mycket.

Ja just det, Wubi, wubi-install hette sidan jag tog ner det från. Det kanske har med Wub att göra att det kraschade i början? Jag tänkte att det berodde på att det var den här senaste versionen av ... KD.. KE.. eller vad det nu heter.
Men jag gillar hursomhelst klart denna version (Kubuntu ) bättre än Ubuntu.
Kanske är det för att det är mer likt Windows.
Citera
2008-06-15, 20:26
Medlem
kentabarss avatar
Citat:
Ja just det, Wubi, wubi-install hette sidan jag tog ner det från. Det kanske har med Wub att göra att det kraschade i början? Jag tänkte att det berodde på att det var den här senaste versionen av ... KD.. KE.. eller vad det nu heter.
Men jag gillar hursomhelst klart denna version (Kubuntu ) bättre än Ubuntu.
Kanske är det för att det är mer likt Windows.

Du kan ju ladda ner hela Kubuntu och bränna ut och installera, i installation kan du välja att behålla dina windows partition och på så sätt har du två "rejäla" os som aldrig krånglar.
Citera
2008-06-15, 20:40
Medlem
Mycket dålig första upplevelse,
program som krashar, fult interface, som var ännu krångligare att ändra (ubuntu) eftersom man måste ändra del för del.
videospelare som är osmidiga, och dåligt stöd för codec (wmv).
mp3spelare (prövade alla) med sjukt dåligt stöd för stora(!) mediabibliotek.
beryl var jävligt överhypat och såg inte lika fräsht ut i "verkligheten"
dåliga IMs!
dåligt för gamers. fick igång wow, men prestandan klart försämrad.

detta var ubuntu 5-6 nånting. sen prövade jag ubuntu 8, med samma resultat.
har gått tillbaks till windows XP och nöjt mig med firefox, msn messenger, winamp och skype.
Citera
2008-06-15, 20:56
Bannlyst
Citat:
Fatta vad häftigt, för första gången är jag inne i en Linux
Kubuntu med KE45 - typ. Eller nåt sånt.
Jag gillar det bättre än Ubuntu, som var tråkigt, brunt och kändes som mac.
Nej, det här är grejen för oss som gillar Windows. Upplevelsen är total, och jag har just installerat Firefox. Först kraschade installationsprogrammet 4 gånger dock.

Min första linux-upplevelse var spännande, kändes som mycket mystik runt det.
Men det tog mig några månader att komma in i det. massor av problem, kanske mest p g a min okunskap vill jag minnas. Men efterhand började jag förstå
allting och insåg alla fördelar med flexibiliteten.

Min första linuxinstallation blev Slackware 3.0 och då var det
inte så självklart allting, som det är idag.
Citera
2008-06-15, 20:58
Medlem
darkdeds avatar
Jag blev tvingad till att installera ubuntu, bajs va det enda jag tänkte tills jag åter igen fick windows
Citera
2008-06-15, 21:08
Medlem
korqs avatar
Hade en väldigt ny dator när jag först provade på linux så mitt ljudkort hade inga drivrutiner, men med fulhax och scripts fungerade det till slut.
Annars har det varit perfekt förutom Flash i Firefox som jag inte fick igång tills en uppdatering kom.
För närvarande sitter jag dock i XP för jag har lirat WC3 och Gothic 3... mycket mysigt.

Hade dock dessa spelen fungerat klockrent så hade jag utan tvekan kastat windows-partitionen åt helvete
Citera
2008-06-15, 23:29
Medlem
joelps avatar
Började min upplevelse med Ubuntu, och fortsatte. Satt och mös länge av stabiliteten och enkelheten. Kan idag irritera mig något på att jag inte har koll på terminalen och hur man integrerar program med varandra samt fixar med plug-ins osv. Men alla problem jag har beror på mig, och det känns skönt.

Och lite på att liquifyfunktionen från PS inte finns i GIMP.
Citera
2008-06-16, 00:01
Medlem
Första gången jag försökte mig på linux var runt 2000 med en Mandrake cd jag hade fått med en datortidning. Jag hade en ny och cool ata100 kontroller som inte hittades så jag gav upp direkt.

Andra gången var med en netinstall av debian testing runt 2002 och det gick bra. Den använde KDE-2 som inte var något vidare. Om man i konqueror höll inne F5 så den refresha hela tiden dröjde det bara några sekunder innan segmenteringsfel.

Det som fick mig att bli kvar i linuxvärlden var kombinationen mplayer och DCGUI. Jag ansåg att DCGUI var mycket bättre än DC++ eftersom det klara av segmented downloads plus att den kunde söka igenom alla hubbar på publika listan (innan ancient spirit blivit stor). Jag boota up linux för att ladda ner filmer och boota sedan om till windows för att kolla på filmerna jag tankat. Mycket drygt så jag fixa mplayer, vilket var det första programmet jag kompilera själv och efter det fanns det inte mycket anledning att gå tillbaka till windows.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in