• 5
  • 6
2009-05-22, 03:36
Medlem
Forgs avatar
Min första riktiga Linux-upplevelse var typ 5 timmar med Gentoo Manual (då jag inte var vid datorn hela tiden). Och sedan Kernel Panic
Citera
2009-05-22, 10:59
Medlem
Holger Meinss avatar
Jag började titta åt Linux-hållet i april 2007. Jag frågade runt på olika forum och blev rekommenderad antingen openSuSE eller Ubuntu, och eftersom Ubuntu låg på 700 MB och suse var på en DVD-skiva (något som jag inte hade vid tillfället) blev det Ubuntu.
Installationen drog dock ut på tiden och det var inte förrän slutet av maj/början av juni som jag kom igång. Jag kommer ihåg att jag hade stora problem med att installera Feisty Fawn, pga. att grafikdrivrutinerna inte fungerade med LiveCD (ATI Mobility Radeon X1300). Detta resulterade att jag istället började med 6.10 för att därifrån ta mig till 7.04. När jag väl fick ordning på det (efter ca. 5-10 ominstallationer) så blev jag mycket imponerad, trots att jag hade väldiga problem med ljud och flashplayer. Under de första 2 veckorna ominstallerade jag nog ibland 2 ggr per dag. Jag bestämde mig för att fortsätta och nu ca. 2 år senare kör jag Ubuntu 8.10 och är rätt nöjd, enda problemet är att Jaunty alltid fuckar upp min /home-partition.
Citera
2009-05-22, 14:49
Medlem
Wobins avatar
Min första Linux upplevelse var inte så kul, installerade Redhat i hopp om att det skulle vara snabbt och stabilt. Från första och med booten så tog det ungefär 10minuter innan man kom in i operativsystemet, sedan följdes detta av krasher, drivrutinsproblem och installationsproblem.

Har kört Ubuntu och tyckt att det har varit helt ok, men alltid kommit till den punkten då man saknar något windowsprogram som inte fungerar i Wine och ej finns till Linux.

På mitt tidigare jobb så hade vi en UNIX miljö som vi anslut till via Putty, denna var riktigt skön att sitta och arbeta i efter att man hade kommit in i det. När jag ska skaffa en laptop var det tänkt att det ska vara ett Linux operativsystem på den.
Citera
2009-06-09, 00:23
Medlem
Ireqoms avatar
Min första linux ubuntu upplevelse började för några dagar sedan på min Asus aspire one dator. Har lyckats installera wine för att få igång msn messenger men msn är bara en blå tom ruta så det gick inge bra och resulterade med att sitta på web messenger

sen har jag nog bara problem med att installera program för övrigt inom linux. Får alltid något felmeddelande eller "This program is out of date" någonting.. så trycker jag på reverse eller vad knappen heter, utan att något händer Haha så det går väll sådär halv dåligt för mig men jag ska behålla Linux på den för att lära mig det. Jag gillar det skarp!
Citera
2009-06-09, 00:40
Medlem
Ireqorn: Testa med programmet "Lägg till/Ta bort program" som finns i menyerna längst upp
För msn kan jag rekommendera Pidgin som finns från början, eller aMSN om du vill ha en msn-liknande klient.

Min första upplevelse var 2008, en klasskompis hade fixat ubuntu och blev sugen att testa. Det blev en Wubi-install som inte används för så mycket.
"Genombrottet" kom när skaffade laptop och kom på att det var mycket enklare att programmera i linuxmiljö och gillar att terminalen är så mycket starkare än windows kommandotolk. Efter det har jag testkört debian, linux mint, arch och opensuse men har fallit tillbaka till ubuntu efter någon vecka igen.
Citera
2009-06-09, 03:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Min första linux upplevelse var redhat 5 tror jag, fick det med en amerikansk datortidning. Tyckte det var en tokhäftig bedrift att jag lyckades redigera konfigurationsfilen för x-servern. Fick aldrig igång ljudet trots idogt pillande. Lade ner hela projektet efter någon vecka.
Citera
2009-06-09, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Min första linux ubuntu upplevelse började för några dagar sedan på min Asus aspire one dator. Har lyckats installera wine för att få igång msn messenger men msn är bara en blå tom ruta så det gick inge bra och resulterade med att sitta på web messenger

sen har jag nog bara problem med att installera program för övrigt inom linux. Får alltid något felmeddelande eller "This program is out of date" någonting.. så trycker jag på reverse eller vad knappen heter, utan att något händer Haha så det går väll sådär halv dåligt för mig men jag ska behålla Linux på den för att lära mig det. Jag gillar det skarp!

Ta upp terminalen och skriv;
sudo apt-get install emesene

En mycket skönare MSN klient och som dessutom inte laggar när man använder den, vilket program som man kör i wine har en förmåga att göra.
Citera
2009-06-09, 08:11
Medlem
Rubensteins avatar
min första upplevelse var ubuntu 7.04 då gick det inte bra inte mycket som funkade så jag gav upp. tog upp ubuntu i höstas igen och idag är jag mycket nöjd med lite hjälp från forumet och så. nu kör jag ubuntu på båda mina maskiner, fast just nu dualbootar min stationära för att testa om windows 7 är nått att ha. men jag gillar friheten i ubuntu kan få det att se ut precis som man vill och en av de mest beroendeframkallande funktionerna tycker jag är wooblywindows lustigt nog.
Citera
2009-06-09, 13:36
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venT
Ta upp terminalen och skriv;
sudo apt-get install emesene

En mycket skönare MSN klient och som dessutom inte laggar när man använder den, vilket program som man kör i wine har en förmåga att göra.

Har gjort det nu! tack för tipset =)
Citera
2009-07-06, 22:38
Medlem
Vet inte om detta har nämnts

sudo apt-get install wine-doors

Så får du ett "program" som du kan installer saker som spotify, steam, 3dmark osv i wine direkt (windows "emulering")
Citera
2009-07-06, 22:48
Medlem
Vrövhåls avatar
Min första linuxupplevelse var med Slackware i början av 2000-talet, fick dock aldrig det att funka ordentligt.
Första någorlunda positiva upplevelsen med Linux var en Debian-installation, dock fick man kompilera om kärnan ett par gånger och slita sitt hår många gånger innan allt fungerade.
Citera
2009-07-07, 07:44
Medlem
Mustighets avatar
slackware var min första upplevelse också..
mycket krångel med saker som att tex bara få internet å funka.. men jag fick allt att fungera till sist faktiskt..
tyvärr är jag spelfantast, så jag hamnar alltid till sist ändå i windows..
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in