• 1
  • 2
2008-06-17, 00:38
Bannlyst
Jag är inne i Lunux nu igen. Kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen att ett litet operativsystem klarar sig på 15 GB hårddiskutrymme

Om jag skulle vilja installera det på riktigt, är det svårt? Som det är nu får man välja operativsystem vid boot. Finns det något riktigt sätt att installera linux på som gör att det bli så också?
Citera
2008-06-17, 00:51
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Jag är inne i Lunux nu igen. Kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen att ett litet operativsystem klarar sig på 15 GB hårddiskutrymme

Om jag skulle vilja installera det på riktigt, är det svårt? Som det är nu får man välja operativsystem vid boot. Finns det något riktigt sätt att installera linux på som gör att det bli så också?

Svar ja. Berätta hur du vill partitionera / hur dina hårddiskar ser ut så ska vi nog se till att kunna hjälpa dig.

(Ex. Jag har två diskar. Jag vill installera Windows Vista på den ena. Ubuntu på min andra disk, fast bara på de första 100GB. Resten ska vara en NTFS Partition som Vista kan använda. Windows ska bootas automatiskt, men jag ska ha 3 sekunder på mig att välja Ubuntu om jag vill.)
Citera
2008-06-17, 01:00
Bannlyst
Jag har en hårddisk som är indelad i partitionerna C: och D:

C: är huvudhårddisken på 250 Gb. Här är också windows installerat.

På D: som bara är på 4 GB ligger installationsfiler för windows (har windowsXP som är förinstallerat, utan att jag fick med skiva, det kallas OEM tror jag?)

Jag skulle isåfall behöva skapa en ny partition antar jag.
Citera
2008-06-17, 01:29
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Jag har en hårddisk som är indelad i partitionerna C: och D:

C: är huvudhårddisken på 250 Gb. Här är också windows installerat.

På D: som bara är på 4 GB ligger installationsfiler för windows (har windowsXP som är förinstallerat, utan att jag fick med skiva, det kallas OEM tror jag?)

Jag skulle isåfall behöva skapa en ny partition antar jag.

Aha, vad smart med 4g partitionen för XP. Vill du ha kvar din nuvarande XP-installtion gör du så här:

Skriv diskmgmt.msc i "kör-dialogen", gå sedan till fliken "Disk management" (vet ej vad den heter på svenska). Där ska din hårddisk synas. Välj din stora 250g partition och sedan "krymp". (Detta ska fungera, eftersom det inte är några systemfiler på denna partition). Du måste självklart ha minst så mycket ledigt utrymme så att du kan krympa ner partitionen. (Eventuellt måste du defragmentera partitionen också, men det tror jag inte.) När du krympt ner partitionen lär du få en del oallokerat utrymme, förslagsvis minst 10gig. Det är på denna du ska installera Ubuntu

Sätt i Ubuntu-skivan och starta om datorn genom att använda det extremt tuffa kommandot "shutdown -r -t 10" i cmd.exe. Boota med CD-skivan (du måste ställa in boot-priority i BIOS. Detta kan jag inte hjälpa dig med då det är olika på olika moderkort. Dessutom kan du väl redan det?)

Välj installera Ubuntu, välj språk och sånt skit. Följ gärna bossiemans guide. När du kommer till partitioneringen, välj manuell och skapa först en partition för swap på det oallokerade utrymmet (384 mb typ). Sen skapar du en Ext3 partition med monteringspunkten "/". Den kan vara maxstorlek. Du kan skapa en speceill partition för "/home" också (läs bossiemans blog). Sen är det bara att köra. Ubuntu installeras.

Är ganska säker på att XP:s bootloader kommer vara primary, dvs den kommer automatiskt starta XP först utan alternativ. Då startar du XP och använder dig av programmet Eacy BCD för att skapa dual boot grejen. Har inte använt det själv men har hört mycket gott om det.

Lycka till
Citera
2008-06-17, 02:44
Bannlyst
Tack för det utförliga svaret. Jag skall försöka genomföra det efter dina anvisningar. Jag återkommer imorgon med rapport! (intresseklubben står redo med anteckningsblocken..)
Citera
2008-06-17, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentabars
Du kan ju ladda ner hela Kubuntu och bränna ut och installera, i installation kan du välja att behålla dina windows partition och på så sätt har du två "rejäla" os som aldrig krånglar.

Ett rejält OS som aldrig krånglar. *
Citera
2008-06-17, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Aha, vad smart med 4g partitionen för XP. Vill du ha kvar din nuvarande XP-installtion gör du så här:

Skriv diskmgmt.msc i "kör-dialogen", gå sedan till fliken "Disk management" (vet ej vad den heter på svenska). Där ska din hårddisk synas. Välj din stora 250g partition och sedan "krymp". (Detta ska fungera, eftersom det inte är några systemfiler på denna partition).

windows är ju installerat på c: - partitionen (den på 250, d; är bara för "startskivan") det är på c; windowsmapp ligger och också där jag har "mina dokument" program, osv. Är detta något som hindrar att jag krymper denna partition?
Citera
2008-06-17, 11:25
Bannlyst
Citat:
windows är ju installerat på c: - partitionen (den på 250, d; är bara för "startskivan") det är på c; windowsmapp ligger och också där jag har "mina dokument" program, osv. Är detta något som hindrar att jag krymper denna partition?

Jag hittar allvarligt talat inget kommando för att krympa partitionen genom "diskhanteringen"-programmet! Finns den verkligen där?
Citera
2008-06-17, 13:13
Medlem
kentabarss avatar
När jag bytte från Windows till Linux här om dagen så frågar den vid installation om jag vill skriva över hela hårddisken eller om jag vill spara windows partioionen. Jag valde att skriva över hela hårddisken så klart eftersom att jag hatar Windows just nu. Men man kunde iallafall välja hur stora linux partitionen skulle vara så det är nog den bästa lösningen tror jag.
Citera
2008-06-17, 14:00
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jag hittar allvarligt talat inget kommando för att krympa partitionen genom "diskhanteringen"-programmet! Finns den verkligen där?

Kommandot för att krympa partitioner tillkomst först i Vista.
Ubuntu kan dock krympa dina partitioner självt..
Se bara till att du väljer att partitionera din disk manuellt när du installerar Ubuntu
Citera
2008-06-17, 14:14
Medlem
djb2s avatar
Ah, satan. Visste inte att det var en vista-påkomst. Känner inte till hur man krymper från ubuntu. I övrigt kan du nog följa min "guide".
Citera
2008-06-19, 06:48
Medlem
gParted, mycket smidigt. http://gparted.sourceforge.net/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem