Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Jag har en hårddisk som är indelad i partitionerna C: och D:
C: är huvudhårddisken på 250 Gb. Här är också windows installerat.
På D: som bara är på 4 GB ligger installationsfiler för windows (har windowsXP som är förinstallerat, utan att jag fick med skiva, det kallas OEM tror jag?)
Jag skulle isåfall behöva skapa en ny partition antar jag.
Aha, vad smart med 4g partitionen för XP. Vill du ha kvar din nuvarande XP-installtion gör du så här:
Skriv
diskmgmt.msc i "kör-dialogen", gå sedan till fliken "Disk management" (vet ej vad den heter på svenska). Där ska din hårddisk synas. Välj din stora 250g partition och sedan "krymp". (Detta
ska fungera, eftersom det inte är några systemfiler på denna partition). Du måste självklart ha minst så mycket ledigt utrymme så att du kan krympa ner partitionen. (
Eventuellt måste du defragmentera partitionen också, men det tror jag inte.) När du krympt ner partitionen lär du få en del oallokerat utrymme, förslagsvis minst 10gig. Det är på denna du ska installera Ubuntu
Sätt i Ubuntu-skivan och starta om datorn genom att använda det extremt tuffa kommandot "
shutdown -r -t 10" i cmd.exe. Boota med CD-skivan (du måste ställa in boot-priority i BIOS. Detta kan jag inte hjälpa dig med då det är olika på olika moderkort. Dessutom kan du väl redan det?)
Välj installera Ubuntu, välj språk och sånt skit. Följ gärna
bossiemans guide. När du kommer till partitioneringen, välj manuell och skapa först en partition för swap på det oallokerade utrymmet (384 mb typ). Sen skapar du en Ext3 partition med monteringspunkten "/". Den kan vara maxstorlek. Du kan skapa en speceill partition för "/home" också (läs bossiemans blog). Sen är det bara att köra. Ubuntu installeras.
Är ganska säker på att XP:s bootloader kommer vara primary, dvs den kommer automatiskt starta XP först utan alternativ. Då startar du XP och använder dig av programmet
Eacy BCD för att skapa dual boot grejen. Har inte använt det själv men har hört mycket gott om det.
Lycka till