2009-05-21, 14:04
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Robin Söderling - Rainer Schuettler 6-0 6-0

Han måste ha varit inne i den här tråden och tagit åt sig av kritiken
Citera
2009-05-21, 14:11
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Han måste ha varit inne i den här tråden och tagit åt sig av kritiken
Publiken i Düsseldorf måste ju ha varit i uppror
Citera
2009-05-21, 14:26
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcion
Hur skulle du värdera Nadals chanser att vinna RG? Enligt oddsmarknaden är chansen 77% att Nadal vinner RG, räknat på ett odds på 1.30. Detta tycker jag är lite överdrivet.

Har spelbolagen möjligen tagit fasta på att Nadal förlorade sist i Madrid och visat sig mänsklig? 1,2-1,25 skulle snarare vara korrekt odds. Finns fortfarande 1,4 på t.ex. Betsafe. Dock har jag spelat Djokovic till 13 i odds som förtjänar en chans efter en fin grussäsong.

Citat:
Samtidigt värderas Federers chanser till mellan 11-16%. Dina tankar om Djokovic är intressanta. Jag tror inte att Djoko kan besegra Nadal om Nadal spelar sitt bästa spel. Det tror jag däremot Federer kan göra en bra dag. Federers högstanivå är långt över vad Djoko kan prestera, har jag fel?

Murray och Verdasco får väl ses som outsiders, har lite dålig koll på Murrays form bara. Den har väl varit lite tveksam på sistone.

Ja, Federers högstanivå är högre än Djokovic. Dock håller Djokovic en jämnare nivå. Federer försöker spela som han gjorde under storhetstiden, vilket resulterar i flertalet missar. Men i Madrid räckte det ändå till seger mot Nadal som spelade sämre än vanligt. Dock tror jag inte det håller i bäst av 5 set. Federer måste hålla nere missarna och ha mer tålamod. Samtidigt kan det vara ett sätt att hålla borta Nadal från förarsätet. Han vill inte att Nadal ska hitta rytm och dominera med sin forehand och bli förflyttad från hörn till hörn. Då gör han hellre unforced errors.

Del Potro håller jag som största outsidern. Murray verkar helt ha tappat formen, tror inte alls på honom. Verdasco kanske kan nå kvarten.
Citera
2009-05-21, 14:26
Medlem
haha va sysslar tysken med? tar 24% av poängen..katastrof asså Ger iaf oss svenskar ett bra utgångsläge!
Citera
2009-05-21, 14:32
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Publiken i Düsseldorf måste ju ha varit i uppror

Riktigt pinsamt att bli nollad inför hemmapubliken. Ofattbart på den nivån. Söderling håller på att göra en repris av ifjol och vinna alla sina matcher. Bra att han får lite vinster inför RG. Ska vi våga hoppas på att han blir kvar till andra veckan?
Citera
2009-05-21, 14:36
Medlem
Citat:
Har spelbolagen möjligen tagit fasta på att Nadal förlorade sist i Madrid och visat sig mänsklig? 1,2-1,25 skulle snarare vara korrekt odds. Finns fortfarande 1,4 på t.ex. Betsafe. Dock har jag spelat Djokovic till 13 i odds som förtjänar en chans efter en fin grussäsong.

Ja, Federers högstanivå är högre än Djokovic. Dock håller Djokovic en jämnare nivå. Federer försöker spela som han gjorde under storhetstiden, vilket resulterar i flertalet missar. Men i Madrid räckte det ändå till seger mot Nadal som spelade sämre än vanligt. Dock tror jag inte det håller i bäst av 5 set. Federer måste hålla nere missarna och ha mer tålamod. Samtidigt kan det vara ett sätt att hålla borta Nadal från förarsätet. Han vill inte att Nadal ska hitta rytm och dominera med sin forehand och bli förflyttad från hörn till hörn. Då gör han hellre unforced errors. Själv har jag spelat Federer som vinnare.

Del Potro håller jag som största outsidern. Murray verkar helt ha tappat formen, tror inte alls på honom. Verdasco kanske kan nå kvarten.

Intressant, tack för dina tankar! Att Djokovic är betydligt jämnare än Federer håller jag med om. Har däremot svårt att se Del Potro som en seriös utmanare, han är en klass under de bästa (Fed-Nad-Djok). Har för mig att Del Potro fick storstryk av Federer förra årets RG, blev väl 6-0 6-1 6-0 eller något liknande. Men han kanske har blivit bättre samtidigt som Roger blivit sämre, vad vet jag. Ska bli kul att följa turneringen på Eurosport i alla fall, RG är den enda tennistävling jag brukar bevaka. Tycker grustennis är oerhört mycket mer underhållande än hardcourt.

Jag tror Federer är oerhört motiverad inför RG av två skäl, dels är det den enda GS han inte vunnit, dels vill han gå upp på samma antal titlar som Pete Sampras. Och sen vill han ju ha revanch på spöket Nadal som han förlorat så många finaler mot. Jag har spelat Federer som vinnare.

Edit: Det var tydligen i Australiska som Del Potro fick storstryk av Federer, inte RG. My bad.
Senast redigerad av marcion 2009-05-21 kl. 14:41.
Citera
2009-05-21, 14:40
Medlem
stukas avatar
Citat:
Riktigt pinsamt att bli nollad inför hemmapubliken. Ofattbart på den nivån. Söderling håller på att göra en repris av ifjol och vinna alla sina matcher. Bra att han får lite vinster inför RG. Ska vi våga hoppas på att han blir kvar till andra veckan?

Hela grejen med Söderling är ju att han kan spela brallorna av Schüttler denna veckan för att torska tidigt i Franska mot exakt samma spelare eller någon sämre.

Men visst, har han tur med lottningen och får t.ex Simon (som är helt under isen nu) som första stora hinder så kan han säkert nå iallafall åttondelen.
Citera
2009-05-21, 14:51
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Intressant, tack för dina tankar! Att Djokovic är betydligt jämnare än Federer håller jag med om. Har däremot svårt att se Del Potro som en seriös utmanare, han är en klass under de bästa (Fed-Nad-Djok)

Med största outsidern menade jag efter nämnda spelare. Min rankning till RG:

1. Nadal
2. Djokovic
3. Federer
4. Del Potro
5. Verdasco
6. Monaco
7. Murray
8. Ferrer
Citera
2009-05-21, 15:04
Medlem
moviemovies avatar
Snacket om att Federer måste hålla sig lugn och hålla nere missarna är fan att kräva sjukt mycket av honom. Han kan inte placera varje boll perfekt, ingen kan. Mot Nadal så måste han nästan spela med den spelstilen att chansa mycket och avgöra poängen tidigt. Annars blir det väldigt tufft mot Nadal på gruset. Så det med många UE är något man se över. Det kommer bli många UE från hans sida och lite missar, men det visade sig att det medlet är bra mot Nadal. Tycker han gör rätt i att spela aggressivt, även om det medför många UE. Bara han vinner matchen så är det bra.

Tycker även att Nadal lever mycket på att han får en bra första serve i viktiga poäng. För hans andra serve är inte mycket att ha. Federer kunde gång på gång ta kontroll över poängen på hans andra serve i Madrid. Dessutom var Nadals returer alldeles för korta. Så det är något som Federer måste utnyttja. Där är det alltid ett gyllene läge att attackera honom.

Men gruset i Madrid och Paris är inte samma. Dock är det mentalt viktigt för Federer att han vann mot Nadal på just grus, spelar inte större roll vilket grus.

Det enda som jag är lite orolig över är när Federer ska avsluta poängen efter att ha gett sig själv ett bra läge, att han missar enkla bollar. Bara han kan undvika det så är det lugnt.
Citera
2009-05-21, 15:12
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Hela grejen med Söderling är ju att han kan spela brallorna av Schüttler denna veckan för att torska tidigt i Franska mot exakt samma spelare eller någon sämre.

Men visst, har han tur med lottningen och får t.ex Simon (som är helt under isen nu) som första stora hinder så kan han säkert nå iallafall åttondelen.

Söderling måste för övrigt vara spelbolagens guldklimp och spelarnas mardröm. Vet inte hur många gånger som han varit storfavorit och torskat mot medelmåttor. Efter hans oväntade förlust i RG ifjol mot Benneteau vet jag flera än mig som inte törs röra hans matcher
Citera
2009-05-21, 15:25
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Snacket om att Federer måste hålla sig lugn och hålla nere missarna är fan att kräva sjukt mycket av honom. Han kan inte placera varje boll perfekt, ingen kan. Mot Nadal så måste han nästan spela med den spelstilen att chansa mycket och avgöra poängen tidigt. Annars blir det väldigt tufft mot Nadal på gruset. Så det med många UE är något man se över. Det kommer bli många UE från hans sida och lite missar, men det visade sig att det medlet är bra mot Nadal. Tycker han gör rätt i att spela aggressivt, även om det medför många UE. Bara han vinner matchen så är det bra.

Grejen är den att han måste slå flera winners än UE i slutändan. I Madrid hade han 25-25. I bäst av 5 set håller det inte att sprida så mycket i längden. Det höll på att straffa sig i Madrid då Nadal var nära att bryta till 5-5. Då hade matchen kunnat svänga. Dock håller jag med om att han måste anamma den agressiva spelstilen och inte ge sig in i långa bolldueller mot Nadal. Det förlorar han på i längden. Även söka sig upp mot nät som han gjorde ibland i Madrid. Han måste bli bättre på att värdera vissa slag. Det går inte att slå winners från omöjliga lägen. Under vissa poäng måste han ta på sig blåstället och jobba hårt. Dock ska man komma ihåg att Paris är Nadals andra hem. Han kan banorna mycket väl. I Madrid kom han inte riktigt i underfund med det hala och kritiserade underlaget.
Citera
2009-05-21, 21:14
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Robin Söderling - Rainer Schuettler 6-0 6-0

Tyskland, detta forna stolta tennisland, längtar precis som vi efter nya världsstjärnor. Men det verkar dröja för dem också. Tommy Haas blev inte den nya stjärnan som de trodde.

Uj, snart drar det igång i Paris. Det kittlar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in