Citat:
Ursprungligen postat av
god.child
Förutom vad terribles och allesandro redan nämnt om Chang så minns jag honom främst som en lurig spelare. Han kunde slå slag som ingen annan gjorde bara för att jävlas med motståndaren, han har till och med servat "underslagsservar".
Bla Sampras hade ofta problem med Chang för då var han alltid tvungen att få fart på bollarna själv, Chang slog ofta betydligt lösare än andra. Mot honom fick man ingen gratis fart. Chang i sin prime idag hade säkert ställt till stora problem för hårdslående herrar som Federer, Berdych, Söderling mfl.
Tycker toptennisen saknar såna luriga spelare idag.
Tillägg: Och så måste man ju bara älska Kuertens karaktäristiska serve 2.28 in i klippet. Han startar ju nästan serverörelsen i brygga!
Tillägg 2: Beckers serve efter 3.25 ännu lustigare. Den strikta tyska stilen lyser igenom!
Ja topptennisen saknar verkligen luriga spelare som spelar annorlunda. Alexandr Dolgopolov är en sån spelare, tyvärr så kommer han nog aldrig bli en topp10-spelare. Skulle den killen få ihop sitt spel dock så skulle han kunna bli sjukt bra, topp5 lätt. Tyvärr så verkar det inte som att han kommer att få det. Vilket är synd, men han är rolig att se spela, det hade ju varit enormt mycket roligare om han också blev bättre och började gå långt i stora turneringar. Han har en kvartsfinal i Australien Open som bästa resultat hittills.
Annars tycker jag att Jerzy Janowizc är en intressant ung spelare som jag definitivt ser stor potential i. Tycker han spelar en trevlig tennis, blandar väldigt hårda slag med mycket stoppbollar, helt klart en sevärd spelare. Sen verkar han ha en vinnarskalle och han spelar mer samlat. Till skillnad från Dolgopolov som nästan verkar kunna för mycket för sitt eget bästa, nästan som att han inte vet hur han ska spela för att han har så mycket valmöjligheter.
Grigor Dimitrov spelar en fin tennis och är otroligt skicklig men han verkar tyvärr sakna mentaliteten som krävs. Det återstår att se om han kan ändra på det eller inte.
Bernard Tomic spelar också en annorlunda tennis, jag är inget större fan av sättet han spelar på, jag tycker han ofta spelar för passivt. Men det är också det han vinner mycket på, han slår helt enkelt konstiga bollar. Han gjorde dock en väldigt bra turnering i Wimbledon nu till skillnad från Dimitrov och han har även plockat sin första titel i år. Om han lär sig att spela på ett mer effektivt sätt och veta när han ska spela konstigt och när han ska spela mer vanligt och aggressivt så kan han definitivt bli en toppspelare, han har bra serve och han verkar ha rätt så bra tävlingsskalle.
Nåt som är tråkigt är att det är så få bra volleyspelare på touren. Ingen av nämnda namn är fantastisk bra vid nät. Vilket jag tycker är synd. Det är just en sån ingrediens som skulle behövas för att hota de allra bästa. Tänk själv om en spelare som t.ex Del Potro hade varit lika bra på volley som Llodra är, då hade han vunnit Wimbledon lätt.