2010-08-20, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Haha, jag kommer ihåg den incidenten väl.

Konstigt förresten att inte Nadal får mer skit. Han brukar ta lång tid på sig innan han utmanar. Först går han och fram och kollar på märket, för att sen resa armen i vädret och utmana. Han har även en del rutiner för sig i egna servegem som drar ut på tiden mellan bollarna. Alla är så tysta och accepterar det utan protest. Mycket märkligt.
Händer då och då att någon sticker upp mot Nadal, men allt för sällan. Robin Söderling gjorde det ju i Wimbledon för några år sen, och började härma honom, rätta till kalsongerna osv.

Finns även domare som ibland har civilkurage och vågar varna honom. Men det är få som vågar, då han är ett så stort namn i tennisen tyvärr.
Citera
2010-08-20, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Finns ingen som inte gör unforced errors, helt omöjligt att undvika. Bara att försöka hålla nere dem så gott det går. Tennis spelas 50% i huvudet, och det är ofta det som är anledningen till att man gör misstag.

han gör dock väl många onödiga missar tycker jag. ser förvånansvärt amatörmässigt ut.
Citera
2010-08-20, 16:48
Medlem
Citat:
Haha, jag kommer ihåg den incidenten väl.

Konstigt förresten att inte Nadal får mer skit. Han brukar ta lång tid på sig innan han utmanar. Först går han och fram och kollar på märket, för att sen resa armen i vädret och utmana. Han har även en del rutiner för sig i egna servegem som drar ut på tiden mellan bollarna. Alla är så tysta och accepterar det utan protest. Mycket märkligt.

Det är ju inte helt sant, visst har spelare klagat på Nadal och hans maskande har det skrivits spaltmeter om. Sen att han slipper undan straff har väl antagligen med att göra att regeln i sig är svår att genomföra konsekvent. Antingen så delar man ut straff vid varje förseelse eller så struntar man i regeln, domarna har uppenbarligen valt det senare.

Federer om Nadals maskande
http://www.dailyrecord.co.uk/sport/2008/07/06/fed-s-warning-to-umpire-on-nadal-s-antics-78057-20633669/
Citera
2010-08-20, 16:50
Medlem
Castlevanias avatar
Söderling visade också stor mental styrka som kom tillbaka från brake i andra set och gjorde match av det hela. Som Fidde sa så hade den gamla Söderling redan förlorat matchen och varit i omklädningsrummet och kanske till och med varit på väg hem. Sen är det klart att det blir många UE mot en så bra servare som Roddick.
Citera
2010-08-20, 16:51
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det är ju inte helt sant, visst har spelare klagat på Nadal och hans maskande har det skrivits spaltmeter om. Sen att han slipper undan straff har väl antagligen med att göra att regeln i sig är svår att genomföra konsekvent. Antingen så delar man ut straff vid varje förseelse eller så struntar man i regeln, domarna har uppenbarligen valt det senare.

Federer om Nadals maskande
http://www.dailyrecord.co.uk/sport/2008/07/06/fed-s-warning-to-umpire-on-nadal-s-antics-78057-20633669/

Det har du visserligen rätt i. Jag tänkte dock mer under match. Då håller många masken och törs inte stöta sig med världsettan. Eller har det också förekommit?
Citera
2010-08-20, 16:52
Bannlyst
såg ut som han slog bort franska öppna finalen med många enkla missar.
Citera
2010-08-20, 17:10
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukukukusjkin
såg ut som han slog bort franska öppna finalen med många enkla missar.

Då undrar jag vilken match du såg. Han mötte Rafael Nadal, mannen som får tillbaka fler bollar än någon annan, och slår en winner så fort han har möjlighet. Mot en sådan måste man spela tight mot linjerna, och det gjorde han helt okej. Ibland blir det missar när man spelar så, det får man helt enkelt räkna med.

Robin gjorde absolut inte bort sig i finalen på Roland Garros, men Nadal var helt enkelt numret för stor.

Citera
2010-08-20, 17:13
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Händer då och då att någon sticker upp mot Nadal, men allt för sällan. Robin Söderling gjorde det ju i Wimbledon för några år sen, och började härma honom, rätta till kalsongerna osv.

Finns även domare som ibland har civilkurage och vågar varna honom. Men det är få som vågar, då han är ett så stort namn i tennisen tyvärr.

Japp, Söderling är den enda jag kommer på (på rak arm) som stått upp mot Nadal under pågående match. Man tycker Roddick borde vara en kandidat. Har dock inget minne av att han gjort det.
Citera
2010-08-20, 17:36
Bannlyst
det är väl bara och varna fanskapet om han maskar/fuskar, kanske han är dopad också liksom FedEx.
Senast redigerad av kukukukusjkin 2010-08-20 kl. 17:41.
Citera
2010-08-20, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Då undrar jag vilken match du såg. Han mötte Rafael Nadal, mannen som får tillbaka fler bollar än någon annan, och slår en winner så fort han har möjlighet. Mot en sådan måste man spela tight mot linjerna, och det gjorde han helt okej. Ibland blir det missar när man spelar så, det får man helt enkelt räkna med.

Robin gjorde absolut inte bort sig i finalen på Roland Garros, men Nadal var helt enkelt numret för stor.

det är möjligt att dom slår hårdare än vad jag tror da. södis gjorde ju dock många fler UE än nadal vilket jag har svårt att förstå varför. att han förlora i 3 set är närmast helt osannolikt om han spelade bra tror jag åtminstone.
Senast redigerad av kukukukusjkin 2010-08-20 kl. 17:43.
Citera
2010-08-20, 17:45
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Japp, Söderling är den enda jag kommer på (på rak arm) som stått upp mot Nadal under pågående match. Man tycker Roddick borde vara en kandidat. Har dock inget minne av att han gjort det.

Har ett svagt minne av att Federer har varit på domaren extra mycket när Nadal har maskat. Han fick tillslut även en varning då. Tror det var i Wimbledon final dem mötes i för 2 eller 3 år sedan.
Citera
2010-08-20, 17:56
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukukukusjkin
det är möjligt att dom slår hårdare än vad jag tror da. södis gjorde ju dock många fler UE än nadal vilket jag har svårt att förstå varför. att han förlora i 3 set är närmast helt osannolikt om han spelade bra tror jag åtminstone.

Nadal är bollsnål, lika snabb som Fantomen (Fantomen är snabbare än blixten) och dessutom har han grym precision både i forehand och backhand. Han är helt enkelt jävligt bra och mot såna spelare på deras favoritunderlag så är det svårt att spela. För att ytterligare försvåra så har han ett stålpsyke som jag inte tror att någon annan i tennisvärlden kan matcha. Alltid bäst när det verkligen gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in