Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Hon har ju varit bra och t.o.m. topp 30 för exakt 7 år sedan.
Sedan har hon ju dalat rätt rejält, möjligen en effekt av
knäskadan 2008?
Personligen så tror jag att mycket sitter i huvudet, hon har ju kapaciteten
för en betydligt bättre ranking men hon verkar ha vissa problem med att
knyta ihop säcken i bra lägen. Som du skriver så gjorde hon flera bra
matcher förra året mot spelare för att i nästa match få stryk av en betydligt
lägre rankad spelare.
Nja, det stämmer inte riktigt hon gjorde flera bra turneringar och förlorade få matcher där hon borde ha vunnit, som sagt när hon fick chansen att vinna förra året så gjorde hon nästan alltid det.
Jag tror inte det är mentalt så jättemycket, hon har blivit bättre på det nu med förra säsongen i bagaget. Jag såg faktiskt många av hennes matcher förra året, för ovanlighetens skulle så kollade jag på rätt mycket damtennis förra året. Nu har det blivit två matcher bara i AO hittills
Man kan inte kräva att Arvidsson ska vinna alla matcher mot spelare som är rankad sämre än henne, hon är inte en så pass bra tennisspelare. Det man kan kräva är att hon ska hålla en stabil och hög nivå, så bra som hon har potential till och genom det vinna de matcher då hennes motståndare har svårigheter och har en dålig dag. Dvs inte släppa matcher när en spelare oavsett ranking (med ett fåtal undantag såklart) spelar dåligt och hon själv är den spelmässigt stabilare spelaren på planen. Vilket hon klarade riktigt bra förra året. Nu verkar hon ha fallit ner i en för låg nivå, tyvärr.
Hon är ingen spelare som har riktigt farliga vapen, stabil och så hög nivå som hon kan är det som gäller. Nu spelar hon under sin förmåga dessvärre.
Topp50-nivå ska det vara hela tiden för att det ska vara riktigt godkänt. Håller man en topp50-nivå hela året runt rent spelmässigt så blir man garanterat rankad högre än bara topp50 när året är slut på damsidan. Jämnheten tar en väldigt långt. Spelar man på en hyffsat hög nivå så sållas väldigt många bort som inte klarar att vara lika jämna. Har man inte riktgit potentialen att tekniskt sett spela ut sina motståndare så är jämnheten nåt man får förlita sig på istället.