2013-01-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Man slår OUT!

Det är det många som är duktiga på att göra på WTA-touren när de ska försöka slå hårt.

Finns spelare som slår löst med variation, men vad vinner dom? Ingenting. Lite svårt att bortse från Williams sluggande spel för de unga kanske, när hon är i stort sett den enda som vinner.

Sen vinner väl Serena mkt pga sin serve. Vilket fler borde fokusera på. De svenska tjejernas servar är patetiska, och resten av dameliten.
Citera
2013-01-17, 04:06
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Jag tror att det går att vinna Wimbledon på serve/volley fortfarande, skillnaden är att du måste vara fysiska starkare och kanske aningen mer stabilare från baslinjen än förr, men jag tror definitivt att det går att vinna det på 90% serve/volley om man är tillräckligt bra på det. Jag tror man kan bli så bra, men det är ingen som tränar på det sätte från barnsben längre och det är där skon klämmer, du måste göra det redan från början när du är barn. Det är inget du bara kan sadla om till när du är 20 år, inte ens när du är 15 år.

En sån som Sampras hade stått sig mot dagens toppspelare. Förutom den bästa serven genom tiderna (speciellt andra serven) hade han ett hyggligt bra baslinjespel med sin speciella forehand. Det krävs att tränarna tänker om och tänker i andra banor. Låt ungarna träna mer serve o volley från barnsben och led inte alla i samma riktning. Vad jag tycker många missar är att serven blir mer effektiv och följsam av att rusa fram på nät efteråt. Man kan dessutom kicka den och få bra volleyläge.

En annan viktig detalj är vinnarskalle. Det får inte vara en mental dvärg. Spelaren måste ha bra psyke och vara en stor vinnarskalle för att lyckas. Om den inte är det går det till viss del att träna på. Men det måste vara en stark person psykiskt i grunden. Det måste också finnas ett taktiskt tänk. Funkar inte plan A måste det finnas en plan B. Många har inte det. Jag skulle också önska taktiska "fulknep". Våga visa känslor och ilska. Gå in till matchen som det vore ett krig och se motståndaren som din rival och inte som din kompis. Detta gäller givetvis oavsett spelstil. Men speciellt i en så svår spelstil som serve o volley är det viktigt. Lite mer av "Söderling-attityd".

Citat:
Damtennisen kryllar av oförmågor, tyvärr. Alla vill vara som systrarna Williams men väldigt få kan det. Mycket snack och liten verkstad är det, många säger att de har Navratilova som förebild osv, men visa det då för fan säger jag. Kvitova är helt okej men är inte lika bra, har inte samma potential.

Ja, det är ungefär som alltför många klubblag/landslag som vill härma Barcelona. Löjligt. Visst kan man hämta viss inspiration. Men kopior och efterapare blir aldrig bättre än originalet.

Damtennisen har två stora problem. Dels har dom så förbenat svårt att lära sig serva. Konstigt att utvecklingen inte går mer framåt. Det skulle gynna sporten. Dels för att ålderskvinnor som Serena Williams inte för sporten och utvecklingen framåt. Hon utvecklar inte, hon förvaltar. Det måste komma en ny suverän världsetta som Henin för att damtennisen ska lyfta. Inte en Williams som spelar ibland då hon känner för det. Lika förbannat vinner hon allt hon ställer upp i.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Klart att racket är främsta anledningen till ändrat spel på hardcourt och matta inomhus. På gräs har blandningen ändrats.

Håller inte med om det såvida du inte kan ta fram nån form av bevis som styrker det. Har du själv erfarenhet? Har du hört spelare på ATP touren klaga på racket? Har inte läst nåt om det iaf. På gräs kan blandningen ha betydelse, men jag tror också avskaffandet av bultmaskin spelar in.
Senast redigerad av Castlevania 2013-01-17 kl. 04:09.
Citera
2013-01-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skump8883
Finns spelare som slår löst med variation, men vad vinner dom? Ingenting. Lite svårt att bortse från Williams sluggande spel för de unga kanske, när hon är i stort sett den enda som vinner.

Sen vinner väl Serena mkt pga sin serve. Vilket fler borde fokusera på. De svenska tjejernas servar är patetiska, och resten av dameliten.

Sharapova och Azarenka är de enda två som ens når någon form av stor framgång på att spela med mycket kraft.

Resten spelar mer variationsrikt. Li kan väl sätta fart på bollen, Stosur också men det är inte samma typ av tennis som är från "Williams-skolan" så att säga.

Schiavone, Errani, Stosur, Radwanska, Wozniacki, Kerber är några spelare i toppen som inte följer den skolan slaviskt som har lyckats rätt bra de senatse åren.

Håller med om att Serena i princip är den enda bra servaren på damtouren, men sen finns det ju t.ex två tyska wannabes som suger, behöver inte nämna några namn.

Fler spelare borde inse vad de kan bli bra på och bli riktigt bra på det, istället för att försöka imitera en kvinna de aldrig kan nå upp till, fysiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
En sån som Sampras hade stått sig mot dagens toppspelare. Förutom den bästa serven genom tiderna (speciellt andra serven) hade han ett hyggligt bra baslinjespel med sin speciella forehand. Det krävs att tränarna tänker om och tänker i andra banor. Låt ungarna träna mer serve o volley från barnsben och led inte alla i samma riktning. Vad jag tycker många missar är att serven blir mer effektiv och följsam av att rusa fram på nät efteråt. Man kan dessutom kicka den och få bra volleyläge.

Ja, det är ungefär som alltför många klubblag/landslag som vill härma Barcelona. Löjligt. Visst kan man hämta viss inspiration. Men kopior och efterapare blir aldrig bättre än originalet.

Damtennisen har två stora problem. Dels har dom så förbenat svårt att lära sig serva. Konstigt att utvecklingen inte går mer framåt. Det skulle gynna sporten. Dels för att ålderskvinnor som Serena Williams inte för sporten och utvecklingen framåt. Hon utvecklar inte, hon förvaltar. Det måste komma en ny suverän världsetta som Henin för att damtennisen ska lyfta. Inte en Williams som spelar ibland då hon känner för det. Lika förbannat vinner hon allt hon ställer upp i.

Håller speciellt med i det fetmarkerade, tycker det var värt att notera.

Jag tror dock att Azarenka har möjligheten att bli "suverän" i alla fall ett tag, jag tror hon kan putta bort Serena, kanske inte redan i år men nästa kanske. Men då har vi en grymt jobbig världsetta i tennis så jag hoppas det inte händer. Orkar inte följa skiten om man låter så på en bana.
Senast redigerad av terribilis 2013-01-17 kl. 11:44.
Citera
2013-01-17, 12:02
Medlem
Radwanska d.ä är väldigt följsam, gillar verkligen hennes rörelsemönster. Stosur spelat mycket dubbel syns ibland då hon släpper luckor, fast det har blivit bättre.
Citera
2013-01-17, 12:07
Medlem
Castlevanias avatar
Gillar också Radwanska. Hon har grym blick för spelet. Skön lirare. Det gör inte saken sämre att hon påminner mycket i utseende om en gammal avliden bekant. Får rysningar varje gång jag ser henne. Jag är dock tveksam till att hon kan bli världsetta. Kanske ett kortare tag, men inte nån längre tid. Hon saknar tyngd i spelet. Hoppas hon kan få mer power i slagen och bli än mer offensiv.
Citera
2013-01-17, 12:21
Medlem
Jag tror inte Radwanska kan bli världsetta just nu, men om Serena försvinner så tror jag hon kan bli det en kortare tid.

Faktum är att hade hon slagit Serena i finalen i Wimbledon så hade hon blivit världsetta, grejen är ju den att Serena var lite skakis där i andra set när Radwanska vann det, så hon har faktiskt bara varit ett avgörande set ifrån att bli rankad etta. Så nära kommer nästan ingen förstaplatsen på världsrankingen, jag skulle tycka det var kul om hon når dit om bara för en vecka. Känns lite snöpligt att hon har varit så nära men ändå så långt ifrån liksom.

När hon låg stabilt runt 10-strecket på rankingen och aldrig riktigt lyckades fullt ut i grand slam-turneringarna så funderade jag faktiskt alltid på när hon skulle lyckas, har alltid sett potentialen i hennes spel. Ett tag så funderade jag faktiskt kring ifall hon kunde bli världsetta. Det var när Serena var borta och Wozniacki var etta, då tänkte jag varför skulle hon inte kunna bli det om Wozniacki är det liksom. Att hon faktiskt tog sig så nära som hon gjorde tycker jag är väldigt imponerande, jag hade aldrig trott det egentligen utan det var mest lösa spekulationer som jag hade att hon skulle kunna komma dit.

Hon har överträffat alla förväntningar jag har haft redan, skulle hon sluta imorgon så skulle jag ändå tycka att hon har gjort det riktigt bra i sin karriär. För hon är en av de spelarna som varit med länge (även fast hon är ung) men som har fått jobba sig fram sakta men säkert.
Senast redigerad av terribilis 2013-01-17 kl. 12:25.
Citera
2013-01-17, 19:17
Medlem
Castlevanias avatar
Kollade för kul upp lite stats på Radwanska. Visste att hon hade problem med vissa spelare. Mycket riktigt. Azarenka har lekstuga med polskan för tillfället. De möttes 6 gånger 2012 och Radwanska vann endast två set. Sista 4 mötena var dessutom rena utskåpningar.

Hon har 0-4 mot Serena Williams. Egentligen var hon inte nära i Wimbledon. Det var mer att Serena gick ner sig en aning och slappnade av. Hon tryckte på gasen i tredje set som hon vann komfortabelt.

Radwanska har 2-8 mot Sharapova. En intressant aspekt är att de senaste 3 mötena varit jämna. I Istanbul ifjol vann Sharapova med 7-5 i skiljeset. I Miami vann Radwanska.

Så vad är slutsatsen? Hon har klart häng på tredjeplatsen. Däremot måste hon hitta ett vapen mot Williams och Azarenka. Frågan är hur hon ska spela mot dessa hårdslående damer? Eftersom jag håller på Radwanska blir det mest intressanta i damtennisen att se om hon kan hitta en vinnande väg mot dessa spelare denna säsong.
Citera
2013-01-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Kollade för kul upp lite stats på Radwanska. Visste att hon hade problem med vissa spelare. Mycket riktigt. Azarenka har lekstuga med polskan för tillfället. De möttes 6 gånger 2012 och Radwanska vann endast två set. Sista 4 mötena var dessutom rena utskåpningar.

Hon har 0-4 mot Serena Williams. Egentligen var hon inte nära i Wimbledon. Det var mer att Serena gick ner sig en aning och slappnade av. Hon tryckte på gasen i tredje set som hon vann komfortabelt.

Radwanska har 2-8 mot Sharapova. En intressant aspekt är att de senaste 3 mötena varit jämna. I Istanbul ifjol vann Sharapova med 7-5 i skiljeset. I Miami vann Radwanska.

Så vad är slutsatsen? Hon har klart häng på tredjeplatsen. Däremot måste hon hitta ett vapen mot Williams och Azarenka. Frågan är hur hon ska spela mot dessa hårdslående damer? Eftersom jag håller på Radwanska blir det mest intressanta i damtennisen att se om hon kan hitta en vinnande väg mot dessa spelare denna säsong.

Sant, hon var inte nära att slå Serena, bara för att förtydliga vad jag menade, hon var rätt nära att bli etta i världen. Det är ju en större resa än en enda match så att vara ett set ifrån det får anses som nära. Men inte nödvändigtvis nära att vinna just den enda matchen, vilket är en kortare resa.

Den enda som var nära att slå Serena i Wimbledon och på gräs överhuvudtaget förra året var Shvedova. 7-5 till Serena i avgörande. Synd att inte golden set-tjejen kan få ihop sitt spel under en längre tid och bli stabil, hade kunnat utmana alla spelare på touren i såna fall.

Tveksamt om Radwanska klarar av Serena, men jag tror hon kan ta hand om gaphalsarna. På tal om det, bra att Serena har tonat ner skrikandet, nu har jag i och för sig inte sett nån match med henne i år men hon tog det ju lugnt på den fronten i Wimbledon i alla fall.

Det ska bli intressant att se, jag tror dock att de tre där framme måste sjunka lite i sin nivå för att Radwanska ska klara det, i alla fall Serena, de andra två måste spela sin bästa tennis om de ska slå Radwanska om hon spelar sin bästa tennis. Men sen finns ju grus, det är inte allas favoritunderlag.

Sen måste man ta hänsyn till att den där statistiken räknar ju in tiden då Radwanska inte var lika bra som hon är nu, så egentligen ska man bara kolla de senaste 1-1.5 åren tycker jag.
Citera
2013-01-17, 20:50
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Såg att kvällspressen tog upp det också. Christophe Rochus anklagar Robin för dopning. Han är trött på allt hyckleri varför inte legalisera skiten istället. Kan inte hålla med om det. Dopning måste ALLTID bekämpas.

Citat:
A Belgian tennis player: "Doping is a reality. Why not legalize it? '
Reported by Imanol Corcostegui

It is rare to read as clearly expressed the doubts of a professional tennis player on the practice of doping in sport. Interviewed by Radio Twizz, Christophe Rochus, whose remarks were relayed by La Libre Belgique, is convinced that this is a reality

"When I got in the top 100, I said in the media that it was boosted outrageous all these players and I received a threatening letter from the ATP Tour said:" This is the last time you mention that. You have no evidence, you have nothing. "Finally, all the players I mentioned have tested positive. They were all Argentines. '

Belgian wonders especially on sudden absences of some champions like Nadal or Soderling:

" Look Robin Söderling ... He won the tournament in Bastad in 2011 and since then it no longer plays tennis. It is supposedly seriously ill while I'm sure he was unbeatable at the time. We can not overlook the fact that it is very suspicious! It reached the highest level of his career and the day after, it says I can not play tennis ... Me, it seems incredible.

You say "Oh, that's weird." There is still a lot of suspicious things that happen and it seems that the best have nothing. Just like anywhere, there are always people you can buy! '
Citera
2013-01-17, 21:23
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Såg att kvällspressen tog upp det också. Christophe Rochus anklagar Robin för dopning. Han är trött på allt hyckleri varför inte legalisera skiten istället. Kan inte hålla med om det. Dopning måste ALLTID bekämpas.

Så här svarar Söderling på kritiken: "Jag har lärt mig genom åren att det ej är någon idé att kommentera rykten och skitsnack. Kommer hela tiden nya grejer ändå"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article16083623.ab

Ja, vad ska man säga? Känns konstigt att han kommer med grundlösa anklagelser eller spekulationer som det egentligen är. Först tyckte han Nadal betett sig mystiskt efter RG förra året. Nu hoppar han på Söderling. Söker han bekräftelse i media eller? Som tennisspelare var han högst medioker.
Citera
2013-01-17, 21:29
Medlem

Personliogen så bryr jag mig inte om dopning, jag tycker också att det ska legaliseras, eller åtminstone avkriminaliseras, det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i samhället i stort, har man såna enorma pengar i sport och såna enorma klyftor i samhället så blir det bara en naturlig utveckling att folk gör allt för att lyckas. En del kanske tycker att det är värt att riskera sin kropp och hälsa. Det fungerar ju bevisligen om man dopar sig rätt.

Det är ju okej att ifrågasätta själva sporten angående dopning osv men att attackera induviduella spelare på detta sätt med dessa grunder är patetiskt.

Det är en sak om man har sett någon dopa sig, då kan man ju gå ut och säga det som det var nån eller några cyklister som gjorde angående Armstrong. Men när man uppenbarligen inte har en jävla susning vad man snackar om så är det bättre att hålla käften, tills man vet mer.

Om ITF/ATP har på agendan att dölja dopning bland toppspelare så finns det väl ingen anledning att ens dopingtesta dessa spelare man hade tänkt skydda från början?

Fast senaste jag läste om några som missade dopningskontroller så var det just två belgiska tennisspelare, så jag förstår kanske varför han är så paranoid
Citera
2013-01-17, 21:31
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Tveksamt om Radwanska klarar av Serena, men jag tror hon kan ta hand om gaphalsarna. På tal om det, bra att Serena har tonat ner skrikandet, nu har jag i och för sig inte sett nån match med henne i år men hon tog det ju lugnt på den fronten i Wimbledon i alla fall.

Det ska bli intressant att se, jag tror dock att de tre där framme måste sjunka lite i sin nivå för att Radwanska ska klara det, i alla fall Serena, de andra två måste spela sin bästa tennis om de ska slå Radwanska om hon spelar sin bästa tennis. Men sen finns ju grus, det är inte allas favoritunderlag.
.

Har också upplevt att Serena skriker mindre numera. Skrikandet har kommit och gått. Periodvis tyst, periodvis skrikande.

Radwanska är allround. Bäst har hon lyckas i AO med tre kvartsfinaler. Hennes spel är som klippt och skuret för grus och Franska. Ändå har hon bara nått en 4:e omgång där som bäst. Men hon har tagit ett stort kliv senaste året. Så jag tror vi kan förvänta oss bättre resultat i år. Jag trodde inte hon skulle nå en final i Wimbledon ifjol. Men serven har helt klart blivit bättre. Sen passar hennes luriga spel på gräs.

Men jag tror på Radwanska i framtiden. Framtiden är nåt som inte Serena har iaf. Hur länge kan hon fortsätta dominera? Högst ett år till är min gissning. Sharapova kan kanske bli världsetta men kommer aldrig kunna dominera på samma sätt. Hennes rörelsemönster är för begränsat och hon kommer vara sårbar om hennes tunga spel inte funkar perfekt. Lite som det var med Davenport.
Senast redigerad av Castlevania 2013-01-17 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in