Citat:
Ursprungligen postat av Skump8883
Finns spelare som slår löst med variation, men vad vinner dom? Ingenting. Lite svårt att bortse från Williams sluggande spel för de unga kanske, när hon är i stort sett den enda som vinner.
Sen vinner väl Serena mkt pga sin serve. Vilket fler borde fokusera på. De svenska tjejernas servar är patetiska, och resten av dameliten.
Sharapova och Azarenka är de enda två som ens når någon form av stor framgång på att spela med mycket kraft.
Resten spelar mer variationsrikt. Li kan väl sätta fart på bollen, Stosur också men det är inte samma typ av tennis som är från "Williams-skolan" så att säga.
Schiavone, Errani, Stosur, Radwanska, Wozniacki, Kerber är några spelare i toppen som inte följer den skolan slaviskt som har lyckats rätt bra de senatse åren.
Håller med om att Serena i princip är den enda bra servaren på damtouren, men sen finns det ju t.ex två tyska wannabes som suger, behöver inte nämna några namn.
Fler spelare borde inse vad de kan bli bra på och bli riktigt bra på det, istället för att försöka imitera en kvinna de aldrig kan nå upp till, fysiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
En sån som Sampras hade stått sig mot dagens toppspelare. Förutom den bästa serven genom tiderna (speciellt andra serven) hade han ett hyggligt bra baslinjespel med sin speciella forehand. Det krävs att tränarna tänker om och tänker i andra banor. Låt ungarna träna mer serve o volley från barnsben och led inte alla i samma riktning. Vad jag tycker många missar är att serven blir mer effektiv och följsam av att rusa fram på nät efteråt. Man kan dessutom kicka den och få bra volleyläge.
Ja, det är ungefär som alltför många klubblag/landslag som vill härma Barcelona. Löjligt. Visst kan man hämta viss inspiration. Men kopior och efterapare blir aldrig bättre än originalet.
Damtennisen har två stora problem. Dels har dom så förbenat svårt att lära sig serva. Konstigt att utvecklingen inte går mer framåt. Det skulle gynna sporten. Dels för att ålderskvinnor som Serena Williams inte för sporten och utvecklingen framåt. Hon utvecklar inte, hon förvaltar. Det måste komma en ny suverän världsetta som Henin för att damtennisen ska lyfta. Inte en Williams som spelar ibland då hon känner för det. Lika förbannat vinner hon allt hon ställer upp i.
Håller speciellt med i det fetmarkerade, tycker det var värt att notera.
Jag tror dock att Azarenka har möjligheten att bli "suverän" i alla fall ett tag, jag tror hon kan putta bort Serena, kanske inte redan i år men nästa kanske. Men då har vi en grymt jobbig världsetta i tennis så jag hoppas det inte händer. Orkar inte följa skiten om man låter så på en bana.