2013-01-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Har också upplevt att Serena skriker mindre numera. Skrikandet har kommit och gått. Periodvis tyst, periodvis skrikande.

Radwanska är allround. Bäst har hon lyckas i AO med tre kvartsfinaler. Hennes spel är som klippt och skuret för grus och Franska. Ändå har hon bara nått en 4:e omgång där som bäst. Men hon har tagit ett stort kliv senaste året. Så jag tror vi kan förvänta oss bättre resultat i år. Jag trodde inte hon skulle nå en final i Wimbledon ifjol. Men serven har helt klart blivit bättre. Sen passar hennes luriga spel på gräs.

Men jag tror på Radwanska i framtiden. Framtiden är nåt som inte Serena har iaf. Hur länge kan hon fortsätta dominera? Högst ett år till är min gissning. Sharapova kan kanske bli världsetta men kommer aldrig kunna dominera på samma sätt. Hennes rörelsemönster är för begränsat och hon kommer vara sårbar om hennes tunga spel inte funkar perfekt. Lite som det var med Davenport.

Tyvärr för damtennisen så tror jag Serena kan dominera, kanske inte exakt lika mycket som nu men ändå vara bäst i flera år till om inget händer med t.ex Azarenka. Jag ser egentligen bara att Azarenka har potentialen att putta ner Williams från tronen med egen kraft, tror inte de andra kan göra det. Det finns ju unga spelare som är bra men det kommer nog ta ett tag, Sharapova tror jag precis som dig om, Radwanska tror jag inte har exakt allt som krävs för att bli bäst, men jag hoppas att jag har fel. Hon skulle behöva minst ett slag som är mer direkt dödande. Annars gör hon allt tillräckligt bra.

Största övertaget som Serena har är egentligen serven, hon kan verkligen serva som ingen annan tös på touren kan. Hon har ju även en jämnhet i den, det finns ju en del spelare som kan serva väldigt bra men de är hur ojämna som helst.
Citera
2013-01-18, 05:42
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Tyvärr för damtennisen så tror jag Serena kan dominera, kanske inte exakt lika mycket som nu men ändå vara bäst i flera år till om inget händer med t.ex Azarenka. Jag ser egentligen bara att Azarenka har potentialen att putta ner Williams från tronen med egen kraft, tror inte de andra kan göra det. Det finns ju unga spelare som är bra men det kommer nog ta ett tag, Sharapova tror jag precis som dig om, Radwanska tror jag inte har exakt allt som krävs för att bli bäst, men jag hoppas att jag har fel. Hon skulle behöva minst ett slag som är mer direkt dödande. Annars gör hon allt tillräckligt bra.

Största övertaget som Serena har är egentligen serven, hon kan verkligen serva som ingen annan tös på touren kan. Hon har ju även en jämnhet i den, det finns ju en del spelare som kan serva väldigt bra men de är hur ojämna som helst.

Medelåldern på toppspelarna har som sagt gått upp på senare år. En ny Hingis kan inte dyka upp över en natt och börja dominera touren. Det krävs flera år på touren innan de kan utmana topp 10. Det, plus att Serena inte tokspelat gör att hon kanske har några plus-år innan hon gjort sitt. Nu talar jag emot mitt tidigare resonemang om att hon kanske inte blir kvar i yttersta toppen mer än ett år. Men ju mer jag tänker på det desto mer det vara så att kan hon ha förlängt sin storhetstid i och med alla uppehåll. Sjukdomsuppehållet kan också ha gjort henne mer ödmjuk och villig att få nya perspektiv att satsa vidare.

Det hänger också på om Azarenka kan höja sig ett snäpp. Serena är samma spöke för Azarenka som Azarenka är för Radwanska. Statsen är hemsk. Ifjol möttes de 5 gånger och det var bara i US Open som det blev riktigt jämnt. 7-5 i skiljeset till Serena. Annars har det varit lekande lätta siffror. Jag tror dock att om Azarenka börjar hitta en vinnande väg kan hon snabbt skaffa sig ett övertag. Speciellt då hon fortfarande blir bättre och bättre, vilket inte kan sägas om Serena. Då Serena en vacker dag inser att hon är tvåa kanske motivationen börjar tryta. Jag tror inte hon följer i sin systers fotspår och spelar i en andra divsion och nöjer sig med en sämre ranking.

Jag skulle säga att förutom serven är vinnarskallen ett annat övertag för Serena. Man har aldrig sett henne ge upp matcher, hon kämpar och är en fighter. Har faktiskt sett henne grisspela då spelet inte stämt till fullo.

En annan som är en grym fighter och vinnarskalle är Sharapova. Hon har en beundransvärd attityd på banan.
Senast redigerad av Castlevania 2013-01-18 kl. 06:24.
Citera
2013-01-18, 10:20
Medlem
Ja, Sharapova är bra inställning, synd att hon pajar allt med sina oljud. Kan omöjligt gilla en spelare som beter sig så. Nu kör hon i alla fall över motståndarna, vilket är bra, kanske kan bli en spännande damturnering trots allt. Jag tror både Azarenka och Sharapova kan slå Serena, men det gäller att Serena inte spelar sin bästa tennis för då vinner ingen mot henne. AO passar ju henne utmärkt också så hon får vara favorit.

Jag tror faktiskt att Azarenka kan överkomma "spökkänslan" som hon kanske har haft mot Serena. Tycker att jag har sett tendenser att hon börjar bli starkare mentalt i sina matcher, USO var ett steg framåt. Det hon behöver är mer erfarenhet och det får hon ju mer hon spelar.
Citera
2013-01-19, 03:38
Medlem
Castlevanias avatar
Azarenka vann utan att övertyga mot Hampton. Såg kantig ut och serven funkade inte i 1,5 set. Visar svagheter då hon möter spelare med dödande slag. Har svårt att hinna upp bollarna i sidled. Hon är som en Sharapova light som är snäppet snabbare och stabilare. Sharapova slår dock hårdare och servar bättre då serven väl funkar. Har ingen chans mot Serena om hon inte servar bättre. Nej, det sprakar inte direkt om världsettans spel.
Citera
2013-01-19, 10:53
Medlem
Citat:
Azarenka vann utan att övertyga mot Hampton. Såg kantig ut och serven funkade inte i 1,5 set. Visar svagheter då hon möter spelare med dödande slag. Har svårt att hinna upp bollarna i sidled. Hon är som en Sharapova light som är snäppet snabbare och stabilare. Sharapova slår dock hårdare och servar bättre då serven väl funkar. Har ingen chans mot Serena om hon inte servar bättre. Nej, det sprakar inte direkt om världsettans spel.

Men hon vann och det är det som räknas i slutändan. Att hon kan spela bättre vet alla som sett lite tennis med henne.

Sharapova har spelat bäst hittills, men det gäller att fortsätta så om hon vill vinna titeln. Serena har jag inte ens sett spela, hon fejkar tydligen skada?????? Har sett att det varit nåt men inte brytt mig om vad det var.
Citera
2013-01-19, 16:46
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Men hon vann och det är det som räknas i slutändan. Att hon kan spela bättre vet alla som sett lite tennis med henne.

Sharapova har spelat bäst hittills, men det gäller att fortsätta så om hon vill vinna titeln. Serena har jag inte ens sett spela, hon fejkar tydligen skada?????? Har sett att det varit nåt men inte brytt mig om vad det var.

Menar bara att hennes spel såg bräckligt ut. Dessutom är frågan hur matchen hade slutat om inte Hampton blivit skadad. Hon hade svårt att värja sig mot forehanden. Tror inte hennes spel räcker som det ser ut nu.

Tror inte det är fejk, utan hon drog på sig en lättare vristskada i första omgången. Sen hämnades hon av den skadan i Muguruza matchen. Såg inte matchen mot Morita. Bättre nu?
Citera
2013-01-19, 19:48
Medlem
Citat:
Menar bara att hennes spel såg bräckligt ut. Dessutom är frågan hur matchen hade slutat om inte Hampton blivit skadad. Hon hade svårt att värja sig mot forehanden. Tror inte hennes spel räcker som det ser ut nu.

Tror inte det är fejk, utan hon drog på sig en lättare vristskada i första omgången. Sen hämnades hon av den skadan i Muguruza matchen. Såg inte matchen mot Morita. Bättre nu?

Jag vet inte, jag har inte ens sett henne spela i år men hur skadad kan man egentligen vara om man vinner:

6-0, 6-0
6-2, 6-0
6-1, 6-3

???

Nu vet jag inte om det är hon själv som snackat om detta eller om det bara är media som snackar skit (vore ju inte konstigt) men jag tycker det är arrogant att snacka om att man är ens i närheten av skadad om man har vunnit tre matcher i en grand slam med de resultaten.
Citera
2013-01-20, 00:47
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Jag vet inte, jag har inte ens sett henne spela i år men hur skadad kan man egentligen vara om man vinner:

6-0, 6-0
6-2, 6-0
6-1, 6-3

???

Nu vet jag inte om det är hon själv som snackat om detta eller om det bara är media som snackar skit (vore ju inte konstigt) men jag tycker det är arrogant att snacka om att man är ens i närheten av skadad om man har vunnit tre matcher i en grand slam med de resultaten.

Hon sprang efter en boll, tappade balansen och ramlade. Hon gjorde illa vristen. Hon uttalade sig själv i en intervju efter matchen. Men så farligt var det nog inte. Hon tappade inga games i matchen. Visar hur överlägsen hon är. Hon manglar sina motståndare omän hon spelar halvskadad eller återkommer från långa uppehåll.
Citera
2013-01-20, 10:39
Medlem
Citat:
Hon sprang efter en boll, tappade balansen och ramlade. Hon gjorde illa vristen. Hon uttalade sig själv i en intervju efter matchen. Men så farligt var det nog inte. Hon tappade inga games i matchen. Visar hur överlägsen hon är. Hon manglar sina motståndare omän hon spelar halvskadad eller återkommer från långa uppehåll.

Okej. Det säger en hel del om hur dålig WTA-toruen egentligen är. Skulle aldrig gå på ATP-touren. Fast jag tror det hänger ihop mycket med att de flesta damer inte kan serva ordentligt. Blir så lätt för en bra spelare som Serena att returnera då, inte så svårt för henne att nolla sina motståndare.
Citera
2013-01-20, 15:56
Medlem
johanjosefssons avatar
Vilken jävla match man nyss bevittnade alltå!! Helvete!!! Helt sanslöst bra.
Synd bara att serben fick avgöra så snyggt.
Citera
2013-01-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Vilken jävla match man nyss bevittnade alltå!! Helvete!!! Helt sanslöst bra.
Synd bara att serben fick avgöra så snyggt.

Han "får" ju avgöra så snyggt tack vare sina motståndare.

Tennisen har utvecklats mer till en mer defensiv fysisk sport än vad den var förr. Långsammare banor, bättre racketar osv är några av orsakerna.
Citera
2013-01-21, 19:36
Medlem
Citat:
Han "får" ju avgöra så snyggt tack vare sina motståndare.

Tennisen har utvecklats mer till en mer defensiv fysisk sport än vad den var förr. Långsammare banor, bättre racketar osv är några av orsakerna.
Har inte bollarna oxxå blivit större???( frågan om millimetrar förstås men de gör skillnad)
Roligare blir det för de som observerar sporten med lite långsammare fart på bollen, även om vi tennis fanatiker bryr oss fan i 20 bollars rallyn ....
Bra eller dåligt? tar inte destu mer ställning förutom att min "stora serve" lider av de
VAd tycker ni???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in