2012-08-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jag tror iofs serve o volley spelartypen hade självdött omän inte banorna blivit långsammare. Det såg man redan då Enqvist var som bäst i slutet av 90-talet. Baslinjespelarna blev allt bättre på att passera. Det krävdes nästan en spelartyp av Sampras kaliber för att tillhöra yttersta världstoppen. Men visst är det en trist utveckling. Vem vet. Om de inte medvetet förstört förutsättningarna för serve o volley spelarna kanske den spelartypen hade utvecklas också. Jag tycker det är konstigt att inte fler spelare mixar upp med nätspel. Det verkar som om de inte tränar på den spelformen lika regelbundet längre. Sen ser man många som försöker springa på nät under en match, men blir passerad och försöker inte igen.

Det är en trist utveckling då inte snabba underlag får vara lika snabba, då långsamma grusbanor inte får vara lika långsamma. Det borde respekteras att det finns olika spelartyper. Kontrasterna är oftast det som tilltalar publik. Jag vill hellre se en baslinjespelare möta en offensiv nätspelare. Tjusningen ligger i om nätspelaren lyckas med sina volleys eller om baslinjespelaren lyckas passera. Nu är det istället baslinjespel för hela slanten, långa utdragna matcher i GS som många gånger inte hinner spelas färdigt samt spelare som får mer skador än förr (Se Söderling)

För ca 10 år sen var det offensivt baslinjespel som gällde. Nu är det snarare ett defensivare baslinjespel som är mest framgångsrikt. Tänker på grusspelare som nått framgång på "snabba" underlag som Ferrer. Även en spelare som Murray som i grunden är en riktigt bra defensivt skolad spelare gynnas av det lika långsammare baslinjespelet. Serven är inte längre lika viktig.

Kan än idag sakna uppgörelserna mellan Sampras - Agassi som höll på en bit in på 00-talet.
Jag tror inte det är banorna som är hela sanningen, racketar och bollar spelar lika stor roll i att det är mer lönsamt att stå kvar i bakplan.
Citera
2012-08-08, 22:40
Medlem
Bollarna var väl lite mindre förr? Racketar spelar säkert stor roll också, i och med att de blir bättre och bättre. Tror ändå inte det skulle spela sån stor roll på en gräsplan om gräset var sämre, studsar det fel ofta så lönar det sig inte i längden att stå kvar i baslinjedueller.
Citera
2012-08-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Bollarna var väl lite mindre förr? Racketar spelar säkert stor roll också, i och med att de blir bättre och bättre. Tror ändå inte det skulle spela sån stor roll på en gräsplan om gräset var sämre, studsar det fel ofta så lönar det sig inte i längden att stå kvar i baslinjedueller.
Fast felstudsar får man på grus också? Om man förbjöd racketar som konstruerats efter 1990 så skulle man få ett mycket offensivare spel ihop med gamla bollarna.
Citera
2012-08-08, 23:42
Medlem
Lite synd att Del Potro fick en reaktion på sina framgångar i OS. Åkte mot Stepanek direkt i Toronto nu. Tror OS-medaljen betydde otroligt mycket för honom. Förhoppningsvis så kan han ladda om inför Cincinnati nästa vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Fast felstudsar får man på grus också? Om man förbjöd racketar som konstruerats efter 1990 så skulle man få ett mycket offensivare spel ihop med gamla bollarna.

Jo visst studsar det fel på grus men det finns inga planer det studsar mer fel på än dåliga gräsplaner. Det studsar dåligt och fel, ibland nästan ingenting.
Senast redigerad av terribilis 2012-08-08 kl. 23:45.
Citera
2012-08-09, 00:53
Medlem
Citat:

Det skulle allt va nått, Federer mot Nadal med varsitt Donnay träracket, har själv fortfarande kvar mitt som jag brukar damma av ibland
Citera
2012-08-09, 04:10
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Jag tror inte det är banorna som är hela sanningen, racketar och bollar spelar lika stor roll i att det är mer lönsamt att stå kvar i bakplan.

Visst, det är sällan en enkel förklaring. Jag ser likheter mellan Sampras superservar på 90-talet som dödade många gem och Stenmarks dominans i slalomen på 70-talet. Stenmark var för överlägsen sina konkurrenter och regeländringar infördes. Säsongen efter kom han tvåa i världscupen

Nu dominerade inte Sampras sin idrott lika överlägset, men servekanonerna dominerade rätt kraftigt på snabba banor. Arrangörerna skrek efter mer underhållning och längre bolldueller. Det var upprinnelsen till förändringarna som framförallt skulle gynna baslinjespelare som aldrig gick till nät annan än att tacka motståndaren för matchen. Det skulle vara intressant om de frågade publiken vad de helst föredrar. Jag tror de flesta skulle vilja se ett mer varierat spel och inte bara dueller mellan baslinjespelare som håller på alldeles för länge. Dessvärre tror jag inte det blir några förändringar så länge pengarna styr.

Btw, visst räknas banorna vid Flushing meadows som de snabbaste i dagsläget?
Senast redigerad av Castlevania 2012-08-09 kl. 04:35.
Citera
2012-08-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det skulle allt va nått, Federer mot Nadal med varsitt Donnay träracket, har själv fortfarande kvar mitt som jag brukar damma av ibland
Mecir spelade med träracket tills 1989, det var grejor det...
Citera
2012-08-09, 14:20
Medlem
Citat:
Visst, det är sällan en enkel förklaring. Jag ser likheter mellan Sampras superservar på 90-talet som dödade många gem och Stenmarks dominans i slalomen på 70-talet. Stenmark var för överlägsen sina konkurrenter och regeländringar infördes. Säsongen efter kom han tvåa i världscupen

Nu dominerade inte Sampras sin idrott lika överlägset, men servekanonerna dominerade rätt kraftigt på snabba banor. Arrangörerna skrek efter mer underhållning och längre bolldueller. Det var upprinnelsen till förändringarna som framförallt skulle gynna baslinjespelare som aldrig gick till nät annan än att tacka motståndaren för matchen. Det skulle vara intressant om de frågade publiken vad de helst föredrar. Jag tror de flesta skulle vilja se ett mer varierat spel och inte bara dueller mellan baslinjespelare som håller på alldeles för länge. Dessvärre tror jag inte det blir några förändringar så länge pengarna styr.

Lite synd att de glömde bort att Sampras aldrig var någon större grusspelare och att grussäsongen är ganska lång, han vann aldrig FÖ. Tycker inte man ska ändra för mycket saker för snabbt. Det exemplet med Stenmark är en skandal tycker jag.

Av grand slam-turneringarna så är USO snabbast. Det studsar i alla fall lägre där än i AO. Tror dock ändå man får mer utdelning på serve på gräs.
Citera
2012-08-09, 14:29
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Mecir spelade med träracket tills 1989, det var grejor det...

Jag började titta på tennis 1987 ungefär och det var ingen som använde trä då. Inte Mecir heller.

http://www.youtube.com/watch?v=tTL7_7gBcF8
Citera
2012-08-09, 14:35
Medlem
Bjurras avatar
Citat:

Banorna vid Flushing är inte speciellt snabba nuförtiden men de är snabbare än Toronto och Australian Open.

Att man ville sakta ned spelet på 90-talet berodde inte på Samrpas, så överlägsen var han inte. Det berodde på att det var så många storservare i farten då, Ivanisevic, Forget, Rusedski, Becker, Rosset, Wheaton, Todd Martin m fl.
Citera
2012-08-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Banorna vid Flushing är inte speciellt snabba nuförtiden men de är snabbare än Toronto och Australian Open.

Att man ville sakta ned spelet på 90-talet berodde inte på Samrpas, så överlägsen var han inte. Det berodde på att det var så många storservare i farten då, Ivanisevic, Forget, Rusedski, Becker, Rosset, Wheaton, Todd Martin m fl.

Som sagt, väldigt synd att de glömde bort att ingen av dessa spelare någonsin vann franska öppna

Tennisen är för enformig idag, tyvärr.
Citera
2012-08-09, 14:53
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra

Så Federers gnäll att banorna var långsamma i fjolårets USO var befogad?

Ja, jämförelsen mellan Sampras och Stenmark var kanske inte helt rättvis. Men han var också en av storservarna (om inte den allra främste servaren genom tiderna) så han var del av orsaken till att de ville göra spelet långsammare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in