2009-05-09, 11:59
Medlem
Vobblers avatar
Den matchen pirate nämnde minns jag som igår. Helt klart en av de bästa matcherna jag har sett. Tårarna rann på Sampras, och ändå spelade han bländande i femte set.

Lite kul att just det året var Magnus Larsson nära att slå ut Pete i AO. Larsson hade 2-0 i set men kunde inte knyta ihop säcken. Det var i 1/8-delsfinalen om jag minns rätt.
Citera
2009-05-09, 12:13
Medlem
Fy den lede, kan bli ett gäng svåra bortamatcher för Sverige i Davis cup,
Uzbeckistan (aldrig mött, Sovjetunionen räknas inte in) kan lottas på bortaplan (ej klara för playoff men 2-0 leder dom med över Japan).
Ukraina likadant som Uzbeckistan dock klara för playoff.
Belgien borta (klara för playoff).
Ecuador borta, emot bröderna Lapentti (leder med 2-0 över Peru).
Colombia vet jag inte, men grus lär det bli om dom har hemmaplan (leder med 1-0 över Brasilien).
Sydafrika, borta (är väl att föredra, leder med 2-0 över Vitryssland).
Hemma
Vitryssland (dom saknar ju Mirnyi och Voltckhov i denna match ett trendbrott?)
Indien (klara för playoff)
Italien (klara för playoff)
Brasilien (ligger under med 0-1 emot Colombia)
Japan (blir hemma om dom slår Uzbeckistan)
Senast redigerad av Alessandro 2009-05-09 kl. 12:40.
Citera
2009-05-09, 13:27
Medlem
Castlevanias avatar
Jag minns också Sampras - Courier. Matchen utspelade sig i Australien Open och året var 1995. Mycket starkt av Sampras att vinna trots alla känslostormar. I den följande finalen vann dock Agassi tämligen enkelt i 4 set och utsågs för första gången i karriären till ny världsetta.

Angående DC blir det tufft oavsett motstånd. Förr var det givet att inkassera vinster mot sämre nationer. Nu är Sverige själv en nation på dekis. Om ändå Söderling kunde få lite stabilitet i sitt spel. Så vi åtminstone har ett säkert kort att räkna med.
Citera
2009-05-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jag minns också Sampras - Courier. Matchen utspelade sig i Australien Open och året var 1995. Mycket starkt av Sampras att vinna trots alla känslostormar. I den följande finalen vann dock Agassi tämligen enkelt i 4 set och utsågs för första gången i karriären till ny världsetta.

Angående DC blir det tufft oavsett motstånd. Förr var det givet att inkassera vinster mot sämre nationer. Nu är Sverige själv en nation på dekis. Om ändå Söderling kunde få lite stabilitet i sitt spel. Så vi åtminstone har ett säkert kort att räkna med.
Sverige är bäst i dubbel, sen har det varit skralt med framgångar.
Citera
2009-05-09, 17:37
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:

Ett klipp som visar Sampras känslosvall i matchen mot Courier:
http://www.youtube.com/watch?v=P3v699NSroU

Visst kommer vi ihåg Larsson-Sampras i åttondelen det året. Larsson hade ju i december slagit Sampras i en hård och mycket välspelad fyrsetsmatch i finalen i Grand Slam Cup i Olympiahalle i München, så det låg ju i luften att han skulle ha en bra chans när de möttes i AO en och en halv månad senare. Larsson verkar för övrigt ha haft relativt lätt för Sampras. Var det inte 1997 som han besegrade Sampras tre gånger (om vi räknar in DC-finalen där Sampras gav upp p.g.a. skada)?

För att spä på besvikelsen ytterligare i Australian Opens fjärderunda 1995förlorade också Stefan Edberg i åttondelen det året - mot Aaron Krickstein, efter att han, i likhet med Magnus Larsson, tappat en 2-0-ledning i set. Till följd av detta bröts dessutom en vacker svensk svit i Australian Open - mellan 1983 och 1994 hade vi ju haft åtminstone en svensk i semifinal varje år...
Citera
2009-05-09, 19:04
Medlem
På tal om El Aynaoui och när man först uppmärksammade Nadal, så såg Nadal möta just El Aynaoui 2003 i båstad. Nadal var då bara 17 år men lyckades vinna i en tresetare. Kommer ihåg att jag blev lite besviken efteråt Marockanen var en intressant spelare då som jag sett fram emot att se längre fram i turneringen. Men nu i efterhand är det ju såklart kul att man fick se en av unga Nadals skräll matcher.
Citera
2009-05-09, 22:48
Medlem
Jepp då var Ecuador klara för kval till elitserien, blir en mardrömslottning om Sverige får den.
2-0 leder Brasilien över Colombia med, vet inte hur det gått med Uzbeckistan-Japan?
Senast redigerad av Alessandro 2009-05-09 kl. 23:18.
Citera
2009-05-10, 02:11
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Jepp då var Ecuador klara för kval till elitserien, blir en mardrömslottning om Sverige får den.
2-0 leder Brasilien över Colombia med, vet inte hur det gått med Uzbeckistan-Japan?

Uzbekistan leder med 2-0 mot Japan. Visst är det i dagarna som Sveriges motståndare ska lottas? Som tur är det ett tag till Sveriges öde avgörs. I september närmaste bestämt. Till dess vore det väl fan om inte Söderling kommit igång.

Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Ett klipp som visar Sampras känslosvall i matchen mot Courier:
http://www.youtube.com/watch?v=P3v699NSroU

Visst kommer vi ihåg Larsson-Sampras i åttondelen det året. Larsson hade ju i december slagit Sampras i en hård och mycket välspelad fyrsetsmatch i finalen i Grand Slam Cup i Olympiahalle i München, så det låg ju i luften att han skulle ha en bra chans när de möttes i AO en och en halv månad senare. Larsson verkar för övrigt ha haft relativt lätt för Sampras. Var det inte 1997 som han besegrade Sampras tre gånger (om vi räknar in DC-finalen där Sampras gav upp p.g.a. skada)?

Ja, Larsson blev ett riktigt spöke för Sampras 1997. 3-1 i matcher till svenskens favör det året. Larsson hade rätt attityd och brydde sig inte om vem som stod på andra sidan. Hur ofta har inte en sämre rankad spelare varit slagen på förhand och inte mentalt trott på seger? Minns att Larsson sa nåt i stil med "Jag vet vad som krävs för att slå Sampras, har man slagit honom en gång kan man göra det igen". Så sant som det var sagt. Angående inbördes möten vann Sampras H2H med 7-4. Däremot vann svensken 3 av de sista 5 matcherna. Magnus Larsson levde mycket på sin serve. Undra om han inte hade den hårdaste serven av svenskarna genom tiderna? Om man bortser från Pim Pims kanoner
Citera
2009-05-10, 03:43
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ja, Larsson blev ett riktigt spöke för Sampras 1997. 3-1 i matcher till svenskens favör det året. Larsson hade rätt attityd och brydde sig inte om vem som stod på andra sidan. Hur ofta har inte en sämre rankad spelare varit slagen på förhand och inte mentalt trott på seger? Minns att Larsson sa nåt i stil med "Jag vet vad som krävs för att slå Sampras, har man slagit honom en gång kan man göra det igen". Så sant som det var sagt. Angående inbördes möten vann Sampras H2H med 7-4. Däremot vann svensken 3 av de sista 5 matcherna. Magnus Larsson levde mycket på sin serve. Undra om han inte hade den hårdaste serven av svenskarna genom tiderna? Om man bortser från Pim Pims kanoner

Larsson lirade skjortan av Petros i Grand Slam Cup ett år minns jag.
Ett av gamen i den matchen brukar visas i highlight-sammanhang, minns inte vem som servar men kan det t.o.m vara så att Larsson returnerar?

Hursomhelst så var gamet över på typ 45 sekunder.
Citera
2009-05-10, 10:54
Medlem
Citat:
Uzbekistan leder med 2-0 mot Japan. Visst är det i dagarna som Sveriges motståndare ska lottas? Som tur är det ett tag till Sveriges öde avgörs. I september närmaste bestämt. Till dess vore det väl fan om inte Söderling kommit igång.

Nej, Janne Gunnarsson var värsta servaren, resten av hans spel var ganska mediokert men han tog sig till semi i Oz på sin serve.
ML var ganska allround tycker jag, Venus var ju förälskad i honom dels för hans bollkontroll, obesvarad kärlek...
Citera
2009-05-10, 13:55
Medlem
Castlevanias avatar
Läste just på Eurosport:

Den franske tennisspelaren Richard Gasquet har testats positivt för kokain under Sony Ericsson Open i Miami i mars 2009. Detta uppger franska L'Equipe.

22-årige Gasquet, som bäst rankad som nummer sju i världen, testades positivt för en otillåten substans (kokain) i samband med att spelaren åkte ur Sony Ericsson Open, även kallad Miami Masters, i mars 2009. Gasquet kommer att genomföra ytterligare tester - ett b-prov - men kan nu komma att stängas av i upp till två år, vilket är maxstraffet.

Andra kända tennisspelare som testats positivt för kokain är Mats Wilander (1995) och Martina Hingis (2007).

Han var uppe på topp 7 för ett par år sedan. Sedan har han tappat succesivt. Om han blir fälld får han svårt att komma tillbaka. Se hur det gått för alla argentinare som dopat sig.
Citera
2009-05-10, 14:02
Medlem
pirates avatar
Citat:
Läste just på Eurosport:

Den franske tennisspelaren Richard Gasquet har testats positivt för kokain under Sony Ericsson Open i Miami i mars 2009. Detta uppger franska L'Equipe.

22-årige Gasquet, som bäst rankad som nummer sju i världen, testades positivt för en otillåten substans (kokain) i samband med att spelaren åkte ur Sony Ericsson Open, även kallad Miami Masters, i mars 2009. Gasquet kommer att genomföra ytterligare tester - ett b-prov - men kan nu komma att stängas av i upp till två år, vilket är maxstraffet.

Andra kända tennisspelare som testats positivt för kokain är Mats Wilander (1995) och Martina Hingis (2007).

Han var uppe på topp 7 för ett par år sedan. Sedan har han tappat succesivt. Om han blir fälld får han svårt att komma tillbaka. Se hur det gått för alla argentinare som dopat sig.

Oj oj, han som spelade så himla bra vissa perioder. Kommer ihåg matchen i wimbledon mellan han och Murray där visserligen Murray vann men vilken match det vavr. Äh lite synd att det ska hända såna människor egentligen.
Fast å andra sidan så lär det vara väldigt lätt att hamna i det träsket när man blir så känd. Sportstjärnor som vill festa med andra superstjärnor och det lär finnas olagliga grejer vid såna fester...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in