2012-06-23, 19:22
Medlem
rassemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Tennis är en otroligt jämn sport om man jämför med t.ex fotboll och ishockey. Det ser man när man kollar de senaste 7-8 åren hur många olika grand slam-vinnare och världsettor det finns, jämför man med de andra sporterna jag nämnde så ser man att det finns många mer olika vinnare av de stora turneringarna där.

Att spela på Seppi i denna match var inte smart varken före eller efter matchen.

Att spela mot en amerikan som varit i Wimbledonfinal tre gånger(!) mot en italienare på gräs, kan man något om tennis så förstår man att det är ett stort risktagande.

hehe när du vinklar informationen på det sättet känner jag mig lite dum, men han är väl knappast den spelaren idag!? Varit mycket skadad och dalat på rankingen (?) Dessutom ska man väl ta hänsyn mer till dagsform än meriter som ligger 3 år och längre bak i tiden?
Citera
2012-06-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rassemus
hehe när du vinklar informationen på det sättet känner jag mig lite dum, men han är väl knappast den spelaren idag!? Varit mycket skadad och dalat på rankingen (?) Dessutom ska man väl ta hänsyn mer till dagsform än meriter som ligger 3 år och längre bak i tiden?

Det var absolut inte meningen att få dig att framstå som dum jag konstaterar bara hur det ligger till och jag vinklar det inte.

Hans dagsform var den att han hade fyra raka vinster, det tycker jag är bra. Man måste ta med sig det i sina beräkningar plus att han är en bättre tennisspelare än Seppi, man ska inte stirra på ranking när man spelar, man ska kolla på spelarna och hur de har spelat matcherna innan. Man måste givetvis kunna lite om tennis. Som t.ex en ganska grundlig sak som att amerikaner är bättre grässpelare än italienare, rent generellt och givetvis i detta fall med tanke på vad Roddick har åstakommit. Vad de har för spelstil, dvs att Roddick är en storservare, vet man då att en bra serve är mycket värt på gräs så ska det mycket till att man spelar emot en sån spelare om fallet är som det var idag. Erfarenhet spelarna emellan, inbördes möten osv, Roddick var bättre än Seppi i allt sånt idag, helt logiskt att han vinner. Han var favorit.

Vad hade spelbolagen för odds? (jag kollade inte). Där får man också en indikation om hur det ligger till.
Citera
2012-06-23, 20:11
Medlem
rassemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det var absolut inte meningen att få dig att framstå som dum jag konstaterar bara hur det ligger till och jag vinklar det inte.

Hans dagsform var den att han hade fyra raka vinster, det tycker jag är bra. Man måste ta med sig det i sina beräkningar plus att han är en bättre tennisspelare än Seppi, man ska inte stirra på ranking när man spelar, man ska kolla på spelarna och hur de har spelat matcherna innan. Man måste givetvis kunna lite om tennis. Som t.ex en ganska grundlig sak som att amerikaner är bättre grässpelare än italienare, rent generellt och givetvis i detta fall med tanke på vad Roddick har åstakommit. Vad de har för spelstil, dvs att Roddick är en storservare, vet man då att en bra serve är mycket värt på gräs så ska det mycket till att man spelar emot en sån spelare om fallet är som det var idag. Erfarenhet spelarna emellan, inbördes möten osv, Roddick var bättre än Seppi i allt sånt idag, helt logiskt att han vinner. Han var favorit.

Vad hade spelbolagen för odds? (jag kollade inte). Där får man också en indikation om hur det ligger till.

1,68 på Seppi alltså knapp favorit, jag tycker det lilla jag sett av Roddick i turneringar innan knappast varit smickrande utan han har i det stora hela spelat skit därav lyssnade jag på "spel experternas" motivering och valde Seppi. Jag tycker annars tennis är svårt att verkligen sätta sig in i och vilka faktorer man ska ta hänsyn till då man lägger spel
Citera
2012-06-23, 20:32
Medlem
Citat:
1,68 på Seppi alltså knapp favorit, jag tycker det lilla jag sett av Roddick i turneringar innan knappast varit smickrande utan han har i det stora hela spelat skit därav lyssnade jag på "spel experternas" motivering och valde Seppi. Jag tycker annars tennis är svårt att verkligen sätta sig in i och vilka faktorer man ska ta hänsyn till då man lägger spel

Oj 1.68 det var verkligen lågt måste jag säga, vad gav vinst för Roddick?

Egentligen ska man väl inte prata om spel i denna tråd men vi diskuterar ju tennis också nu så hoppas att det är okej.

Personligen tycker jag 1.68 är ett knasigt odds i detta fall, 1.80 hade varit okej tycker jag och sedan något liknande på Roddick, det hade jag sett som ganska normalt i detta fall.

Tennis handlar ju inte om att spela bra, utan om att vinna och det är Roddick mycket bättre på än Seppi. Roddick har aldrig varit lika stark på grus som på andra underlag så att han hade en negativ trend innan juni är fullkomligt normalt.

Själv tycker jag tennis är otroligt mycket enklare att spela på än t.ex fotboll och hockey där man måste ta hänsyn till att det kan bli kryss också. Sen kan jag mer om tennis, men jag håller med dig om att det tar längre tid att förstå tennis men det beror dock på att matcherna är längre Så det blir naturligtvis mer timmar man behöver kolla.

Ett tips är att kolla på spelarna och vilka underlag de presterar bäst på och vilken spelstil de har och hur de ser ut på banan, inte hur många vinnare eller misstag de slår utan i vilka lägen de gör såna saker, dvs var deras taktiska och mentala nivå ligger. Inbördes möten ska man också kolla på. Lär dig vilka styrkor och svagheter spelarna har och försök fantisera hur matchbilden kommer att se ut. Ranking ska man faktiskt aldrig kolla på när det handlar om spel, bara vilken potential en spelare har och vilken form han är i.

Damtennis avråder jag dig att spela på, om du inte vill köra lite mer vågat, då rekommenderar jag damtennis för det blir mer skrällar där, skulle jag tro, i alla fall om man kollar på den högsta nivån.

Sen måste jag bara lägga till en liten intressant sak. Roddick har faktiskt slagit Federer två gånger de senaste året! En spelare som han normalt sett har extremt svårt mot. Visserligen så var ena en uppvisningsmatch och den andra så var Federer rätt trött efter hårt matchande, men det är ganska lustigt ändå tycker jag.
Senast redigerad av terribilis 2012-06-23 kl. 20:47.
Citera
2012-06-24, 00:21
Medlem
Citat:
Nja, vet inte det, kolla gärna här innan du spelar emot Roddick på gräs, 83-20 i matcher på gräs!
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Top-Players/Andy-Roddick.aspx?t=mr
Citera
2012-06-24, 12:02
Medlem
Mich13s avatar
Man ska alltid ha i åtanke att "gubbarna", om man kan kalla en 30-åring det alltid tänder till extra i de stora turneringarna! Roddick på gräs är det inte många som slår i en 5-setare, dessutom med självförtroende från Eastbourne.
Citera
2012-06-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Man ska alltid ha i åtanke att "gubbarna", om man kan kalla en 30-åring det alltid tänder till extra i de stora turneringarna! Roddick på gräs är det inte många som slår i en 5-setare, dessutom med självförtroende från Eastbourne.

Jag tror Roddick får väldigt svårt i en eventuell tredje runda mot Ferrer, men det som talar för honom är väl trots allt att han har en vass serve och är en bra grässpelare. Men vinner han mot Ferrer så tror jag faktiskt att Roddick har en bra chans att till och med gå till final, om han väl har spelat så bra så han har slagit Ferrer så tror jag han kan ta både Murray och Nadal. Jag tycker att han har hamnat på rätt halva, Federer och Djokovic, Berdych och Tipsarevic hade varit en mycket sämre halva att hamna på för Roddick tycker jag.

På tal om Wimbledon, finns det ingen tråd? Ska starta en nu så vi kan snacka om det inte finns en redan...
Citera
2012-06-25, 21:27
Medlem
Tydligen har ATP-touren bannlyst blått grus, jag såg inte Madrid tävlingen, nån som gjorde det och har en åsikt?
Citera
2012-06-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Tydligen har ATP-touren bannlyst blått grus, jag såg inte Madrid tävlingen, nån som gjorde det och har en åsikt?

Ganska fjantigt drag av ATP tycker jag. Men jag bryr mig inte, har aldrig gillat den turneringen i alla fall.

Om man ska sammanfatta det kort, Djokovic och Nadal gnällde och Federer anpassade sig och vann turneringen
Citera
2012-06-26, 16:07
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Det var många experter på förhand som var på Seppis sida. Sen svängde hela marknaden till Roddicks fördel på kort tid. Som regerande mästare gjorde Seppi en mycket blek insats (omedvetet eller medvetet är frågan). Han hade inte tappat ett set på hela turneringen, men mot Roddick som inte är nån märkvärdig returtagare tappade han serven 3 gånger i första set trots att första serve % låg kring 80 %. Hoppas inte Seppi lät sig "köpas" innan matchen. Men det vore inte den första italienaren isf.
Citera
2012-06-26, 22:15
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro

Riktigt dåligt tycker jag. Man måste ju låta sporten utvecklas och förnyas. Det blåa gruset tycker jag var en steg i rätt riktning, mycket behagligt att kolla på. Sen att underlaget inte var perfekt första gången det testades är väl ändå ganska naturligt. Om de fick fortsätta med det blåa gruset så hade de nog kunna fortsätta förbättra det till nästa år och året efter det osv. Nu råkade ju Djokovic och Nadal inte gilla underlaget så då måste ju det bannlysas såklart.... Tråkigt.
Citera
2012-06-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Riktigt dåligt tycker jag. Man måste ju låta sporten utvecklas och förnyas. Det blåa gruset tycker jag var en steg i rätt riktning, mycket behagligt att kolla på. Sen att underlaget inte var perfekt första gången det testades är väl ändå ganska naturligt. Om de fick fortsätta med det blåa gruset så hade de nog kunna fortsätta förbättra det till nästa år och året efter det osv. Nu råkade ju Djokovic och Nadal inte gilla underlaget så då måste ju det bannlysas såklart.... Tråkigt.
Frågan vad WTA säger? Har dom spelat nån turnering med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in