2009-12-20, 19:32
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Bara jag som tycker att det är skandal att Rogge inte blev utsedd till årtiondets främsta idrottsman? Vad ska man egentligen behöva prestera inom tennis för att utses till detta? 15 slams på 7 år, fem raka Wimbledonsegrar, fem raka US-Open, vunnit en karriär Grand Slam och 22 raka semifinaler i Grand Slams. Listan över hans otroliga prestationer kan givetvis göras mycket längre, men jag finner det överflödigt.

Tiger Woods, som vann, har vunnit 12 Majors sedan år 2000, i en sport där det spelas lika många majors per år som det spelas Slams i tennis. Hur kan då Tigers bedrifter rankas högre än Federers?

Jag kan sätta min högra arm på att Rogge skulle ha vunnit om han varit amerikan.

Det kan absolut vara det som låg honom i fatet....

Att jämföra olika sporter är så in i helvete svårt, att dessutom utse decenniets största tycker jag känns en aning orättvist.

Ponera att Usain Bolt krossar sian världsrekord ytterligare och vinner 400m i London 2012 på nytt VR, och lägger av senast 2015. han blev inte detta decenniets största för att han inte varit aktiv så länge, och han lär antagligen inte bli nästa decenniums främsta heller då han är "född i fel cykel".

Men visst hade man kunnat utse Federer, inte bara hans antal slams utan att han har tagit dem på samtliga underlag saknar egentligen motstycke, särskilt som tennis är utbredd över i stort sett hela världen.

Om inte sportens storlek ska spela någon roll hade jag nog valt Ole Einar Björndalen före Tigern....
Citera
2009-12-21, 11:55
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
instämmer!

de är ändå väldigt läskigt hur kort period man kan ha som tennis spelare. i fotboll kan man ju ändå va upp till 35 och va ruskigt bra...se bara på henke larsson. undantag finns visserligen i tennisen med andree agassi som va ju långt framme trots sin höga ålder.

de är många nu oxå som börjar bli till åldern på ATP touren. Tommy Haas,radek stephanek, ivo karlovic, james blake.....snart finns de inte några 70 talister kvar i tennisen. och federers generation med roddick och hewitt lär ju försvinna 2012 som jag tror många ser som ett bra avslutnings år.....

Skillnaden är att fotboll är en lagidrott och därmed är det svårt att dra parallel till en individuell idrott som tennis. Om vi leker med tanken att Henke hade spelat tennis tror jag inte ens han hade legat bland de 500 bästa. Som fotbollspelare är/var han i mina ögon väldigt överskattad. Speciellt sista åren av karriären.

Jag anser dock att tennisspelare har långa karriärer. Tittar vi på Santoro som la racket på hyllan ifjol hann han med 20 år på touren. Safin som var med 13 år låg på topp 10 många av de åren. Jimmy Connors höll på drygt 20 år varav 15 år som topp 10 spelare. Federer gjorde debut 1998 osv osv. Sedan får man inte glömma att många börjar spela i väldigt unga år. En spelare som slutar med en ålder av 30 har säkerligen hållit på med idrotten i närmare 25 år.
Citera
2009-12-22, 19:27
Medlem
Gag Halfrunts avatar
När det inte finns så många tennisnyheter är det tur att de som trots allt dyker upp är bra... ITF har idag utsett Daniel Berta till världens bästa tennisjunior 2009:

Citat:
Berta och Federer bäst i världen
Daniel Berta är världens bästa tennisjunior. Det slår det internationella Tennisförbundet, ITF, fast när det summerar det gångna tennisåret. Den 17-årige svensken vann bland annat Franska mästerskapen för juniorer.

http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=4-AV_ID=996922,00.html?from=latestnav

Notera rubriken på artikeln... Jag undrar just om även schweiziska tidningar väljer att skriva Bertas namn före Federers när de rapporterar om detta idag...
Citera
2009-12-24, 21:39
Medlem
Vobblers avatar
Eurosport har redan börjat pusha Aussie Open, fy fasen vad man blir sugen!
Drygt tre veckor kvar dock, men det närmar sig. AO är min favorit-slam, men det kanske beror på att man är så grymt laddad när en ny säsong drar igång. Men tennisen håller alltid högsta klass då spelarna är tankade med ny energi.

2009 års bästa match spelades i Melbourne, nämligen semifinalen mellan Nadal och Verdasco. Helt sanslös tennis!
Citera
2009-12-25, 01:15
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Eurosport har redan börjat pusha Aussie Open, fy fasen vad man blir sugen!
Drygt tre veckor kvar dock, men det närmar sig. AO är min favorit-slam, men det kanske beror på att man är så grymt laddad när en ny säsong drar igång. Men tennisen håller alltid högsta klass då spelarna är tankade med ny energi.

2009 års bästa match spelades i Melbourne, nämligen semifinalen mellan Nadal och Verdasco. Helt sanslös tennis!

ja den matchen va tydligen nästan på gränsen till sjuk tennis.
såg aldrig matchen men sätt höjdpunker på nästan 10 min bara från den matchen :P.
jäkla bolldueller

ja AO är den slam där de oftast händer skrällar.

Marcos Bagtadis för något år sen, tsonga desamma. T.johansson va ju lite av skräll oxå även om han va rätt högt seedad då.

verdasco i fjol oxå.

detta ger ju en lite tankar kring robins chanser att göra de möjliga

ska bli intressant att följa tennisen i januari. del potro lär troligtvis gå förbi murray oxå på rankingen...eller?
Citera
2009-12-25, 14:58
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
ja den matchen va tydligen nästan på gränsen till sjuk tennis.

Precis, vissa dueller var så overkliga att de kunde vara hämtade från Virtua Tennis eller något annat tennisspel.
http://www.youtube.com/watch?v=Kg1zgLWo6nI
Citera
2009-12-25, 15:34
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Precis, vissa dueller var så overkliga att de kunde vara hämtade från Virtua Tennis eller något annat tennisspel.

Wow... Jag förbannar den dagen jag föddes för att inte ha sett den matchen.
Citera
2009-12-26, 14:27
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
hehehe jag har faktiskt fixat topspin 2 till datorn (med gamepad så de funkar bra å köra
mkt mer relalistiskt än virtua tennis
däremot har ju alla samma teknik när de slår....
alla enhandsfattade backhandspelare har samma backhand teknik. dsm med dubbelhands bh.

de är princip bara serve teknik som skiljer spelarna åt.

men roligt är de iaf
Citera
2009-12-27, 20:01
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
hehehe jag har faktiskt fixat topspin 2 till datorn (med gamepad så de funkar bra å köra
mkt mer relalistiskt än virtua tennis

Jepp, Top Spin 2 är jäkligt skoj, men trean slår allt (har jag sagt det förut?)
Tyvärr finns det inte till PC, men en xbox 360 kan du hitta billigt idag. Det är suveränt kul att "bygga" sin egen spelare och hoppa in och spela på xbox live mot andra. Valmöjligheterna är många - du kan välja mellan många olika servar, backhands etc.

Nu vet jag inte om vi är alldeles off-topic här i tennistråden, men i så fall får modsen ryta till.
Senast redigerad av Vobbler 2009-12-27 kl. 20:04.
Citera
2009-12-27, 23:00
Medlem
Kitzbühels avatar
Vill bara pusha för en fantastisk blogg som enbart handlar om tennis i världstoppen.. Spara denna länk som bokmärke. Väl värt ett besök!! Står otroligt mycket bra och kul info om vad som händer i herrarnas topptennis!

http://vamosrafa.blogg.se/
Citera
2009-12-28, 03:02
Medlem
Kongo_89s avatar
tack för blogg tipset! trodde den bara skulle handla om rafa men jag misstog mig

http://www.menstennisforums.com/forumdisplay.php?f=1213

typ alla nyheter,skvaller om robin söderling av dem som surfar tennis 24/7

söderling har vunnit många fans pga av jennis oxå :P

kan man verkligen säga pga? xD
Citera
2009-12-28, 12:49
Medlem
fishattacks avatar
Ni som inte röstat på Robin i jerringpriset gör det!

http://web.questback.com/sr/jerringpriset2009/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in