Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Bara jag som tycker att det är skandal att Rogge inte blev utsedd till årtiondets främsta idrottsman? Vad ska man egentligen behöva prestera inom tennis för att utses till detta? 15 slams på 7 år, fem raka Wimbledonsegrar, fem raka US-Open, vunnit en karriär Grand Slam och 22 raka semifinaler i Grand Slams. Listan över hans otroliga prestationer kan givetvis göras mycket längre, men jag finner det överflödigt.
Tiger Woods, som vann, har vunnit 12 Majors sedan år 2000, i en sport där det spelas lika många majors per år som det spelas Slams i tennis. Hur kan då Tigers bedrifter rankas högre än Federers?
Jag kan sätta min högra arm på att Rogge skulle ha vunnit om han varit amerikan.
Tiger Woods, som vann, har vunnit 12 Majors sedan år 2000, i en sport där det spelas lika många majors per år som det spelas Slams i tennis. Hur kan då Tigers bedrifter rankas högre än Federers?
Jag kan sätta min högra arm på att Rogge skulle ha vunnit om han varit amerikan.
Det kan absolut vara det som låg honom i fatet....
Att jämföra olika sporter är så in i helvete svårt, att dessutom utse decenniets största tycker jag känns en aning orättvist.
Ponera att Usain Bolt krossar sian världsrekord ytterligare och vinner 400m i London 2012 på nytt VR, och lägger av senast 2015. han blev inte detta decenniets största för att han inte varit aktiv så länge, och han lär antagligen inte bli nästa decenniums främsta heller då han är "född i fel cykel".
Men visst hade man kunnat utse Federer, inte bara hans antal slams utan att han har tagit dem på samtliga underlag saknar egentligen motstycke, särskilt som tennis är utbredd över i stort sett hela världen.
Om inte sportens storlek ska spela någon roll hade jag nog valt Ole Einar Björndalen före Tigern....