2012-03-01, 16:56
Medlem
Hej!
Jag ska vara linjedomare imorgon men har verkligen inte fått någon info alls.
Så jag undrar hur är man en linjedomare alltså vad gör man mm.
Citera
2012-03-01, 17:21
Medlem
MeTaLRubEuSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidingo3
Hej!

Ska du vara linjedomare utan att veta någonting om hur man gör? Det kan bli ganska jobbigt för dig är jag rädd för... Har du spelat tennis själv eller tittat mycket på TV innan? Då har du ju vunnit mycket på det iaf men jag vet ju inte, du kanske aldrig stått på en tennisbana eller sett någon match nånsin.
Citera
2012-03-01, 17:27
Medlem
HandsomeDans avatar
Citat:
Hej!

Spännande. Har aldrig varit själv, men låter skoj. Antar att de kommer berätta för dig på plats vad du ska göra.
Hur som helst, din uppgift är kort och gott att se om bollen är inne eller ute (vilken linje du ska kolla på antar jag "huvuddomaren" berättar för dig). Om bollen är ute skriker du "out" och pekar med handen åt vilket håll bollen var ute. Är bollen inne håller du båda händerna framför dig i knähöjd.
Citera
2012-03-01, 17:30
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeDan
Som väntat respass för Sofia inatt. Tyvärr räckte inte heller Johanna till. Det bådar inget vidare för fortsättningen för hennes del. Duque Marino är förvisso helt ok, men det är sådana spelare Johanna bara ska slå på grus om hon ska hålla sig någorlunda på rankingen.

Sofia visar åter igen att hon är oförmögen att knyta ihop säcken.
Hon ledde med 1-0 i set samt 6-5 och 30-15 i egen serve när hon på något vis
lyckades tappa hela matchen.

Det är en hel del matcher som hon förlorat på det viset.
Citera
2012-03-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeTaLRubEuS
Ska du vara linjedomare utan att veta någonting om hur man gör? Det kan bli ganska jobbigt för dig är jag rädd för... Har du spelat tennis själv eller tittat mycket på TV innan? Då har du ju vunnit mycket på det iaf men jag vet ju inte, du kanske aldrig stått på en tennisbana eller sett någon match nånsin.
Nej alltså jag har spelat tennis i 10 år och jag är utbildad tennis tränare på mindre nivå (jag gick 2 kurser) sen är jag också utbildad domare/matchledare (också kurser som klubben erbjöd). Och som betalning för kurserna måste man vara domare på några matcher. Så denna gång blev jag linjedomare vilket jag inte vet något om.
Citera
2012-03-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeDan
Spännande. Har aldrig varit själv, men låter skoj. Antar att de kommer berätta för dig på plats vad du ska göra.
Hur som helst, din uppgift är kort och gott att se om bollen är inne eller ute (vilken linje du ska kolla på antar jag "huvuddomaren" berättar för dig). Om bollen är ute skriker du "out" och pekar med handen åt vilket håll bollen var ute. Är bollen inne håller du båda händerna framför dig i knähöjd.
Ok tack, så det var ungefär som jag misstänkte tyckte det verkade lite för lätt.
Citera
2012-03-01, 17:51
Medlem
MeTaLRubEuSs avatar
Citat:
Nej alltså jag har spelat tennis i 10 år och jag är utbildad tennis tränare på mindre nivå (jag gick 2 kurser) sen är jag också utbildad domare/matchledare (också kurser som klubben erbjöd). Och som betalning för kurserna måste man vara domare på några matcher. Så denna gång blev jag linjedomare vilket jag inte vet något om.

Jag förstår. Jag har varit med om liknande att jag ska vara linjedomare för att ställa upp för klubben osv. men jag har lyckats komma undan och hållit mig till andra uppdrag istället. Det är säkert ganska kul men jag antar att jag är lite feg för att ta det ansvaret. Men du fick ju ett bra svar innan av HandsomeDan så gå efter det
Citera
2012-03-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeTaLRubEuS
Jag förstår. Jag har varit med om liknande att jag ska vara linjedomare för att ställa upp för klubben osv. men jag har lyckats komma undan och hållit mig till andra uppdrag istället. Det är säkert ganska kul men jag antar att jag är lite feg för att ta det ansvaret. Men du fick ju ett bra svar innan av HandsomeDan så gå efter det
haha ok.
Citera
2012-03-01, 19:21
Medlem
camejos avatar
Är det inte dags för Del Potro att gå in i väggen snart? Hans spelschema har varit vansinnigt de senaste veckorna.
Citera
2012-03-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Är det inte dags för Del Potro att gå in i väggen snart? Hans spelschema har varit vansinnigt de senaste veckorna.
Han har gjort det förut, han var grym under 2008 vann många matcher under den sommaren, 4 titlar totalt.
Senast redigerad av Alessandro 2012-03-01 kl. 19:34.
Citera
2012-03-01, 19:44
Medlem
HandsomeDans avatar
Synd att inte Tsonga klarade att bjuda upp bättre i andra set. Och nu blir det alltså Djokovic-Murray och Del Potro - Federer. Inte dåliga semifinler i en 500-turnering
Citera
2012-03-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Sofia visar åter igen att hon är oförmögen att knyta ihop säcken.
Hon ledde med 1-0 i set samt 6-5 och 30-15 i egen serve när hon på något vis
lyckades tappa hela matchen.

Det är en hel del matcher som hon förlorat på det viset.

Oj, var det så nära, tråkigt. Men som jag sa tidigare jag hoppas att hon fortsätter kämpa.

Citat:
Ursprungligen postat av camejo

Han går säkert in i nån vägg förr eller senare, han möter ju Federer nu och det kan mycket väl bli en vägg, annars ser jag ingen anledning till varför Del Potro ska förlora mot någon annan än topp4-spelarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in