2012-02-22, 01:45
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Federer är den bästa inomhusspelaren som fortfarande är aktiv. Han är rankad sexa totalt sedan den öppna eran startade.

Nej, han är rankad femma. Han har passerat Becker och vinner han en till indoorturnering passerar han Borg. Noterbart är att Söderling är näst bäste svensk på listan med en fin elfte plats. Har svårt att se nån hota Mcenroes första plats på länge.
Citera
2012-02-22, 09:55
Medlem
Jahopp, se där. Dock så kommer han nog att gå om McEnroe i antal vunna singeltitlar. Men Lendl blir nog svår, fast det är nog ingen omöjlighet när det gäller Federer för han har ju sagt att han vill spela länge, han behöver ju inte vinna stora turneringar, det räcker ju med vilken ATP-titel som helst för att det ska räknas.
Citera
2012-02-22, 11:15
Medlem
Castlevanias avatar
Federer behöver vinna ytterligare 6 singeltitlar för att gå om Mcenroe, borde han klara av. Däremot tror jag inte han mäktar med att vinna 22 titlar till och passera Lendl. Det innebär att han behöver vinna 7-8 titlar per år, om vi säger att han spelar i 3 år till på nuvarande nivå. Connors rekord på 108 titlar lär nog stå sig för evigt.
Citera
2012-02-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Federer behöver vinna ytterligare 6 singeltitlar för att gå om Mcenroe, borde han klara av. Däremot tror jag inte han mäktar med att vinna 22 titlar till och passera Lendl. Det innebär att han behöver vinna 7-8 titlar per år, om vi säger att han spelar i 3 år till på nuvarande nivå. Connors rekord på 108 titlar lär nog stå sig för evigt.

Jag tror faktiskt att Federer kommer att hålla på i fem-sex år till. Så länge han spelar bra så kommer han att fortsätta och jag tror han kan spela bra och vinna titlar även när han är över 35 år om motivationen finns där, vilket den nog gör om han nu är bra. Det blir svårt att slå Lendl men jag tror det är möjligt när vi pratar om Federer. Men Connors rekord kommer nog att stå tills tennis inte längre spelas som det gör idag, då de har börjat räkna om, precis som de gjorde 1969.

Man får inte glömma att Federer spelar väldigt få 250-turneringar. Om han märker att han verkligen kan slå Lendl's rekord och är nära, låt säga att han behöver 10 titlar till, om han hamnar i den positionen så kommer han säkert börja spela mer "enkla" turneringar för att klara det, vilket han inte gör idag, nu spelar han för att han vill bli världsetta igen och då struntar han i väldigt många turneringar som han kan vinna.
Senast redigerad av terribilis 2012-02-22 kl. 18:49.
Citera
2012-02-22, 19:07
Medlem
Azarenka drar sig ur Dubai, hade stora problem i Doha med ena foten, bet sig i handen för att inte skrika av smärta emot Bartoli, som också är benskadad. Bartoli var klart hämmad i sin förlust i Dubai.
Om nån skall slå rekord i antalet turneringsvinster så är det Nadal, 46 stycken vid en ålder av 25.
Han kommer nog att vinna många fler.
Citera
2012-02-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Azarenka drar sig ur Dubai, hade stora problem i Doha med ena foten, bet sig i handen för att inte skrika av smärta emot Bartoli, som också är benskadad. Bartoli var klart hämmad i sin förlust i Dubai.
Om nån skall slå rekord i antalet turneringsvinster så är det Nadal, 46 stycken vid en ålder av 25.
Han kommer nog att vinna många fler.

Inte en chans att han vinner 46 till med hans spelstil.
Citera
2012-02-22, 20:51
Medlem
Citat:
Inte en chans att han vinner 46 till med hans spelstil.
63 till blir det om han skall tangera James Connors rekord.
Citera
2012-02-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
63 till blir det om han skall tangera James Connors rekord.

Nadal kommer inte gå om Federer i varken grand slams eller i ATP-titlar totalt, han spelar inte tillräckligt bra inomhus, nu när Djokovic har sånt övertag på honom så kommer han få kämpa enormt för att nå t.ex Borg's notering på 64 titlar. Möjligt att han kan nå Borg men mycket mer än så kommer det inte att bli.

Borg som förövrigt slutade när han var just 25 år
Citera
2012-02-23, 00:56
Medlem
Intressant match mellan Davydenko och Del Potro imorgon, senaste de möttes var i finalen i London 2009. Båda spelarna var i sitt livs form just då och sedan försvann båda två väldigt länge pga skador. Det har ju gått mycket bättre för Del Potro att komma tillbaka i alla fall, fast båda är i bra form nu verkar det som, kan bli en bra match.

Dolgopolov- Llodra är en annan match som kan bli riktigt underhållande, båda spelarna har riktigt bra bollkänsla och kan spela riktigt roliga bollar.
Senast redigerad av terribilis 2012-02-23 kl. 00:58.
Citera
2012-02-23, 00:58
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Man får inte glömma att Federer spelar väldigt få 250-turneringar. Om han märker att han verkligen kan slå Lendl's rekord och är nära, låt säga att han behöver 10 titlar till, om han hamnar i den positionen så kommer han säkert börja spela mer "enkla" turneringar för att klara det, vilket han inte gör idag, nu spelar han för att han vill bli världsetta igen och då struntar han i väldigt många turneringar som han kan vinna.

Jag förstår hur du tänker, men tror inte det är så realistiskt faktiskt. Dels blir han inte yngre. Det är snarare troligt att han trappar ner ännu mer och endast fokuserar på de större turneringarna. Han vet att överbelastning och skador i hans ålder kan innebära slutet på karriären. Dels ljuger inte statistiken som talar om att han "endast" (han kunde vinna 11-12 turneringar per år under storhetstiden) vunnit i snitt 4,5 turneringar sedan 2008. Som jag ser det gör han det extremt bra om han kan hålla det snittet i ytterligare 3 år. En tredje faktor som talar emot är motivation. Den dagen motivationen börjar tryta kan det går snabbt utför. Fler förluster mot toppspelare kan snabba på den processen.

Men men, vi får se. Det vore kul om han kunde hitta en sorts nytändning på ålderns höst. Göra en Agassi makover och hålla längre än de flesta.

Citat:
Nadal kommer inte gå om Federer i varken grand slams eller i ATP-titlar totalt, han spelar inte tillräckligt bra inomhus, nu när Djokovic har sånt övertag på honom så kommer han få kämpa enormt för att nå t.ex Borg's notering på 64 titlar. Möjligt att han kan nå Borg men mycket mer än så kommer det inte att bli.

Borg som förövrigt slutade när han var just 25 år

Just att han slutade så tidigt med de resultaten gör Borgs karriär än mer fantastisk. Borg har fortfarande den bästa win-loss statsen, .82,7 %. Nadal följer strax efter med 82,3 %.
Citera
2012-02-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jag förstår hur du tänker, men tror inte det är så realistiskt faktiskt. Dels blir han inte yngre. Det är snarare troligt att han trappar ner ännu mer och endast fokuserar på de större turneringarna. Han vet att överbelastning och skador i hans ålder kan innebära slutet på karriären. Dels ljuger inte statistiken som talar om att han "endast" (han kunde vinna 11-12 turneringar per år under storhetstiden) vunnit i snitt 4,5 turneringar sedan 2008. Som jag ser det gör han det extremt bra om han kan hålla det snittet i ytterligare 3 år. En tredje faktor som talar emot är motivation. Den dagen motivationen börjar tryta kan det går snabbt utför. Fler förluster mot toppspelare kan snabba på den processen.

Men men, vi får se. Det vore kul om han kunde hitta en sorts nytändning på ålderns höst. Göra en Agassi makover och hålla längre än de flesta.

Just att han slutade så tidigt med de resultaten gör Borgs karriär än mer fantastisk. Borg har fortfarande den bästa win-loss statsen, .82,7 %. Nadal följer strax efter med 82,3 %.

Nä, jag tror inte heller att han tangerar Llendl's notering men jag räknar inte ut honom. Jag räknar dock ut Nadal för att nå ända dit. Jag tror faktiskt Djokovic kan gå om Nadal om Nadal skulle tvingas sluta pga skade eller motivationsbrist eller nåt.
Senast redigerad av terribilis 2012-02-23 kl. 01:17.
Citera
2012-02-23, 01:11
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Nä, jag tror inte helelr att han tangerar Llendl's notering men jag räknar inte ut honom. Jag räknar dock ut Nadal för att nå ända dit. Jag tror faktiskt Djokovic kan gå om Nadal om Nadal skulle tvingas sluta pga skade eller motivationsbrist eller nåt.

Jag tror inte heller Nadal når dit. Så där är vi överens för en gångs skull. Ska bli intressant att se om Djokovic kan upprepa fjolåret och vinna 10+, eller om han får en mellansäsong. Tyckte inte han såg lika bra ut i AO. Men det kan förstås räcka långt omän han inte spelar på samma nivå som fjolåret.

Starkt av Davydenko att komma tillbaka i gammal storform. Om jag känner ryssen rätt har han tränat stenhårt. Han ska visst inte ha missat träningen ens på sin brölloppsdag för nåt år sen. Del Potro går också framåt.
Senast redigerad av Castlevania 2012-02-23 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in