2012-01-15, 22:23
Medlem
frokenvendettas avatar
Själv skulle jag vilja börja spela tennis men jag har inte kommit så långt än...
Citera
2012-01-15, 22:39
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenvendetta
Själv skulle jag vilja börja spela tennis men jag har inte kommit så långt än...

Så fort man lärt sig att vara rörlig på banan hela tiden, samt att alltid vara fokuserad så är det skit skoj. När grundslagen sitter också blir det till och med ännu roligare. Grym motionsport också för den delen.
Det tråkigaste är när man spelar mot en polare egentligen på skoj(brukar alltid bli allvar) och man har en dålig dag, ja då är det jobbigt för då är man bara sur och vill gnälla på domaren som inte finns
Nä skämt åsido, tennis e gör kul
Citera
2012-01-15, 22:47
Medlem
frokenvendettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Så fort man lärt sig att vara rörlig på banan hela tiden, samt att alltid vara fokuserad så är det skit skoj. När grundslagen sitter också blir det till och med ännu roligare. Grym motionsport också för den delen.
Det tråkigaste är när man spelar mot en polare egentligen på skoj(brukar alltid bli allvar) och man har en dålig dag, ja då är det jobbigt för då är man bara sur och vill gnälla på domaren som inte finns
Nä skämt åsido, tennis e gör kul

Om jag skulle vilja börja, har du något tips där man kan ta nybörjarlektioner?
I Stockholm.
Citera
2012-01-15, 22:52
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenvendetta
Om jag skulle vilja börja, har du något tips där man kan ta nybörjarlektioner?
I Stockholm.

Nä tyvärr inte eftersom ja inte bor i Sthlm. Men en snabb google gav detta :
http://www.stockholmtennis.se/
Citera
2012-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Håller med Nadal i detta fall, schemat borde göras om, det är för påfrestande. Om man fortsätter på detta sätt och sporten växer ännu mer, vart ska det sluta då? Det kommer ju bara trigga folk att dopa sig mer än vad de gör nu. Nu är vi väl inte där än, men om det fortsätter i denna riktning så kan det bli så.

Jag tycker definitivt att hardcourt-säsongen är för lång, det är det mest slitsamma underlaget att spela på, jag tycker fortfarande att det borde finnas ATP-grästurneringar i Australien och USA (fler). Det spelas för lite grästennis tycker jag, har man resurserna så borde man göra nåt av det tycker jag.

Sen om hans kritik mot Federer är befogad eller inte låter jag vara osagt, jag är inte insatt. Men man kan ju tycka att om Nadal och de andra nu vill ändra schemat så finns det väl väldigt många andra spelare som kan vara med i "facket", varför ska Federer vara så viktig? Varför ska toppspelarna vara så viktiga, om man nu genuint vill ha ett spelarfack så ska väl så många som möjligt få vara med där.

Federer klarar sig från skador för att han spelar en mer effektiv och skonsam tennis, sen om han inte vill ändra schemat så är det väl skitsamma, han borde inte har mer att säga till om än någon annan.

Sen så gynnar det nog inte sporten i längden när man gör underlagen långsammare hela tiden, det blir både mer tråkigt att se på och det blir mer slitsamt för spelarna. Större variation mellan underlagen behövs, det är ju helt sjukt om man åker från Roland Garros till Wimbledon och så blir det mer långsamt.
Fast Federer spelar ju så lite Davis Cup som han kan för att få spela OS, man måste spela 2 av dom senaste 4 åren. Det är skillnaden emellan honom och Nadal, som spelar mycket Davis Cup.
Iår blir det extra mycket tennis för oss grästennis älskare, OS i Wimbledon i augusti!
Gräsbanor är tyvärr dyrast att underhålla, så jag är övertygad om att Australien inte kommer satsa på några ATP/WTA turneringar med detta tyvärr.
Senast redigerad av Alessandro 2012-01-15 kl. 23:48.
Citera
2012-01-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukukukusjkin
Nadal brukar ju dock tävla mest av alla i singel, mer än Federer. Det är många som anser att schemat inte är för hårt också.

Visst, det är ju ingen som tvingar någon att spela mer än 18 turneringar men det är fortfarande ett väldigt tätt schema och väldigt kort vila. För mig som åskådare så är det bra, även fast jag hellre hade sett lite mer grästennis. Men jag kan mycket väl förstå att många spelare tycker det är lite för hårt schema. Jag tror faktiskt att man skulle se mer utveckling hos många spelare om de fick lite mer tid på sig att förbereda sig inför säsongen, det är ju inte mycket tid vi pratar om, kanske en eller två veckor mer.

Sen tycker jag inte att det ska finnas några ATP-turneringar som slutar dagen innan en grand slam börjar.
Citera
2012-01-16, 00:43
Medlem
Citat:
Visst, det är ju ingen som tvingar någon att spela mer än 18 turneringar men det är fortfarande ett väldigt tätt schema och väldigt kort vila. För mig som åskådare så är det bra, även fast jag hellre hade sett lite mer grästennis. Men jag kan mycket väl förstå att många spelare tycker det är lite för hårt schema. Jag tror faktiskt att man skulle se mer utveckling hos många spelare om de fick lite mer tid på sig att förbereda sig inför säsongen, det är ju inte mycket tid vi pratar om, kanske en eller två veckor mer.

Sen tycker jag inte att det ska finnas några ATP-turneringar som slutar dagen innan en grand slam börjar.
Tja, det är en penningfråga, normalt 2-3 ATP-turneringar veckan innan GS, ställa in dom gånger fyra är ju 8-10 turneringar, saken är väl att man bara vill ha 250-turneringar veckan innan, alltså valfritt
att delta. Klart att motståndet i dessa turneringar är svagare, det är ju t.ex kval samtidigt.
Det hade ju betytt att 2-3 grästurneringar mindre.
Utveckling vet jag inte, finns inte så många nya slag som man kan göra eller tekniker, hoppserven med tvåhandsracket är väl senaste, fast det blev ju inte nån succé tyvärr...
Citera
2012-01-16, 02:42
Medlem
Kongo_89s avatar
top 4 spelarna är ju dem som princip spelar minst atp tävlingar under säsongen. titta jämnfört med söderling som nått år låg över 25 turneringar på en säsong.

jag förstår egentligen inte klagomålen. schemat för att spela tennis finns där. btw varför måste man spela 18 turneringar på 1 säsong? hur som helst har du ju alla möjligheter att redan i december planera HELA säsongs schemat. visst är det svårt om du stöter på skadeproblem osv. man behöver inte spela alla tuneringarna vilket är den bilden jag får av nadals klagomål då han säger att de är så "tajt". top 4 spelar ändå max 3 250s per säsong och resten de större tävlingarna då det är ju pengarna som lockar.

samtidigt har de kortat ner säsongen 2012 men ändå klagas det....

nä nadal är bara grining och behöver prata av sig från sin bekymrade axel....känns lite olägligt i ett sånt här läge inför sån stor tävling som AO att börja bekymra sig om saker UTANFÖR tennisen oxå... federer håller sig lite utanför, det är rätt det är ju en GS som ska spelas.
Citera
2012-01-16, 14:37
Medlem
Nytt bakslag för Söderling, skjuter fram sin combeack till Rotterdam. Han kan fortfarande inte gå för fullt tydligen. Hans karriär är nog körd, som jag har trott länge, fast man kan alltid hoppas på mirakel.
Citera
2012-01-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
top 4 spelarna är ju dem som princip spelar minst atp tävlingar under säsongen. titta jämnfört med söderling som nått år låg över 25 turneringar på en säsong.

jag förstår egentligen inte klagomålen. schemat för att spela tennis finns där. btw varför måste man spela 18 turneringar på 1 säsong? hur som helst har du ju alla möjligheter att redan i december planera HELA säsongs schemat. visst är det svårt om du stöter på skadeproblem osv. man behöver inte spela alla tuneringarna vilket är den bilden jag får av nadals klagomål då han säger att de är så "tajt". top 4 spelar ändå max 3 250s per säsong och resten de större tävlingarna då det är ju pengarna som lockar.

samtidigt har de kortat ner säsongen 2012 men ändå klagas det....

nä nadal är bara grining och behöver prata av sig från sin bekymrade axel....känns lite olägligt i ett sånt här läge inför sån stor tävling som AO att börja bekymra sig om saker UTANFÖR tennisen oxå... federer håller sig lite utanför, det är rätt det är ju en GS som ska spelas.

Men de spelar mer matcher eftersom de går långt i turneringarna. Ifall en spelare ställer upp i 30 turneringar men åker ut i första och andra rundan titt som tätt så blir det inte så många matcher på ett år.

Du måste spela minst 18 turneringar om du inte har läkarintyg som intygar att du är skadad och inte kan spela, såna är reglerna.
Senast redigerad av terribilis 2012-01-16 kl. 14:48.
Citera
2012-01-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Tja, det är en penningfråga, normalt 2-3 ATP-turneringar veckan innan GS, ställa in dom gånger fyra är ju 8-10 turneringar, saken är väl att man bara vill ha 250-turneringar veckan innan, alltså valfritt
att delta. Klart att motståndet i dessa turneringar är svagare, det är ju t.ex kval samtidigt.
Det hade ju betytt att 2-3 grästurneringar mindre.
Utveckling vet jag inte, finns inte så många nya slag som man kan göra eller tekniker, hoppserven med tvåhandsracket är väl senaste, fast det blev ju inte nån succé tyvärr...

Teknik, tror du proffsspelare står och tränar backhand och forehand på träning för att bemästra det? Andra saker som man tränar på, hur man ska lägga upp sin taktik, vad man bör förbättra, på vilket sätt man bör spela och på vilket sätt man ska uppträda på banan, hur man ska tänka. Knappast så att en topp30-spelare inte har bra teknik nog, om de inte har det så får de ju mer träning på det också. Sen har man ju allt det givna som blir bättre med tiden som återhämtning, dvs fysiken, hälsan helt enkelt.

Det är svårare att träna allt sånt när man spelar för då måste man fokusera på att vinna matchen först och främst, då blir det lätt så att man kör på det man är bra på redan och man får inte lika stort utrymme att jobba på sånt man är dålig på.
Senast redigerad av terribilis 2012-01-16 kl. 14:56.
Citera
2012-01-16, 15:45
Medlem
Citat:
Teknik, tror du proffsspelare står och tränar backhand och forehand på träning för att bemästra det? Andra saker som man tränar på, hur man ska lägga upp sin taktik, vad man bör förbättra, på vilket sätt man bör spela och på vilket sätt man ska uppträda på banan, hur man ska tänka. Knappast så att en topp30-spelare inte har bra teknik nog, om de inte har det så får de ju mer träning på det också. Sen har man ju allt det givna som blir bättre med tiden som återhämtning, dvs fysiken, hälsan helt enkelt.

Det är svårare att träna allt sånt när man spelar för då måste man fokusera på att vinna matchen först och främst, då blir det lätt så att man kör på det man är bra på redan och man får inte lika stort utrymme att jobba på sånt man är dålig på.
Exakt, Nadal var kass på volley när han vann sin första GS i FÖ, sen har han tränat upp volleyn så att den är OK. Sen som t.ex Ivanovic som var världsetta och då tyckte inte hennes nya tränare om hennes serve så hon skulle göra om den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in