2012-01-14, 18:08
Medlem
Nieminen får onekligen spela mycket tennis, Sydney finalerna uppskjutna, undrar om han kör WO i dubbel? Så kanske spel imorgon om det slutar regna och sen spelar han på måndag kvällsmatch i Melbourne emot Nalbandian.
Citera
2012-01-14, 19:32
Medlem
Ja lite synd om Nieminen och Benneteau faktiskt. Man vill ju liksom ge allting i en final, de kan ju inte gå på halvfart. Jag hoppas Nieminen vinner Sydney, han har så uselt finalfacit, han måste verkligen bättra på det. De får se på denna match som ett kval helt enkelt, det kan ju faktiskt vara en fördel också, beror ju på om de känner sig slitna eller inte.

Lite lustigt att han möter Nalbandian i första i AO, var honom han fick stryk av senast han var i final i Sydney

Blir nog tufft för honom att slå Nalbandian, hans chans är nog att Nalbandian inte är på topp. Det kan nog bli en bra match, den tänker jag nog se om den spelas på en bekväm tid.
Citera
2012-01-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Fast hawkeye har också haft fel, Roddicks senaste (sista?) Wimbledon final blev han bortdömd.
Linjedomarna kan vara skymda ibland av spelaren.

Ja givetvis, jag har väl inte sagt att det inte kan ha fel, jag sa att den krossar de andra som han listade. De har fel så löjligt mycket oftare än hawkeye. Linjedomarna bör automatiseras, det är inte så svårt att göra det, det räcker med en huvuddomare.
Citera
2012-01-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja givetvis, jag har väl inte sagt att det inte kan ha fel, jag sa att den krossar de andra som han listade. De har fel så löjligt mycket oftare än hawkeye. Linjedomarna bör automatiseras, det är inte så svårt att göra det, det räcker med en huvuddomare.
Jag vet inte, ingen som saknar nätdomaren nuförtiden? Tror att det skulle ta för lång tid, snabbare med linjedomare.
Melbourne är 10 timmar före Sverige, så börjar matchen kl19 som utannonserat så är det kl5 i Sverige.
Citera
2012-01-15, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det blir den. Men det finns spelare som har varit äldre än vad Federer är och vunnit grand slams, det beror ju på vad andra gör också, om Djokovic mår dåligt och Nadal tar slut (vilket jag personligen tror är ett rimligt scenario) då är Federer storfavorit till att vinna en grand slam. Då är det bara Murray som är det stora hotet mot honom. Jag tror att Federer kan vara med två, tre år till och gå riktigt långt i grand slam turneringarna, för han verkar ha motivation till det.

Man kan konstatera att Federer är "slut" på det sättet man har vant sig att se honom, han kommer aldrig bli ens i närheten av så dominant som han har varit, på det sättet är han slut. Det tror jag även att Nadal är, fast det återstår att se.
tror dock fed tar slut före rafa.
Citera
2012-01-15, 09:43
Medlem
Pretenders avatar
Bernard Tomics "signature shot", klipp från Brisbane: http://www.youtube.com/watch?v=7S55Pq4RrfI

Ingen tvekan om vilken talang han är, dessutom verkar han besitta en mental styrka som man sällan ser utanför topp 10.
Senast redigerad av Pretender 2012-01-15 kl. 09:46.
Citera
2012-01-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretender
Bernard Tomics "signature shot", klipp från Brisbane: http://www.youtube.com/watch?v=7S55Pq4RrfI

Ingen tvekan om vilken talang han är, dessutom verkar han besitta en mental styrka som man sällan ser utanför topp 10.
Nja, jag tyckder mentala biten är hans svaghet, han blir alldeles för passiv när han leder matcher, spelar riktigt bra när han jagar. Fast det vet hans tränare och han själv om och jobbar stenhårt på att rätta till.
Citera
2012-01-15, 12:50
Medlem
Pretenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nja, jag tyckder mentala biten är hans svaghet, han blir alldeles för passiv när han leder matcher, spelar riktigt bra när han jagar. Fast det vet hans tränare och han själv om och jobbar stenhårt på att rätta till.

Stämmer kanske, har bara sett några matcher med honom från Brisbane och Wimbledon. Men för en 19-åring är han en intelligent och extremt kreativ spelare, bygger upp varje poäng minutiöst.

Att möte Verdasco i R1 blir en bra värdemätare, och potentiellt en kanonmatch på Rod Laver (andra matchen på denna banan efter Azarenka, om jag läser schemat rätt). Hoppas han tar sig till R3 och då sannolikt får möta Dolgopolov.
Citera
2012-01-15, 13:26
Medlem
Den jag tycker är mentalt starkast av de unga spelarna är Raonic. Det beror säkert mycket på hans serve, att han fokuserar på den hela matchen, hjälper nog honom att hålla fokus.
Citera
2012-01-15, 16:56
Medlem
http://www.eurosport.se/tennis/nadals-attack-pa-federer_sto3106103/story.shtml

Nadal verkar visst kritisera Federer för att han är allt för tyst gällande atp kalendern som bl.a Nadal själv, Murray och många flera har utalat sig vara allt för stressig. Första gången jag hör att Nadal kritiserar Federer på detta vis. Ska man hålla med Nadal och hans utalande om Federer eller vad tror ni?
Citera
2012-01-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex_wutang
http://www.eurosport.se/tennis/nadals-attack-pa-federer_sto3106103/story.shtml

Nadal verkar visst kritisera Federer för att han är allt för tyst gällande atp kalendern som bl.a Nadal själv, Murray och många flera har utalat sig vara allt för stressig. Första gången jag hör att Nadal kritiserar Federer på detta vis. Ska man hålla med Nadal och hans utalande om Federer eller vad tror ni?

Håller med Nadal i detta fall, schemat borde göras om, det är för påfrestande. Om man fortsätter på detta sätt och sporten växer ännu mer, vart ska det sluta då? Det kommer ju bara trigga folk att dopa sig mer än vad de gör nu. Nu är vi väl inte där än, men om det fortsätter i denna riktning så kan det bli så.

Jag tycker definitivt att hardcourt-säsongen är för lång, det är det mest slitsamma underlaget att spela på, jag tycker fortfarande att det borde finnas ATP-grästurneringar i Australien och USA (fler). Det spelas för lite grästennis tycker jag, har man resurserna så borde man göra nåt av det tycker jag.

Sen om hans kritik mot Federer är befogad eller inte låter jag vara osagt, jag är inte insatt. Men man kan ju tycka att om Nadal och de andra nu vill ändra schemat så finns det väl väldigt många andra spelare som kan vara med i "facket", varför ska Federer vara så viktig? Varför ska toppspelarna vara så viktiga, om man nu genuint vill ha ett spelarfack så ska väl så många som möjligt få vara med där.

Federer klarar sig från skador för att han spelar en mer effektiv och skonsam tennis, sen om han inte vill ändra schemat så är det väl skitsamma, han borde inte har mer att säga till om än någon annan.

Sen så gynnar det nog inte sporten i längden när man gör underlagen långsammare hela tiden, det blir både mer tråkigt att se på och det blir mer slitsamt för spelarna. Större variation mellan underlagen behövs, det är ju helt sjukt om man åker från Roland Garros till Wimbledon och så blir det mer långsamt.
Senast redigerad av terribilis 2012-01-15 kl. 19:08.
Citera
2012-01-15, 20:43
Bannlyst
Nadal brukar ju dock tävla mest av alla i singel, mer än Federer. Det är många som anser att schemat inte är för hårt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in