Citat:
Ursprungligen postat av alex_wutang
http://www.eurosport.se/tennis/nadals-attack-pa-federer_sto3106103/story.shtml
Nadal verkar visst kritisera Federer för att han är allt för tyst gällande atp kalendern som bl.a Nadal själv, Murray och många flera har utalat sig vara allt för stressig. Första gången jag hör att Nadal kritiserar Federer på detta vis. Ska man hålla med Nadal och hans utalande om Federer eller vad tror ni?
Håller med Nadal i detta fall, schemat borde göras om, det är för påfrestande. Om man fortsätter på detta sätt och sporten växer ännu mer, vart ska det sluta då? Det kommer ju bara trigga folk att dopa sig mer än vad de gör nu. Nu är vi väl inte där än, men om det fortsätter i denna riktning så kan det bli så.
Jag tycker definitivt att hardcourt-säsongen är för lång, det är det mest slitsamma underlaget att spela på, jag tycker fortfarande att det borde finnas ATP-grästurneringar i Australien och USA (fler). Det spelas för lite grästennis tycker jag, har man resurserna så borde man göra nåt av det tycker jag.
Sen om hans kritik mot Federer är befogad eller inte låter jag vara osagt, jag är inte insatt. Men man kan ju tycka att om Nadal och de andra nu vill ändra schemat så finns det väl väldigt många andra spelare som kan vara med i "facket", varför ska Federer vara så viktig? Varför ska toppspelarna vara så viktiga, om man nu genuint vill ha ett spelarfack så ska väl så många som möjligt få vara med där.
Federer klarar sig från skador för att han spelar en mer effektiv och skonsam tennis, sen om han inte vill ändra schemat så är det väl skitsamma, han borde inte har mer att säga till om än någon annan.
Sen så gynnar det nog inte sporten i längden när man gör underlagen långsammare hela tiden, det blir både mer tråkigt att se på och det blir mer slitsamt för spelarna. Större variation mellan underlagen behövs, det är ju helt sjukt om man åker från Roland Garros till Wimbledon och så blir det mer långsamt.