2012-01-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tycker inte att man borde få mer poäng för det vore orättvist mot spelare som är ganska ensamma i sitt land. Som t.ex Söderling, Raonic, Nishikori. Blir stor fördel för länder som Spanien och Frankrike t.ex som har många bra spelare, mycket lättare för dem att klättra på rankingen om man höjer poängen i DC.

Jag tycker dock att DC borde spelas vart fjärde år och så gör man ett event av det hela, på sommaren. Det land som arrangerar bestämmer underlag och vart det ska spelas. Detta gör givetvis att man tar bort all rankingpoäng från DC, man höjer statusen genom att göra om allting till något mer speciellt helt enkelt, om du bara har chans att vinna det vart fjärde år så blir en sån titel mer eftertraktad.

OS kan vi låta juniorer spela, tycker jag.
Nej, OS är bra reklam för tennisen, tydligen måste man ha spelat fed eller davis cup 2 av dom 4 senaste åren för att få ställa upp i OS. Raonic har en världsspelare i Nestor i dubbel i sitt lag, räcker med det.
Citera
2012-01-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oiram
Läste detta och såg att jag var tvungen att rycka in.

Jag har faktiskt också läst att Lendl bjöd in en ung Sampras att träna med honom. Han skulle visst ha kört rätt hårt med honom också. Mördande cykelpass osv...
Fler än jag som läste amerikanska tennistidningar i början av 1990-talet.
Lendl gav ett typiskt mördande svar när folk frågade varför? Hade inte jag gjort det hade nån annan...
http://sportsillustrated.cnn.com/centurys_best/news/1999/07/01/sampras/index.html
Senast redigerad av Alessandro 2012-01-05 kl. 08:54.
Citera
2012-01-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, OS är bra reklam för tennisen, tydligen måste man ha spelat fed eller davis cup 2 av dom 4 senaste åren för att få ställa upp i OS. Raonic har en världsspelare i Nestor i dubbel i sitt lag, räcker med det.

Det är ju orimligt att ha för mycket poängutdelning i DC. Inser du inte det?

Det blir ju en otroligt orättvis ranking om man har det. Jag tycker det är bra som det är nu.

Fast min personliga åsikt är att man borde skrota DC så som det är uppbyggt nu. Saker och ting förändras och allt behöver inte vara som det alltid har varit.

Men det inser jag inte är rimligt, så jag tycker själva poängsystemet är bra som det är nu. Om jag skulle få rösta så skulle jag rösta för att ha kvar det nuvarande poängsystemet med andra ord.

Fast för mig så spelar det inte så stor roll, jag tycker DC är rätt så trist ändå, hade dock varit kul om det hade varit ett event istället, precis som slutspelet är fast för länder då.
Citera
2012-01-05, 20:47
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Semifinaler is Doha i morgon:

Roger Federer vs Jo Wilfred Tsonga
Rafael Nadal vs Gael Monfils
Citera
2012-01-05, 20:50
Medlem
Citat:
Det är ju orimligt att ha för mycket poängutdelning i DC. Inser du inte det?

Det blir ju en otroligt orättvis ranking om man har det. Jag tycker det är bra som det är nu.

Fast min personliga åsikt är att man borde skrota DC så som det är uppbyggt nu. Saker och ting förändras och allt behöver inte vara som det alltid har varit.

Men det inser jag inte är rimligt, så jag tycker själva poängsystemet är bra som det är nu. Om jag skulle få rösta så skulle jag rösta för att ha kvar det nuvarande poängsystemet med andra ord.

Fast för mig så spelar det inte så stor roll, jag tycker DC är rätt så trist ändå, hade dock varit kul om det hade varit ett event istället, precis som slutspelet är fast för länder då.
Livet är orättvist, varför får en del massa wildcards bara för att dom är födda i vissa länder?
DC är största årliga lagtävlingen att skrota den vore som att bara hålla fotbollsliga i England var 4e år.
Citera
2012-01-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Livet är orättvist, varför får en del massa wildcards bara för att dom är födda i vissa länder?
DC är största årliga lagtävlingen att skrota den vore som att bara hålla fotbollsliga i England var 4e år.

Äh nu får du ge dig. Tennis är en individuell sport, man kan inte låta vissa få spela efter andra regler bara för att de kommer från ett större mer väletablerat land. Varför ska spelare som t.ex Baghdatis missgynnas bara för att han kommer från ett litet land? Vore helt sjukt att höja poängen i DC. Den borde tas bort helt och hållet egentligen, vill folk tävla för sitt land så får de väl skapa en landsranking istället, har aldrig fattat varför den ska vara med på en individuell ranking.

Varför vissa spelare får wildcard är för att de som arrangerar en tävling själv bestämmer vem som ska få det. Inget konstigt med det. Det är ändå väldigt få wild card som delas ut och alla på touren har ju en teoretisk chans att få ett.

Din jämförelse med fotboll är helt obegriplig och irrelevant.

Och livet är inte mer orättvist än vad man gör det.
Citera
2012-01-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond

Bra semifinaler där, fast det hade varit roligare om fransmännen hade bytt plats tycker jag, har varit lite väl mycket Tsonga vs Federer på sistone tycker jag.
Citera
2012-01-06, 02:04
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Det finns något som heter tradition min vän. Men ni yngre har väl svårt att relatera till den folkfest och lagtävling det faktiskt är. Speciellt att följa det på plats och heja på sina landsmän. Det vore fruktansvärt om klagoandarna får gehör för sina åsikter. Då tänker jag främst på vissa toppnamn som gnäller i media och hotar om bojkott titt som tätt. Det borde alltid vara en ära att spela för sitt land och istället dra ner på andra tävlingar. Men icke. De snikna jävlarna tänker bara på att tjäna mer pengar till sig själva och sitt team. Förändra DC till ett event vart fjärde år skulle ta död på intresset och charmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
David Cup för mig är det största man som tennisspelare kan vinna utanför grandslam cirkusen och då tycker jag att det även borde synas i rankingen. Som det nu är får spelarna en symbolisk summa poäng som inte gör varken till eller från för någon spelare rankad på topp 30.

Kommer ihåg på den gamla goda tiden då svenskarna hellre spelade DC än AO och US Open. Håller med om att spelarna borde få högre poäng. Det skulle öka statusen och bli en ännu viktigare satsning för spelarna.
Citera
2012-01-06, 09:21
Medlem
Pretenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond

Otroligt startfält för en 250-poängsturnering, men jag gissar prispengarna är därefter (samt "appearance money").

Tror Tsonga tar sin semi, Fed har visst problem med ryggen. Bådar inte gott inför AO.
Citera
2012-01-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Det finns något som heter tradition min vän. Men ni yngre har väl svårt att relatera till den folkfest och lagtävling det faktiskt är. Speciellt att följa det på plats och heja på sina landsmän. Det vore fruktansvärt om klagoandarna får gehör för sina åsikter. Då tänker jag främst på vissa toppnamn som gnäller i media och hotar om bojkott titt som tätt. Det borde alltid vara en ära att spela för sitt land och istället dra ner på andra tävlingar. Men icke. De snikna jävlarna tänker bara på att tjäna mer pengar till sig själva och sitt team. Förändra DC till ett event vart fjärde år skulle ta död på intresset och charmen.

Ja jag håller helt och hållet med. När vi ändå är inne på ämnet så borde vi gå tillbaka till att köra boxningsregler och låta vinnaren av en grand slam stå över tills finalen. Tradition min vän!

Nej skämt åsido, vi får helt enkelt acceptera att vi inte ser på saken lika här. Ska de tävla för sina länder så borde de göra det utan individuell ranking, fotbollsspelarna, basketspelarna och en massa andra gör det. Inte tappar de intresset av att spela i landslaget för det

Dessutom så skulle inte intresset dö för man skulle arrangera kval under mellanåren. Okej, fyra år kanske är att sträcka det lite väl i början, man kan väl börja med varannat år och så har man kval året innan. Men jag tror man skulle tjäna enormt på att göra ett event av det, man gör det stort så det blir som en riktig storturnering, för både damer och herrar, så det blir lika stort som en grand slam. Tappar man intresset då så gillar man inte tennis.
Senast redigerad av terribilis 2012-01-06 kl. 11:06.
Citera
2012-01-06, 14:42
Medlem
camejos avatar
Såg jag rätt att Tsonga ska spela en uppvisningsmatch mot Edberg nu när Federer drog sig ur? Lite märkligt isåfall.
Citera
2012-01-06, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Såg jag rätt att Tsonga ska spela en uppvisningsmatch mot Edberg nu när Federer drog sig ur? Lite märkligt isåfall.

Låter iaf väldigt kul, är väl nästan aldrig man får se honom spela idag live på tv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in